با حمله داعش به تاسیسات نفتی کرکوک

تولید نفت میدان خباز متوقف شد

کدخبر: ۱۱۰۷۲۶
وزیر نفت عراق اعلام کرد که حمله داعش در روز جمعه سی‌ام ژانویه (دهم بهمن) به تأسیسات نفتی کرکوک صدمه جدی به میدان نفتی خباز وارد کرده و تولید نفت آن را متوقف کرد.
تولید نفت میدان خباز متوقف شد

به گزارش اقتصادنیوز، نیروهای کردستان عراق روز شنبه توانستند یک میدان نفتی در منطقه کرکوک را پس از این‌که شورشیان داعش آن را روز پیش از آن تصرف کردند، بازپس بگیرند.
عبدالمهدی که برای بازدید از این تأسیسات به کرکوک سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت: «اتفاقی که روز جمعه افتاد یک خطر بزرگ برای تأسیسات نفتی کشور بود، اما اکنون شرایط پایدار و تحت کنترل است.»
او افزود: «خسارت شدیدی به میدان نفتی خباز وارد شده که تولید آن را متوقف کرده و به تأسیسات نفتی آن نیز لطمه زده است.» در طول بازدید وزیر نفت عراق از میدان بازپس گرفته شده کرکوک، دو ستون بزرگ از دود سیاه در نزدیکی خطوط لوله انتقال نفت این میدان به چشم می‌خورد.
عبدالمهدی از اعلام تاریخ شروع به کار این میدان سر باز زد و اظهار کرد برای برآورد خسارت‌ها، ابتدا آتش‌سوزی این میدان باید به طور کلی خاموش شود. میدان نفتی خباز در ٢٠ کیلومتری جنوب‌غرب کرکوک قرار دارد و ظرفیت تولید روزانه آن ١٥هزار بشکه نفت است.
تولید نفت از این میدان تا پیش از حمله شبه‌نظامیان حدود ١٠هزار بشکه نفت در روز بود. نزدیک به 20 کارگری که پس از حمله داعش به میدان خباز ناپدید شده بودند، روز یکشنبه پیدا شدند.
حکمت ابراهیم، یکی از کارگرانی که آزاد شده، گفت که نیروهای داعش با آر.پی.جی و اسنایپر به تأسیسات نفتی خباز حمله کردند و او و همکارانش را تهدید به مرگ کردند، سپس همگی را بدون آب و غذا در یکی از تانکرهای زیرزمینی انداختند.
او گفت: «آنجا کاملاً تاریک بود و تنها صدای انفجار و درگیری به گوش می‌رسید، ما حس می‌کردیم هر لحظه‌ای که در آنجا هستیم به مرگ نزدیک‌تر می‌شویم.»
منبع: رویترز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید