ورود ال نینو به کشور بعید است/20سال است شرکت‌های دولتی بدهی سازمان هواشناسی را نداده‌اند

کدخبر: ۱۲۹۸۹۷
رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه پدیده ال نینو در محل تشکیل خود باقی مانده و قابلیت جابه جایی ندارد، اظهار کرد: این پدیده تنها می‌تواند در ایران تاثیر بگذارد اما اینکه به شکل مستقیم آب و هوای کشور را تغییر دهد امکان پذیر نخواهد بود.
ورود ال نینو به کشور بعید است/20سال است شرکت‌های دولتی بدهی سازمان هواشناسی را نداده‌اند

به گزارش اقتصاد نیوز، صبح امروز داود پرهیزکار در نشست خبری با خبرنگاران گفت: ورود ال نینو به کشور بعید است.

وی افزود: ال نینو یک پدیده جوی مخصوص مناطق حاره‌ای اقیانوس آرام است و اینکه به مناطق دیگر انتفاق یافته و به ایران برسد امکان پذیر نخواهد بود تنها بحثی که در این زمینه مطرح است موضوع رسیدن آثار آن به کشوری مانند ایران خواهد بود که سازمان هواشناسی این تاثیرات را رد نمی‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احتمال افزایش میزان بارندگی‌ها در ایران با توجه به پدیده ال نینو عنوان کرد: با توجه به جو پرفشار جنب حاره‌ای که در ایران فعال است‌، این احتمال وجود دارد‌ که آثار ال نینو در ایران نیز قابل مشاهده شده و بارش‌ها را از حد نرمال قدری بیشتر کند. اما این تنها اثر آن در ایران خواهد بود و صحبت از انتقال و یا رسیدنش به داخل کشور امکان پذیر نیست.

پرهیزکار همچنین درباره وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرها و طرح‌های ارائه شده برای کاهش آن نیز توضیح داد: دو عامل اصلی آلودگی در کلان‌شهرها به مسائل جوی پایدار ومنابع خارجی آلوده کننده می‌رسد. اگر ما بتوانیم هرکدام از آنها را کاهش دهیم قطعا بر روی میزان آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد. البته باقی ماندن یکی از آنها مناسب نیست و باید طوری کارشود که هر دو بخش پایین بیاید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت درآمدی سازمان هواشناسی نیز اظهار کرد: کل درآمد این سازمان براساس تعرفه‌هایی است که از 20 سال قبل تصویب و اجرایی می‌شود. البته باید این را نیز اضافه کنیم که بخش قابل توجهی از بخش‌های دولتی نسبت به ارائه هزینه مربوطه به این خدمات معاف بودند. با توجه به درخواست سازمان مدیریت ما تلاش کردیم این تعرفه‌ها را به روز کنیم تا امکان افزایش درآمد سازمان هواشناسی در آینده‌ ای نزدیک فراهم شود.

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی امسال به دنبال این است تا وصول درآمدها را اجرایی کند و همچنین تعرفه‌های سازمان هواشناسی را افزایش دهد، بنابراین فعلا در حال بررسی افزایش تعرفه‌ها هستیم و پس از آن رقم بدهی‌های ۲۰ سال گذشته اعلام می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه یکی از وظایف این سازمان موضوع پیش‌بینی آلودگی هوا است، گفت: این موضوع به خصوص در فصول سرد سال بسیار مورد توجه قرار دارد، زیرا پیش‌بینی دقیق این سازمان می‌تواند موجب انجام راهکارها در این زمان شود.

پرهیزکار با بیان اینکه هم اکنون ۶۶ ایستگاه هواشناسی در جاده‌ها داریم، گفت: این تعداد برای کشور پهناوری مانند ایران کافی نیست و باید تعداد این ایستگاه‌ها را افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص خبرهایی که در مورد پدیده «ال نینو» و تاثیر آن در شرایط جوی کشور وجود دارد، گفت: پدیده ال‌نینو در منطقه حاره‌ای اقیانوس آرام انتفاق می‌افتد و از آن منطقه تکان نمی‌ خورد، در این منطقه آنچه که به اسم «ال‌نینو» برمی‌گردد، یک شاخص اقیانوسی است که در حقیقت تغییرات دمای سطح آب نسبت به دمای نرمال را می‌گوید.

وی افزود: اگر دمای سطح آب در این منطقه بالا رود، به آن ال‌نینو و اگر دما کمتر از نرمال باشد، لانینا می‌گویند.

پرهیزکار با بیان اینکه اگر تغییرات خاصی اتفاق نیفتد، به اصطلاح شرایط خنثی است، گفت: این پدیده اقیانوسی است که با پدیده جوی نوسان جنوبی همراه می‌شود که آن هم در اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد که به کل این پدیده آل‌سو می‌گویند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ال‌‌‌نینو با رشد بارش‌ها در غرب قاره آمریکای لاتین همراه است و پدیده لانینا بارش را در شرق قاره آسیا و اقیانوسیه خواهد داشت.

وی، این پدیده را با ابعاد ۱۰ هزار کیلومتر اعلام کرد که روی آب و هوای برخی نقاط تاثیرگذار است و گفت: تاثیرگذاری بر روی نقاط مختلف به دو عامل بستگی دارد، اول فاصله منطقه با منطقه حاره‌ای اقیانوس آرام و دوم نوسانات جوی آن منطقه.

رئیس سازمان هواشناسی در خصوص عمده بارش‌ها در ایران اظهار داشت: بارش‌ها در کشور ما عمدتا مربوط به عبور امواج عرض‌های میانی از اروپا به سمت ایران و نوسانات اطلس شمالی است، همچنین نوسان منطقه حاره‌ای اقیانوس هند هم بر روی وضعیت بارش کشور ما اثر می‌گذارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حداقل سه نوسان بر روی شرایط جوی ایران اثرگذار است، بیان کرد: بنابراین فقط صرف پدیده ال‌نینو نمی‌توان گفت که بارش‌ها در کشور ما خوب خواهد بود، چرا که این پدیده نقش تعیین کننده در کشور ما ندارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا مربوط به شرایط جوی و آلاینده‌های محیطی است، افزود: باید تا حد امکان از ورود آلاینده‌ها به جو جلوگیری کنیم و هر اقدامی که منجر به کاهش ورود آلاینده‌ها به جو باشد، می‌تواند در کاهش آلودگی اثر بگذارد.

پرهیزکار با اشاره به پیش‌بینی شرایط آب و هوایی در پاییز و زمستان امسال گفت: ما تا نیمه دی‌ماه انتظار برف و باران داریم، اما از نیمه دوم زمستان تا پایان اسفند به دلیل افزایش دما در کشور پیش‌بینی می‌کنیم که بارش برف کمتری داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید