اثرات اقتصادی تغییرات جوی در یک اینفوگرافیک/تغییرات جوی چه تاثیری بر تولید ناخالص داخلی کشورها می‌گذارد؟

کدخبر: ۱۴۸۹۴۹
تغییرات جوی و افزایش دمای زمین یکی از چالش برانگیز‌ترین موضوعات امروز دنیاست‌. به همین دلیل تلاش برای کم‌کردن انتشار کربن ادامه دارد.
مونا مشهدی رجبی:

تغییرات جوی و افزایش دمای زمین یکی از چالش برانگیز‌ترین موضوعات امروز دنیاست‌. به همین دلیل تلاش برای کم‌کردن انتشار کربن ادامه دارد. تمامی ‌این سیاست‌ها با هدف کاهش انتشار کربن و مقابله با تغییرات جوی است که اولین و اصلی‌ترین نشانه آن را می‌توان در گرم‌تر شدن زمین مشاهده کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، حال این سوال وجود دارد که اگر دنیا در کنترل روند افزایش دما و انتشار گاز دی اکسید کربن که عامل اصلی تغییرات جوی است موفقیتی نداشته باشد چه پیش می‌آید؟ مطالعات نشان می‌دهد اولین تاثیر تغییرات جوی تخریب سرمایه‌های فیزیکی و زیر‌ساخت‌هاست‌. افزایش دما و آب‌ شدن یخ‌های قطبی سبب می‌شود تا سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها افزایش یابد و احتمال جاری ‌شدن سیل در بخش‌هایی از دنیا و خشکسالی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها در مناطق دیگر افزایش پیدا کند.

این وضعیتی است که در سال‌های اخیر در قالب سیل در کشور چین یا سونامی ‌در کشورهای جنوب شرقی آسیا و ژاپن بارها مشاهده شده است‌. این حوادث آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های شهری، جاده‌ها و بزرگراه‌ها، سدها و فرودگاه‌ها و حتی خانه‌های مسکونی وارد می‌کند که بازسازی آنها نیازمند هزینه و زمان زیادی است. تخریب زیرساخت‌های انرژی از قبیل نیروگاه‌ها و واحدهای تولید نفت نیز یکی از اثرات منفی این حوادث طبیعی است که هم می‌تواند به اقتصاد کشور بحران‌زده آسیب وارد کند و هم اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار دهد‌. دومین تاثیر مخرب تغییرات جوی کاهش بهره‌وری نیروی کار و راندمان اقتصاد است‌.

تغییرات جوی می‌تواند باعث کاهش ساعات کاری مردم و تعطیلی مدارس برای روزهای متوالی -به دلیل گرما، آلودگی هوا، سیل، قطع برق و...- شود که این مساله به خودی خود روی بهره‌وری تاثیر منفی دارد‌. در سال‌های اخیر مطالعاتی در مورد تاثیر افزایش دمای زمین روی کاهش بهره‌وری انجام شده است‌. از طرف دیگر تعطیلی مدارس شرکت‌های صنعتی و تولیدی به دلیل آلودگی هوا هم یکی دیگر از مسائلی است که به دلیل مدیریت نادرست انتشار کربن و عدم موفقیت در مقابله با رشد انتشار آن ایجاد شده است. با افزایش آلودگی هوا که ناشی از انتشار کربن است کارایی مردم در حین کار‌، قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری و حتی کارایی مغز در هنگام وظایفش کمتر می‌شود‌. از طرف دیگر کاهش بهره هوشی کودکان و خستگی ذهنی بزرگسالانی که از این هوای آلوده استشمام می‌کنند هم می‌تواند عامل دیگری باشد که کارایی اقتصاد را پایین می‌آورد.

تجارت، تولید انرژی و فرآورده‌های انرژی‌، کشاورزی‌، حمل و نقل، شیلات و توریسم هم در نتیجه تغییرات جوی آسیب می‌بیند. بارندگی‌های زیاد و توفا‌ن‌های برفی که در نتیجه تغیرات جوی در کشورهای مختلف ایجاد شده می‌تواند در روند کشت و برداشت محصولات کشاورزی اختلال ایجاد کند. سومین تاثیر تغییرات جوی را می‌توان در مهاجرت گسترده مردم از کشورهای دارای بحران دانست که می‌تواند ساختار اجتماعی دنیا را با تهدید مواجه کند‌.

انتظار می‌رود این افراد تحت عنوان پناهنده محیط زیست مجبور شوند از کشورهایی که خشکسالی دارند یا کشورهایی که مدام با مساله سیل و آتش‌سوزی‌های گرمسیری مواجه هستند به مناطق امن‌تر مهاجرت کنند‌. مهاجرت عده زیادی از مردم و تغییر ساختارهای اجتماعی در کشورهای مبدأ و مقصد می‌تواند باعث نا‌آرامی ‌مدنی شود و حتی درگیری نیروهای نظامی‌ برای کنترل شرایط را به همراه داشته باشد که هم هزینه‌بر است و هم امنیت دنیا را بر هم می‌زند‌. چهارمین تاثیر مخرب تغییرات جوی هم هزینه‌های تطابق پیدا کردن با شرایط جدید است. به دنبال افزایش انتشار کربن برخی از کشورها مجبور می‌شوند سیاست‌های خود را به گونه‌ای تغییر دهند که با همین شرایط جدید و با انتشار حجم بالایی از کربن به بقای خود ادامه دهند ولی مطالعات نشان می‌دهد هزینه این تطابق یافتن بیشتر از هزینه‌ای است که برای کنترل انتشار کربن باید پرداخت شود و به همین دلیل بهتر است از همین امروز برای مقابله با تغییرات جوی وارد عمل شد‌.

اما این فقط دولت‌ها نیستند که باید برای کنترل بحران زیست‌محیطی اقدام کنند‌. مردم هم از طریق مصرف بهینه منابع انرژی و آب‌، استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی و خرید خودروهایی که مصرف سوخت در آنها کمتر است می‌توانند در این پروژه جهانی مشارکت داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید