شایان کرمی

تحلیل تکنیکال نفت

کدخبر: ۱۳۲۶۹۰
.
تحلیل تکنیکال نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 4.2 درصدی به قیمت 39.97 دلار معامله شد. شاهد انتظار برای نشست اوپک در بازار نفت بودیم که با اعلام نتیجه این نشست، مبنی بر عدم کاهش سقف تولیدات این گروه، قیمت نفت در مسیر نزولی قرار گرفت و به سطح 40 دلار رسید.

تصمیم برای حفظ سهم بازار توسط اوپک دور از انتظار نبود. تولید کنونی اوپک بیش از 30 میلیون بشکه در روز است. حجم کنونی تولیدات اوپک، چشم‌انداز ورود نفت ایران و حجم بالای تولید روسیه عوامل فشار بر قیمت نفت از سمت عرضه هستند.

زمستان گرم‌تر و افزایش ذخیره نفت تجاری آمریکا نیز بر کاهش تقاضا تاکید دارند. گزارش هفتگی بیکرهیوز نیز از کاهش تعداد دکل‌های نفتی (10 مورد) برای سومین هفته متوالی، نشان می‌دهد تولیدکنندگان شیل همچنان تحت فشار قیمت‌های پایین نفت هستند. همچنین نشست فدرال در اواسط دسامبر و رایزنی برای افزایش نرخ بهره می‌تواند بر ایندکس دلار و تقاضای جهانی کالاهای اساسی تاثیر گذار باشد.

تحلیل تکنیکال نفت برنت
با توجه به نمودار زیر نفت برنت پس از نشست سران اوپک مبنی بر عدم کاهش سقف تولید به محدوده حمایتی 43 الی 42 دلار نزول پیدا کرده است حال با توجه به اسیلاتور RSI به نظر میرسد مجدد در این محدوده در اشباع فروش باشد و کشش ریزش قیمت زیاد نیست هرچند با شکست این محدوده حمایتی امکان اینکه نفت برنت زیر 40 دلار نفوذ کند بعید نیست.

جمع بندی و نتیجه گیری تحلیل نفت
با توجه به مازاد عرضه نفت و ورود نفت ایران به بازار در ماه های آینده درصورتیکه سران اوپک تولیدات خود را کاهش ندهند و هیچ گونه توافقی مبنی بر کاهش تولید خارج از اوپک مانند روسیه صورت نگیرد همچنان با مازاد عرضه نفت روبرو هستیم هرچند صحبت ها و شایعاتی از سوی کشورهای تولید کننده عمده نفت به گوش میرسد که قیمت نفت خام در محدوده 40 دلار تثبیت شود حال باید ببینیم با توجه به این مازاد عرضه همچنین رشد ایندکس دلار با توجه به نشست فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره که قدرت تقاضا را نیز تضعیف میکند این اتفاق روی خواهد داد یا خیر از نظر تکنیکالی نیز در صورت شکست سطح 42 دلار برای نفت برنت امکان کاهش قیمت این نفت زیر 40 دلار دور از دسترس نیست.

تحلیل نفتا
بهاي نفتا در بازارهاي آسيايي در هفته گذشته به دليل وجود بدبيني نسبت به عوامل بنيادي بازار و تضعيف بازارهاي انرژي در اين منطقه به سطح قيمتي 124 دلار و 45 سنت/ تن كاهش يافت. علي رغم اين كاهش قيمت، بهاي اين خوراك همچنان به دليل تقاضاي بالا و افت عرضه، نزديك به بالاترين سطح قيمتي 8 ماه گذشته حفظ شده است. اما در اروپا، پيشنهادات قيمتي نفتا طي دو هفته گذشته روند افزايشي داشته است كه از دلايل آن مي توان به بروز خوش بيني نسبت به عوامل بنيادي بازار و رشد تقاضا در اين منطقه با توجه به سیاست های انبساطی حوزه یورو اشاره كرد.


تقاضاي بازار

به نظر مي رسد تقاضاي اين خوراك پتروشيمي روند افزايشي داشته باشد چون به گفته يكي از مقامات عربستان سعودي؛ اين كشور عمليات بسياري از مجتمع هاي پالايشگاهي و پتروشيمي خود را در روز پنج شنبه هفته گذشته پس از پنجاه روز توقف به دليل انجام عمليات تعمير و نگهداري برنامه ريزي شده، مجددا آغاز نموده است.

بنابر پيش بيني هاي انجام شده؛ تقاضاي نفتا در خاورميانه با روند صعودي به 20 درصد رشد تقاضاي نفت در اين منطقه بالغ خواهد شد. خوراك نفتا، نيازمند كارخانه هاي جديد پتروشيمي است كه انتظار مي رود عرضه پالايشگاه هاي جديد را افزايش دهد. كاهش صادرات نفتا از خاورميانه در سال 2020 ميلادي، بازارهاي آسيايي اين محصول را تحت فشار قرار خواهد داد چون بازارهاي اين منطقه به شدت به محموله هاي خاورميانه متكي هستند.

از طرف ديگر بازار جهاني نفتا تحت تأثير تقاضاي بالاي محصولات پتروشيمي توسط كشور چين قرار خواهد گرفت چون بازارهاي اينترنتي رو به گسترش، تقاضاي اقلامي نظير بسته بندي را افزايش مي دهند؛ علي رغم آنكه كاهش رشد اقتصادي براي توليد زيان آور است. لازم به ذكر است كه پالايشگاه Mangalore و شركت (Petrochemical Ltd (MRP در هند 35 هزار تن نفتا براي حمل در تاريخ 28-26 دسامبر سفارش داده اند.

عرضه نفتا

بر اساس آمار وزارت تجارت و بازرگاني ژاپن، توليد نفتاي پالايشگاه هاي اين كشور در ماه گذشته ميلادي با افت 5.6 درصدي به سطح 312,623 بشكه در روز كاهش يافت بطوريكه توليد در 10 ماه گذشته در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از افت 10 درصدي حكايت دارد.
از طرف ديگر با رفع تحريم -هاي بين المللي عليه ايران، اين كشور به يكي از بزرگترين عرضه كنندگان نفتا در بازارهاي آسيايي تبديل خواهد شد. اين امر نه تنها تعادل بازار نفتا را بر هم مي زند بلكه چشم انداز تجاري آسيا – اقيانوسيه را نيز تحت تأثير قرار مي دهد.

*مدیر بورس انرژی و تحلیل گر کارگزاری آتی ساز بازار

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید