آخوندی خبر داد

پرداخت بدهی پیمانکاران با انتشار ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق/امسال سخت‌ترین سال مالی دولت

کدخبر: ۱۲۶۱۵۲
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچگاه یاد ندارم حتی در شرایط جنگ با چنین تنگنای مالی مواجه شده باشیم گفت: باید به جای ورود به چرخه باطل استفاده از درآمد نفتی به سمت بازار جهانی حرکت کرد و به گرفتن سهمی از این بازار اندیشید.
پرداخت بدهی پیمانکاران با انتشار ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق/امسال سخت‌ترین سال مالی دولت

 عباس آخوندی در جریان سفر دو روزه خود به استان کرمان بعد از افتتاح و بازدید از چند پروژه حوزه راه و شهرسازی گفت: بر اساس اعلام وزیر اقتصاد و دارایی دولت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به مجموعه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات بدهکار است؛ مفهوم این بدهی این است که دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی برای جامعه ایران تسهیلات دریافت کرده است؛ بنابراین چنین پشتوانه‌ای وجود دارد که امیدواریم این پشتوانه به نحوی سازماندهی شود که اعتماد ملی گسترش یابد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بودجه امسال ۲۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است اما پیش بینی میزان تحقق این بودجه حداکثر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است؛ چه‌بسا میزان تحقق بودجه کمتر نیز باشد.

آخوندی اظهار کرد: من که از اوایل انقلاب در مسئولیت‌هایی بودم هیچگاه به یاد ندارم حتی در شرایط جنگ با چنین تنگنای مالی مواجه شده باشیم و امسال سخت‌ترین سال مالی دولت بود. علاوه بر اینکه هزینه ها افزایش پیدا کرده، بودجه جاری کشور به شدت متورم شده و چند ده هزار نفر به تشکیلات اداری دولت طی دهه گذشته اضافه شده است ضمن اینکه سرجمع حدود ۵۰ هزار میلیاردتومان یارانه های مستقیم پرداخت می شود. از طرفی درآمدهای کشور و قیمت نفت نیز کاهش پیدا کرده است. کاهش قیمت نفت منجر به کاهش درآمد کشور می شود و با کاهش درآمد، بنگاه های مختلف مالیات کمتری پرداخت می کنند و کل این زنجیره اثرات تشدید کننده رکودی در پی خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در این شرایط سخت تصمیم گیری حساسیت ویژه ای دارد یا باید در جهت کنترل شتاب تورم ایستادگی کنیم و به دنبال استقراض از بانک مرکزی نرویم؛ اگر دولت از بانک مرکزی استقراض کند ممکن است در کوتاه مدت بتواند برخی بدهی های خود را وصول کند اما در بلند مدت یک تورم بسیار سنگینی خواهیم داشت؛ از این رو باید نسبت به یکدیگر صادق باشیم و با شفافیت سخن گفت تا راهکاریی برای برون رفت از شرایط فعلی اندیشید.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اظهار امیدواری برون رفت از شرایط سخت کشور در آینده گفت: معتقد هستم با عبور از شرایط موفق خواهیم شد به روش های دیگر چرخه های اقتصادی را راه بیندازیم که یکی از این روش ها، قانون رفع موانع تولید مصوب مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: قاعدتا باید در جهت گرفتن سهمی از بازار بین المللی حرکت کنیم؛ یعنی به جای ورود به چرخه باطل استفاده از درآمد نفتی باید به سمت بازار جهانی حرکت کرد و به گرفتن سهمی از این بازار اندیشید. همانطور که بند اول سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی به اقتصاد درون زا و برون نگر تاکید دارد باید بر اساس توانمندی های داخلی سهمی از بازار جهانی داشته باشیم. این راهکار می تواند کشور را به تدریج از چرخه باطل استفاده از درآمدهای نفتی خارج کند.

آخوندی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تدابیر اتخاذ شده برای پرداخت بدهی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران که یکی از درخواست‌های پیمانکاران حاضر در این شورا بود، گفت: باید بتوانیم کل بدهی دولت به پیمانکاران و عرضه کنندگان کالا و خدمات را به صورت اوراق قابل معامله در بازار پرداخت کنیم.

وی افزود: سال گذشته وزارت راه و شهرسازی در این زمینه توفیقات خوبی داشت و از انتشار اوراق بدهی بخشی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شد. علاوه بر این در سال جاری، از سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست انتشار هزار میلیارد تومان اسناد خزانه کردیم و مجوز اولیه انتشار هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه دیگر نیز اخذ شده و پس از انتشار هزار میلیارد تومان مرحله نخست، این اوراق نیز پیگیری می شود. دولت هم مصوبه ای داشت که ۶ هزار میلیارد تومان صکوک اجاره منتشر شود. از این روش ها می توانیم بخشی از مطالبات پیمانکاران حوزه راه و شهرسازی را در قالب اوراق قابل معامله در بازار پرداخت کنیم.

آخوندی درباره پرداخت مالیات پیمانکاران نیز گفت: بر اساس مصوبه دولت تا زمانی که صورت وضعیت پیمانکاران پرداخت نشده مالیات از آنها نباید دریافت شود.

وی خطاب به استاندار کرمان گفت: در صورت دریافت مالیات از پیمانکاران پیش از پرداخت صورت وضعیت آنها، موضوع را به من ارجاع دهید تا پیگیری شود.

منبع:پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید