احمد خرم نسبت به بی توجهی به تعمیر و نگهداری پل حافظ تهران هشدار می دهد:

عمر پل حافظ برای 400 سال است نه 50 سال / مرمت تونل و پل های کشور را فراموش کرده ایم

کدخبر: ۱۰۰۳۳۲
وزیر راه دولت اصلاحات معتقد است: پل حافظ تهران سازه عظیم و مقاومی است که برای 400 سال می تواند پابرجا باشد ولی بی توجهی در نگهداری آن باعث شده به شکل قابل توجهی از عمر آن کاسته شود.
عمر پل حافظ برای 400 سال است نه 50 سال / مرمت تونل و پل های کشور را فراموش کرده ایم

به گزارش اقتصاد روز، احمد خرم با تاکید براینکه مرمت و نگهداری ابنیه، تونل‌ها و پل‌ها یکی از مسائل مهم در زمینه نگهداری و مرمت راه‌هاست در گفت وگو با تجارت فردا اظهار کرد: نمی‌توان گفت این بخش‌ها نیاز به مرمت و نگهداری ندارند و آنها را به حال خودشان رها کرد.

به گفته او، اگر بی‌مهری به ابنیه‌ها به همین شکل ادامه داشته باشد در آینده نزدیک هم در بخش درون‌شهری و هم برون‌شهری با فاجعه مواجه خواهیم شد.

احمد خرم با تاکید براینکه مسوولان مدیریت شهری و برون‌شهری باید به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند، تصریح کرد: به طور مثال پل حافظ در تهران حدود 40 سال پیش ساخته شده است از آن زمان تاکنون نگهداری و مرمت اساسی برای آن انجام نشده است و تنها چند بار روکش آسفالت انجام شده است.

به گفته او در حالی که این سازه عظیم و مقاوم برای 400 سال می‌تواند پابرجا باشد ولی بی‌توجهی در نگهداری آن باعث شده به شکل قابل توجهی از عمر آن کاسته شود. به طوری که وقتی عمر پل حافظ به 50 تا 60 سال برسد به مرمت‌های سنگین نیاز دارد.

این فعال حوزه حمل ونقل ادامه داد: اگر طی این سال‌ها نگهداری از این پل انجام می‌شد شاید با گذشت 50 سال از عمر آن نیاز به مرمت اساسی نداشت. اکنون همین پل حافظ را که 40 سال پیش پیمانکاران توانمند ایرانی ساختند با پل‌هایی که تازه در تهران ساخته می‌شود مقایسه کنید، متوجه خواهید شد پل‌های جدید به شکل اصولی ساخته نشده‌اند و برخی از آنها با گذشت پنج سال از عمرشان با مشکل مواجه شده‌اند.

احمد خرم یادآور شد: به طور مثال پل اتصال سئول به بزرگراه یادگار امام (ره) بر روی بزرگراه چمران. وقتی از سئول به سمت یادگار امام (ره) حرکت می‌کنید یک شکستگی سنگین وجود دارد که به یکباره داخل آن می‌افتد.

به گفته او این شکستگی هم ضربه سنگین به خودرو می‌زند و هم میزان سوانح را افزایش می‌دهد. در حالی که تنها هفت سال از عمر احداث این پل می‌گذرد. اگر این پل به همین شکل رها شود و مرمت و نگهداری انجام نشود با فشار بار ترافیکی سنگین ممکن است با آسیب جدی مواجه و حتی شکسته شود.

وزیر پیشین راه گفت: مدیریت شهری نیز از این امر غافل است و با بی‌توجهی از کنار این مسائل گذشته است. در بخش برون‌شهری در برخی جاها با همین مشکلات مواجهیم و باید مسوولان هرچه زودتر به مرمت و نگهداری ابنیه، تونل و پل حساس باشند.

به گفته او، تونل و پل سازه‌هایی است که جز در موارد استثنا مادام‌العمر احداث می‌شوند و نباید از مرمت و نگهداری آنها غفلت کرد. غفلت از مرمت و نگهداری آنها به معنای فاجعه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید