نفت برنت در بازار آتی لندن 1.6 درصد افزایش یافت

اصابت موشک جنگی به مخازن نفت لیبی

کدخبر: ۱۰۸۷۶۷
پیش‌بینی می‌شود مازاد در عرضه جهانی نفت با شدت گرفتن درگیری‌ها در لیبی و کاهش تولید نفت آن کاهش یابد.
اصابت موشک جنگی به مخازن نفت لیبی

به گزارش اقتصاد نیوز، آتش در سه مخزن از پنج مخزن در بندر «اس سایدر»، بزرگترین بندر نفتی لیبی، خاموش شد؛ این مخازن با حمله شبه نظامیان به آتش کشیده شده بودند.
آتش‌سوزی‌ها در مخازن ليبي در 25 دسامبر آغاز شد. گارد تجهیزات نفتی پيش از حملات هوایی با شبه‌نظامیان اتمام حجت کرد اما شورشیان با موشک به آن پاسخ دادند.
به دلیل مقاومت اوپک در برابر کاهش عرضه جهت دفاع از سهم بازار و شدت گرفتن تولید شيل ایالات متحده، قيمت نفت امسال 46 درصد کاهش یافت كه بزرگترین سقوط سالانه از سال 2008 محسوب می‌شود. به گزارش آسوشیتد پرس، وزیر انرژی الجزایر نیز از سازمان کشورهای صادر‌‌کننده نفت خواسته بود جهت افزایش قیمت‌ها تولید را کاهش دهند.
براساس اطلاعات بلومبرگ، لیبی 580 هزار بشکه در روز در ماه نوامبر نفت تولید کرده است که بسیار کمتر از تولید حدود 1.59 میلیون بشکه در پایان سال 2010 است.
یک استراتژیست ارشد در سیدنی معتقد است این اختلالات بالقوه در عرضه می‌تواند برای نفت سازنده باشد. اما به نظر می‌رسد بازار به آن اعتنایی چندانی نکرده باشد؛ بنابراین در‌حالیکه ممکن است بخشی از افزایش قیمت نفت به این دلیل باشد اما احتمالا عامل اصلی و اولیه نیست.
برنت براي تحويل در فوریه با 95 سنت افزایش به 60.40 دلار در هر بشکه در بازار آتی لندن رسید.
WTI برای تحویل در ماه فوریه در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک به‌اندازه 1.01 دلار یا 1.9 درصد افزایش یافت و به 55.74 دلار در هر بشکه رسید. در 26 دسامبر این قرارداد 1.11 دلار کاهش یافته بود و در 54.73 بسته شد. حجم تمام معاملات آتی حدود 3 درصد کمتر از میانگین 100 روزه بود.
تولید نفت لیبی با جنگ داخلی در سال 2011 و مرگ معمر قذافی پس از 42 سال حکومت، کاهش یافت. به گفته یک سخنگو در شرکت ملی نفت لیبی، تجهیزات بندر« اس سایدر » ظرفیت ذخیره 6.2 میلیون بشکه را دارد. همچنین کار در سومین بندر بزرگ لیبی نیز در این ماه به‌دلیل جنگ متوقف شد.
منبع: بلومبرگ

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید