«میدل ایست مانیتور» تحلیل کرد

تقویت محور تهران- مسکو- پکن در پی تحولات اوکراین

کدخبر: ۱۰۰۱۵۹
سایت خبری تحلیلی «میدل ایست مانیتور» در گزارشی با اشاره به در پیش بودن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و همزمانی این مذاکرات با پیشرفت تحولات سیاسی در اوکراین نوشت: اگرچه اختلاف نظر غرب و روسیه بر سر مسائل مرتبط با جنگ سوریه و مذاکرات هسته ای ایران همواره واضح بود، اما بحران کریمه این اختلافات را به نقطه جوش خود رساند. در حالی که درباره دو موضوع نخست، روسیه و غرب توانستند به طور مشترک کار کنند (روسیه پیشنهادی برای حل و فصل دیپلماتیک مساله سوریه مطرح کرد و نقش ولادیمیر پوتین در مذاکرات هسته ای نیز پررنگ بود) مساله کریمه بار دیگر گسل های موجود میان غرب و روسیه را باز کرد.
تقویت محور تهران- مسکو- پکن در پی تحولات اوکراین

 به گزارش «اقتصاد روز» به نقل از «میدل ایست مانیتور»، این سه موضوع ممکن است شکاف میان روسیه و غرب را افزایش داده باشد، اما مسکو، پکن و تهران را به یکدیگر نزدیک کرده است.

مسکو احتمالا از تحریم های اعمال شده بر خود احساس تنگنا می کند و ممکن است در جریان تلاش قدرت های جهانی برای پایان دادن به مساله هسته ای ایران، از این مذاکرات به عنوان یک اهرم استفاده کند. روسیه که همواره با مفهوم تحریم به عنوان یک مجازات یا ابزاری برای فشار سیاسی مخالف بوده است، و چین که با وحود تحریم ها، شریک تجاری ایران باقی مانده است، اکنون در حال مذاکره برای عقد چند قرارداد بزرگ در زمینه انرژی و خطوط لوله با این کشور هستند.

روسیه پس از موافقت با ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر برای ایران در ماه های گذشته، اکنون بر سر قراردادی 8 تا 10 میلیارد دلاری در زمینه انرژی با این کشور مذاکره می کند. ضمن اینکه بعید است ولادیمیر پوتین برای کم کردن نگرانی کاخ سفید از توافق 20 میلیارد دلاری نفت در برابر کالا با ایران (که صحبت ها پیرامون آن از قبل از بحران کریمه مطرح بود) تلاشی بکند. هفته گذشته نیز چین و ایران بر سر گسترش روابط دفاعی به توافق رسیدند.

تحلیلگر «میدل ایست مانیتور» با بیان اینکه این سه کشور اکنون نیز بر سر بحران سوریه در برابر غرب صف آرایی کرده اند، تصریح می کند: مناقشه کریمه، مذاکرات هسته ای ایران و جنگ سوریه، بخشی از یک تصویر بزرگ است که در آن تهران، مسکو و پکن می توانند خود را در حال جنگیدن با امپریالیسم غربی و سلطه طلبی آمریکا ببینند؛ نوعی جنگ سرد بر سر نفوذ بیشتر در تحولات بین المللی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید