اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

استرالیایی‌ها بازار گوشت ایران را تنظیم می‌کنند

کدخبر: ۱۲۳۲۵۵
اخبار حاکی از آن است که رایزنی‌هایی برای واردات گوشت دام به ایران در حال انجام است و رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این زمینه اظهار کرد: با توجه به کمبود پیش‌بینی شده در ماه مهر و آبان، انجام این واردات معقول به نظر می‌رسد.
استرالیایی‌ها بازار گوشت ایران را تنظیم می‌کنند

به گزارش اقتصادنیوز، سایت استرالیایی «فارم ویکلی»، در گزارشی با اشاره به دیدار کن باستون، وزیر مواد غذایی و کشاورزی استرالیا و سفیر ایران در کانبرا، خبر داده است که تجارت بین ایران و استرالیا در زمینه صادرات گوسفند تقویت خواهد شد.

ایران قبلا یکی از وارد کنندگان اصلی گوسفند از استرالیا بود و سالانه حدود سه میلیون راس گوسفند از این کشور خریداری می‌کرد، ولی این همکاری اکنون مدت‌‌هاست که متوقف شده است.

در این گزارش با اشاره به جمعیت 80 میلیون نفری ایران، ظرفیت صادرات گوسفند استرالیایی به بازار ایران یک میلیون راس تخمین زده شده است.

در حال حاضر استرالیا سالانه حدود 14 میلیون راس گوسفند پرورش می‌دهد و تلاش دارد این تعداد را بر مبنای تقاضایی که دریافت می‌کند افزایش دهد.

در سال 1992، استرالیا حدود 32 میلیون راس گوسفند داشت و صنعت پرورش مرغ و گوسفند به عنوان یکی از بزرگترین صنایع این کشور محسوب می‌شد.

آمارهای وزارت جهاد کشاورزی ایران نشان می‌دهد، سال گذشته وابستگی ایران به واردات گوشت قرمز حدود 10 درصد بود که این رقم به دلیل بهبود وضعیت تولید داخلی، به حدود شش درصد کاهش یافته است.

بحث رایزنی‌ها در ایران، در حالی مطرح می‌شود، که با شیوع تب کریمه کنگو در ایران، سازمان دامپزشکی اقدام به معدوم کردن تعداد زیادی از دام مبتلا به تب کریمه کنگو کرده و به دنبال شیوع این بیماری در ایران، عربستان و کویت هم که از مشتریان دام ایرانی بودند، واردات دام ایرانی به کشور خود را متوقف کرده‌اند.

دراین راستا، علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه توزیع و فروش گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی مانند خشکسالی در سال جاری و البته عرضه زودهنگام دام دامداران به بازار ما در نیمه دوم سال یعنی مهر و آبان به سمت گرانی و تورم بازار گوشت دام پیش خواهیم رفت.

او اضافه کرد: از سوی دیگر این پیش‌بینی می‌شود که با توجه به رفع تحریم‌ها تغییراتی در قدرت خرید مردم هم ایجاد شده و نیاز آنها به خرید گوشت دام افزایش یابد. در نتیجه ممکن است نیاز به گوشت دام افزایش بیشتری یابد و دام موجود در کشور پاسخگوی نیاز مردم نباشد.

ملکی بیان کرد: در چنین شرایطی باید برای ورود گوشت به کشور تدابیری اندیشید که احتمالا رایزنی با استرالیا برای ورود گوشت دام به کشور نیز در این راستا انجام می‌گیرد که از نظر ما کار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد و بازار به آن نیازمند است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید