کاهش شدید قیمت محصولات پتروشیمی

کدخبر: ۱۱۱۳۶۹
قیمت محصولات پتروشیمی در بازار سه هزار میلیارد دلاری این محصولات در ماه گذشته میلادی نسبت به ژانویه سال گذشته، کاهشی قابل ملاحظه در حد ۳۶ درصد داشته است.
کاهش شدید قیمت محصولات پتروشیمی

سقوط قیمت نفت دلیل اصلی این کاهش است. شاخص جهانی ICIS محصولات پتروشیمی (IPEX) که قیمت سبدی از ۱۲ محصول پتروشیمی در آن در نظر گرفته می شود، از 224.17 در ماه دسامبر سال پیش به 217.3 در ماه ژانویه کاهش یافته است. بین پایان ماه ژوئن سال 2014 تا پایان ماه ژانویه سال جاری میلادی، قیمت نفت برنت و نفتا هر یک 59 درصد کاهش یافت و تاثیر رشد نسبی قیمت ها در دو هفته اخیر با فاصله نمایان خواهد شد.

قیمت محصولات پتروشیمی در ارتباطی تنگاتنگ با قیمت نفت قرار دارد و با مواد اولیه ای که این محصولات از آنها تولید می شوند همواره همبستگی ندارد. با این حال کاهش شاخص آیپکس آمریکا در ماه ژانویه، به میزان 24 درصد در مقیاس سالانه، کمتر از ارقام کاهش مربوط به شمال غرب اروپا و شمال شرق آسیاست.

در ماه ژانویه شاخص آیپکس شمال شرق آسیا در مقایسه با ژانویه سال پیش 41 درصد و شاخص آیپکس شمال غرب اروپا 36 درصد کاهش یافته است. بویژه قیمت محصولات آروماتیک در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر در آمریکا و اروپا شدیدا کاهش یافت. قیمت اولفین ها نیز در آمریکا و شمال غرب اروپا کاهش یافته است.

تولید محصولات پتروشیمی در شمال غرب اروپا و شمال شرق آسیا عمدتا بر مبنای نفتا و در آمریکا بر مبنای اتان صورت می گیرد. از پایان ژوئن سال 2014 تا پایان ژانویه سال جاری میلادی، قیمت اتان آمریکا 38 درصد کاهش یافت اما نسبت به پایان دسامبر نسبتا ثابت باقی ماند.

تقاضا برای محصولات پتروشیمی به دلیل رشد اندک اقتصاد جهان و قیمت پایین نفت زیاد مشخص نیست. قیمت نفت خام از پایان ماه ژانویه رشد کرده اما در باره تداوم یافتن رشد قیمت ها تردیدهایی وجود دارد زیرا بازار نفت با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه است. در دو هفته اخیر کاهش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا سبب رشد نسبی قیمت نفت خام شده است.

در سبد 12 محصولی آیپکس محصولاتی نظیر اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، تولوئن، پارازایلن، استایرن، متانول، پلی اتیلن و پلی پروپیلن وجود دارد.

کارشناسان معتقدند رشد قیمت نفت با موانع مختلف از جمله افزایش تولید، رشد ارزش دلار و ثبات در تقاضا وجود دارد.
منبع جهان سهم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید