اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

چرا تولید تندر90 شتاب می گیرد؟

کدخبر: ۱۲۰۳۳۸
توافق با رنو برای افزایش تولید تندر 90 در حالی قطعیت یافته که پیش از تقاهم اولیه برای توافق هسته‌ای تولید این خودرو در دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به نقطه بحران رسیده و تولید آن در حد صفر بود.
چرا تولید تندر90 شتاب می گیرد؟

فریبا رسولی_سپیده معظمی: رایزنی‌ها در راستای توافق با رنو فرانسه برای تسریع در تحویل قطعات تندر90 در حالی جریان گرفته است که پیش از بیانیه لوزان و احتمال رفع تحریم‌ها وضعیت خط تولید تندر 90 را به دلیل مشکلات تحویل قطعه و نقل و انتقال پولی با مشکلاتی مواجه کرده بود، تا جایی که تولید این خودرو که در بازار داخلی ایران یکی از پرفروش‌ترین‌ها محسوب‌ می‌شود را به صفر نزدیک کرد.

اما با جریان گرفتن رفت و آمد هیات‌های تجاری به ایران و از سرگیری همکاری ایران با رنو فرانسوی تبار، تب تولید ال 90 بالا رفته است. در سه سالی که از تحریم‌ها گذشته عمده‌ترین دلیل کاهش تولید ال90 بدهی‌هایی بود که خودروسازان ایران باید بابت قطعه‌های خریداری شده می‌پرداختند. از سویی دیگر قرارداد دو طرف ایران و فرانسه طوری نبود که طرف مقابل را الزام به ادامه همکاری در شرایط تحریم کند. از این رو بی‌وفایی رنو به صنعت خودروی ایران به دو خودروساز بزرگ کشور خسارت‌هایی وارد کرد و همین امر معیارهای لحاظ شده در قرارداد دو طرف را زیر سوال برد.

با وجود این موضوع، بررسی‌ها نشان می‌دهد کمپانی رنو از بازار خودرو ایران هنوز قطع امید نکرده و با وجود احتمال‌هایی که نسبت به لغو رفع تحریم‌ها دارد برای شتاب بخشیدن خط تولید ال 90 و تحویل قطعات به موقع آن برنامه‌ریزی‌های در تیرماه کرده است. کارشناسان صنعت خودرو و فعالان بازار بر این باور هستند که این شرکت فرانسوی قصد دارد این بار در تعهدات خود به ایران عمل کند زیرا ال90 یکی از خودروهای پرتقاضا در بازار داخلی ایران است و به همین منظور رنو نمی‌تواند از این بازار جذاب غافل شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که هم‌اکنون رنو پارس، مسوول هماهنگی همکاری‌های میان شرکت رنو، قرار است تا پایان تیرماه به تعهدات خود عمل کرده و خودروهای ثبت‌نامی را تا همین تاریخ تحویل دهد. این اقدام در حالی برنامه‌ریزی شده که پیش از این عدم تحويل به موقع محصولات به مشتريان باعث ايجاد نارضايتی در بين مشتريان و تاخيرهای طولانی سبب زيان مالی خودروسازی‌های کشور شده است.

اگرچه تولید ال 90 به دلیل مشکلات تحویل قطعه و نقل و انتقال پولی در دو خودروساز داخلی کاهش یافته و مشتریانی که برای خرید این خودرو ثبت نام کرده‌اند همچنان در صف انتظار ایستاده‌اند اما سناریوی جدید همکاری ایران و فرانسه در صنعت خودروسازی این است که با عملیاتی شدن تعهدات رنو تولید تندر 90 افزایش یابد. بر اساس اظهارات معاون بازاريابی و فروش داخلی گروه خودروسازی سايپا که در گفت و گوی خود با خبرگزاری مهر اعلام کرده است، برنامه‌ريزی توليد محصول در گروه سايپا در حال بازنگری است وسعی شده بر اساس خواست و نياز بازار توليد این خودرو انجام شود.

در همین رابطه، ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با اقتصادنیوز معتقد است: همکاری ایران با شرکت فرانسوی رنو در راستای افزایش تولید ال90 برنامه‌ای قابل تحقق است. زیرا مطمئنا کمپانی رنو هدفگذاری خود را برای ورود به بازار داخلی خودرو کرده است. با این وجود توسعه همکاری‌های دو طرف دور از ذهن به نظر نمی‌رسد و این انتظار وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های درست‌تری تامین قطعات خودروسازی در رنوپارس صورت گیرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر افزایش تولید خودرو ال90 جدیت یافته، گفت: اهداف همکاری دو خودروساز برای تولید بسیار جدی است و به نظر می‌رسد مشکل جدی دیگری پس از رایزنی با این خودروساز برای تامین قطعات تولید وجود ندارد. در سال‌های گذشته تولید این خودرو روزانه نزدیک به 40 تا50 دستگاه بود اما پس از مدتی به دلیل نبود قطعات مورد نیاز تولید آن کاهش یافت. اما اخیرا با مذاکره‌های جدید دو خودروساز و رفع مشکلات تحویل قطعات میانگین تولید ال90 به 150 تا 200 دستگاه در روز افزایش پیدا کرده است.

بازنگری قیمت ال90
از منظری دیگر کارشناسان معتقدند ال90 همچنان خودرویی بروز محسوب می‌شود. در این زمینه امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است: خودروهای به روزتری هم در بازارهای جهانی وجود دارد اما همچنان در بازار داخلی ایران تقاضا برای ال90 بسیار است. قرارداد ایران با خودروسازی رنو در حالی که شروع خوبی داشت اما همچنان نتوانسته به اهداف تعیین شده در برنامه‌ریزی‌ها که تولید انبوه بود، دست یابد. زیرا در سال‌های اخیر تحریم‌ها اجازه نداد تعهدات این خودروساز برای فروش ال90 عملیاتی شود که همین امر میزان تولید را کاهش داد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه کیفیت و قیمت از معیارهای اساسی برای انتخاب یک خودرو در بازار است، افزود: تعیین قیمت به لحاظ کیفیت این خودرو باید مورد بازنگری قرار گیرد. در حالی که این خودرو توانسته در بازار توجه بسیاری را به سمت خود جلب کند و پرفروش‌ترین باشد اما باز هم قیمت آن به لحاظ طراحی که دارد، بالا است. بازار خودرو نیاز به مدل‌‌های بروزتری دارد که در برنامه‌ریزی‌های خودروسازان این موضوع دیده شده اما مسلما این امر زمان‌بر است.

ال90، همچنان پرتقاضا
این در حالی است که به باور فعالان بازار خودرو، ال 90 به دلیل تولید محدود و تعهدات بالایی که شرکت خودروسازی آن دارد، هنوز نتوانسته پاسخگوی نیاز مشتریان بازار باشد. یکی از نمایشگاه‌داران در گفت و گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به رکودی که در بازار حکمفرما شده، خودروی ال90 هم مانند باقی خودروها مشتریان بازار را راضی نکرده است.

او با بیان اینکه همچنان ال90 در بین خودروهای دیگر محبوب‌تر است، گفت: تولید محدود این خودرو در مقطع فعلی باعث شده تقاضای اندک در بازار خودرو را پوشش دهد. در حال حاضر بسیاری از افراد برای خرید این خودرو ثبت نام کرده‌اند که نباید آنها را در انتظار گذاشت. در حال حاضر خودرو ال 90 محصول پارس‌خودرو 44 میلیون تومان قیمت دارد و خودرو ال90 محصول پارس تندر با قیمت 43 میلیون تومان فروش می‌رود.

به گفته این فعال بازار، از هر دو مدل ال90 هر کدام مشتریان خاص خود را دارند و با توجه به اینکه تولیدE1 متوقف شده است، اگر این خودرو تولید داشت به دلیل قیمت کمتر آن نسبت به E2 مشتریان پر و پا قرص خود را همچنان حفظ کرده بود. اما در مجموع افرادی که ال 90 می‌خرند ترجیح می‌دهند این خودرو را با پکیج کامل تهیه کنند. همچنین این خودرو در میان خودروهای هم سطح خود مانند پرشیا و 206 از محبوبیت بیشتری برخوردار است زیرا قطعات این خودروها ایرانی است و مشتریان بازار خودرو از این مساله رضایت ندارند.

با این حال باید دید چقدر عملیاتی شدن تعهدات رنو به خودروسازی ایران جدی است و آیا طبق تاریخ مقرر خودروهای ثبت نامی به مشترین تحویل داده می‌شود یا بازهم تامین قطعات مورد نیاز برای تولید ال 90 در ایران با مشکل مواجه خواهد شد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید