گفت‌و‌گوی اقتصادنیوز با فعالان بازار

آیا اصناف از انحلال سازمان حمایت استقبال می‌کنند؟

کدخبر: ۱۳۳۶۹۴
در پی سخنان اخیر وزیر راه و شهرسازی در خصوص انحلال سازمان‌های قیمت‌گذاری که با نگرش سوسیالیستی و مارکسیستی فعالیت می‌کنند، برخی از فعالان بازارهای صنفی نسبت به این موضوع موافقت خود را بیان کردند و برخی دیگر ضمن ابراز مخالفت، پیشنهادهایی در این رابطه به دولت دادند.
آیا اصناف از انحلال سازمان حمایت استقبال می‌کنند؟
فائزه برمخ‌شاد:

با متوقف شدن طرح واقعی‌سازی قیمت قطار از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اخیرا در گردهم‌آیی دست‌اندرکاران ریلی کشور به موضوع قیمت‌گذاری از سوی برخی نهادهای دولتی شدیدا انتقاد کرد و آنها را وارثان تفکر مارکسیتی و سوسیالیستی خواند.

آن‌گونه که خبرگزاری ها گزارش داده‌اند، آخوندی در این گردهم‌آیی به شرایط نامناسب اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: سازمان‌های قیمت‌گذاری که نگرش سوسیالیستی و مارکسیستی دارند، باید منحل شوند و در این باره پیشنهاد می‌کنم مجلس ورود کند.

او با اشاره به ورود سازمان حمایت به قیمت‌گذاری بلیت قطار گفت: عده‌ای در کشور به دنبال ادامه‌دار بودن نگرش‌های سوسیالیستی و مارکسیستی هستند تا نرخ‌گذاری و کنترل قیمت‌ها را ادامه دهند و مانع توسعه شوند.

اما واکنش و ارزیابی فعالان بازار نسبت به سخنان اخیر آخوندی درباره انحلال سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چیست؟ 

علی رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات در تهران به اقتصادنیوز می‌گوید: متاسفانه سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان به قول آقای آخوندی یک سازمان نمادین است که امیدواریم همان‌طور که آقای وزیر گفتند این سازمان هرچه زودتر منحل شود، زیرا نه از مصرف‌کننده حمایتی می‌کند و نه از تولید‌کننده.

او ادامه می‌دهد: روند عملیاتی این سازمان اشتباه است، در هیچ جای دنیا روند سازمان‌های حمایتی اینگونه نیست، باید قدرت رقابتی در این سازمان‌ها دیده‌شود، در حال حاضر کارخانه‌های ما همراه با گران کردن اجناس خود از وزن جنس خود هم می‌کاهند در حالی که قیمت‌ها باید رقابتی باشد آن هم بنا بر کشش بازار و میزان تقاضا، تا در نهایت مقدار عرضه قیمت را تعیین کند.

رجبی خاطر نشان می‌کند: قیمت دستوری از طرف سازمان این مشکل را به وجود می‌آورد که به طور مثال 6 درصد کالایی را گران می‌کنند در بازار 10 تا 15 درصد افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که همیشه پیش می‌آید. سازمان حمایت هیچ مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرد و بنده نگران این وضعیت هستم.

همچنین مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج به اقتصادنیوز می‌گوید: ما نمی‌توانیم بگوییم که با حذف یک سازمان موافق هستیم به هر حال باید نظارتی در بحث قیمت‌گذاری‌ها وجود داشته‌باشد، اگر بنا بر آن باشد سازمان دولتی جای خود را به بخش خصوصی دهد این اتفاق خیلی خوبی است به هر حال بخش خصوصی جزئیات را بهتر از بخش دولتی می‌داند زیرا خود وارد کنند‌ه‌است.

کشاورز ادامه می‌دهد: به بخش خصوصی که خود برنج وارد می‌کند نمی‌توان گفت هزینه تمام شده چقدر است اما برخی‌ها ممکن است به کارشناسان سازمان حمایت این موضوع را بگویند. در برنامه پنج ساله دولت دیده می‌شود که نقش تشکل‌ها در قیمت‌گذاری و نظارت‌های تخصصی بیشتر شده‌است. البته برخی سازمان‌ها نظارت‌های عمومی و هماهنگی با دولت دارند که مفید است.

او تصریح می‌کند: اما متاسفانه از آنجایی که این سازمان به خوبی تکمیل و شکل نگرفته‌است، ما قادر به قیمت‌گذاری نیستیم، وقتی قیمتی اعلام می‌کنیم باید مدارک لازم را تحویل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان دهیم. بحث ارزش‌گذاری که در گمرک برای برخی از کالاهای وارداتی پیش آمده‌است متاسفانه سازمان حمایت هیچ دخالتی نمی‌کند در حالی که اگر برنج را در گمرک گران کنند به دست مصرف کننده گران‌تر می‌رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر مسئولیت این سازمان این است که ببیند گمرک چقدر قیمت گذاشته و بانک‌ها چقدر حواله کرده‌اند و هزینه حمل و نقل چقدر شده‌است. با همین روند سود و قیمت تمام شده را اعلام می‌کنند و بر اساس آن از ما اسناد می‌خواهند که آیا گران فروشی یا ارزان فروشی کرده‌ایم؟

کشاورز اظهار می‌کند: اگر این سازمان به روند خود ادامه‌دهد مطمئنا خیلی‌ها از این سازمان احساس رضایت نخواهند کرد و دنبال جایگزین دیگری خواهندبود. این جایگزین یا بخش خصوصی است یا در خود دولت ما باید در مجموع نظارت خصوصی کنیم و نظارت‌‌های عمومی و هماهنگی را برعهده سازمان حمایت بگذاریم یا اینکه حداقل ما را در کمیته‌های مشترک خود دخالت دهند و اطلاعات به روز را از ما بگیرند اما با بی‌توجهی به این مسائل باعث می‌شوند چنین سازمان‌هایی زیر سوال بروند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح می‌کند: البته این را باید مدنظر قرار دهیم که واگذاری یکباره سازمان حمایت به بخش خصوصی آفت دیگری را به وجود خواهد‌آورد، در ابتدا باید توانمند شوند و پس از آن سازمان حمایت را حذف کنند باید مرحله‌ای پیش روند، سازمان حمایت در ابتدا باید ما را در کمیته‌های مشترک خود دعوت کند تا کارها را دنبال کنیم و پس از آن اعلام کنند که کمیته‌های مشترک تمام اختیارات خود را به بخش‌های خصوصی منتقل کردند.

کشاورز در پایان سخنانش عنوان می‌کند: اگر در این شرایط این اتفاق رخ دهد وضعیت از آنی که هست بدتر خواهدشد به خصوص در بخش بازرگانی، دولت برای اینکه نظارت‌ها را به سمت خصوصی شدن ببرد سازمان حمایت باید بیشتر از توانمندی‌ها و نقش تشکل‌ها استفاده کند تا اطلاعات به روز به دست‌آورد و از طرفی نقش خود را بهتر ایفا کند.

در این میان مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار وآجیل‌فروشان در این رابطه به اقتصادنیوز می‌گوید: ما در آجیل و خشکبار قیمت مصوبی نداریم که سازمان حمایت بخواهد در آن قیمت‌گذاری دستوری داشته‌باشد. اما نبود سازمان حمایت هم مشکلات دیگری را برای مردم ایجاد می‌کند، وجود دستگاه نظارتی برای کنترل قیمت‌ها الزامی است.

احمدی تصریح می‌کند: عرضه و تقاضاست که قیمت بازار آجیل و خشکبار را مشخص می‌کند، به عقیده بنده شاید سخنان آقای وزیر این باشد که عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص کند.

همچنین حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان می‌گوید: به هر حال کنترل قیمت‌ها دست سازمان حمایت است. این ارگان با سابقه طولانی و با تخصص‌هایی که در اختیار دارد دارای اهمیت زیادی است و اگر بخواهیم به راحتی آن را کنار بگذاریم به نظر بنده باید تجزیه و تحلیل بهتری کنیم.

او ادامه می‌دهد: این سازمان اشراف کامل به کارخانجات و اصناف و تمام امور نیاز به مردم را دارد اگر این سازمان واگذارشود تا بخواهند اعضای جدیدی روی کار آورند و بخواهند در آن اشراف پیداکنند به نظر منطقی نمی‌رسد باید مسوولان بیشتر در این قضیه فکر کنند و تصمیم بگیرند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان خاطر نشان می‌کند: قیمت میوه بستگی به عرضه و تقاضا دارد اما اجناس دیگری وجود دارد که سازمان حمایت در آن نظارت و کنترل می‌کند حتی در برخی از موارد در ارتباط کم و کیف این مسئله با کارخانه‌ها درگیر هستند مانند محصولات شیر و ماست، اما در مجموع سازمان حمایت نقش موثری در رابطه با مسائل کارخانجات و تولید و توزیع کالاها دارد.

مهاجران در پایان بیان می‌کند: اگر قیمت‌گذاری با کارشناسی دقیق انجام گیرد، موثر است اما متاسفانه در برخی از موارد اینگونه نیست، این موضوع را باید در نظر گرفت که اگر نظارتی نباشد هر کسی هر کاری در قیمت‌گذاری خواهدکرد که این نوعی دهان‌کجی به قیمت‌گذاری می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید