پرونده قیمت خورو همچنان باز است

سرگیجه در بازار خودرو

کدخبر: ۱۰۲۱۵۸
تصمیم نهایی شورای رقابت پس از گذشت 1.5 سال در راستای افزایش قیمت خودرو در نهایت منجر شد تا تکلیف بازار و بلاتکلیفی قیمت خودروها از بین رود اما انگار موضوع قیمت خودرو قرار نیست تا مدت ها از مرکز توجه ها خارج شود.
سرگیجه در بازار خودرو

به گزارش اقتصادنیوز،  چهاردهم تیر ماه امسال وقتی شورای رقابت قیمت جدید خودرو ها را اعلام کرد به نظر می‌رسید تمامی خودروسازان و مشتریان به این نتیجه رسیدند که پرونده قیمت‌گذاری خودرو تمام شده و می‌توانند فعالیت‌های خود را در این بازار بر اساس فرمول‌های جدید از سر بگیرند.

تاثیر اعلام قیمت‌های جدید حتی در شاخص‌های بورس نیز دید شد و پیش‌بینی سود شاخص را مثبت کرد. این موضوع تا جایی پیش رفت که خودرویی‌ها در بیستم تیر ماه لیدر  بازار سهام شدند و با رشد قابل توجه معاملاتشان در بورس تا حدودی رونق را به بازار سهام بازگردانند.

مشتریان ، تولیدکنندگان و سایر فعالان در حوزه خودرو در تلاش برای تطبیق خود با شرایط جدید بودند که ناگهان یک اظهار نظر جدید از سوی دولت باعث شد هرچه رشته بودند پنبه شود.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت پس از اعلام قیمت‌های جدید از تکدر رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به‌دلیل افزایش رسمی قیمت خودرو سخن گفت. وی در اظهار نظرهای خود گفته بود که "گرچه شورای رقابت خارج از دولت در رابطه با قیمت خودرو تصمیم‌گیری می‌کند، اما شورا این پیام دولت را دریافت کرده بود که دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است."

پس از این سخنان، بازار شاهد تاثیر این اظهار نظرها حتی در شاخص های بورس بود.

البته مشابه این اتفاق در دولت دهم نیز رخ داده بود و در آخرین سال فعالیت دولت دهم پس از آنکه شورای رقابت قیمت‌های جدید را اعلام کرد اظهارنظری از سوی دولت مبنی بر مخالفت با اعلام قیمت‌های جدید مردم را امیدوار به کاهش قیمت‌ها کرد که البته هرگز این اتفاق رخ نداد.

به نظر می رسد اظهارات سخنگوی دولت یازدهم درباره مخالفت با افزایش قیمت خودرو به نوعی تکرار واکنش دولت دهم است که در نهایت باعث انتظار مردم برای کاهش مجدد قیمت خودرو و اعلام قیمت‌های رسمی و جدید از سوی شورای رقابت شد.

در همین حال امروز نیز  فروش خودرو بر اساس قیمت‌گذاری‌های جدید، از سوی خودرو سازان آغاز شده است و این طور به نظر می‌رسد که شاید احتمال کاهش مجدد قیمت خودرو وجود نداشته باشد.

با این حال فارس گزارش داده که قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت مجددا بررسی می‌شود. عیسی امامی، عضو ناظر شورای رقابت از بررسی مجدد قیمت‌گذاری خودرو در این شورا خبر داده و گفته است: خودروسازان به دنبال سند‌سازی و پنهان‌کاری هستند. با توجه به اعتراض مجلس، دولت و مردم، حتماً در جلسه بعدی شورای رقابت موضوع قیمت‌گذاری جدید خودروها را مطرح خواهیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید