عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای : فکر نکنید ما تنها به دنبال فیلتر کردن هستیم

کدخبر: ۱۰۰۱۷۹
عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای با تاکید براینکه نباید اینگونه برداشت شود این کمیته دائما در حال فیلتر کردن است و برایش فرقی ندارد چه سایتی را فیلتر می کند، خاطرنشان کرد: در برخی موارد ناگزیریم باید فیلتر انجام شود.
عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای : فکر نکنید ما تنها  به دنبال فیلتر کردن هستیم
به گزارش اقتصاد روز به نقل از هفته نامه تجارت فردا،  علی اسفنانی درباره توقف اجرای مصوبه فیلتر " واتس آپ" بنابر اعلام وزیر ارتباطات به دستور رییس جمهور که چندی پیش به تصویب کمیته  تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای رسیده بود، گفت: مجلس طبق ماده 21 قانون جرایم رایانه ای ، تصمیم گیری درخصوص فیلتر و مسدودسازی محتوای مجرمانه همه سایتهای اینترنتی از جمله شبکه های اجتماعی برعهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای است. این کمیته است که در این باره تصمیم می گیرد چراکه نقش اجرایی دارد.

به گفته سخنگوی کمیسیون قضایی، همانطور که از نام شورای عالی فضای مجازی مشخص است سیاست گذاری های کلان در عرصه اینترنت را برعهده دارد و کار آن عملیاتی و اجرایی نیست.

او با تاکید بر اینکه شورای عالی فضای مجازی نگرش ها و دیدگاههای در سطح ملی و جهانی در حوزه اینترنت و هر آنچه مربوط به فضای مجاز ی است را تعیین می کند و نمی تواند درباره مسایل اجرایی تصمیم گیری کند.

این عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای تصریح کرد: رای اعضای کارگروه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای بر فیلترشدن "واتس آپ" بوده است و باید این مصوبه که قانونی نیز است اجرایی شود. 

اسفنانی افزود: از وزیر ارتباطات و رییس جمهور نیز انتظار داریم به قانون عمل کنند. چراکه تا زمانیکه این قانون وجود داشته باشد این کارگروه به وظایف قانونی خود عمل می کند. مگر اینکه قانونی تصویب شود که این کارگروه نباید وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه فضای حاکم بر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای اینگونه نیست که این کمیته عزم خود را جزم کرده تا هر شبکه اجتماعی، نرم افزار و اپلیکشنی را فیلتر کند. گفت: در بسیاری از موارد ما سعی می کنیم سلبی عمل نکنیم. حتی در موارد غیراخلاقی و ناهنجار تا جایی امکان دارد تذکر می دهیم. اگر تذکر نتیجه نداشته باشد به مسدود کردن سایت مربوطه اقدام می کنیم.

این عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای با تاکید براینکه نباید اینگونه برداشت شود این کمیته دائما در حال فیلتر کردن است و برایش فرقی ندارد چه سایتی را فیلتر می کند، خاطرنشان کرد: در برخی موارد ناگزیریم باید فیلتر انجام شود. چراکه در زمینه مسایل غیراخلاقی و مغایر بر ارزش های اسلامی و ایرانی جامعه بحثی در فیلتر کردن نیست. 

او با بیان اینکه میلیون ها سایت در فضای مجازی فعال هستند شاید 50 تا 100 سایت در میان انها دارای محتوای مجرمانه باشند و ما تذکر و یا رای به فیلتر دهیم. تصریح کرد:  تعداد ناچیزی از سایت ها باتوجه به تصمیماتی که در کمیته فیلترینگ گرفته می شود فیلتر می شوند اما جالب است جنجال سازی بسیاری در این باره می شود.  
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید