تحول در دوربین های موبایل با شیشه هوشمند

کدخبر: ۱۰۱۵۸۲
متخصصان آلمانی مبدع این نوآوری هستند و توانسته اند قابلیتی همانند دیافراگم در دوربین های DSLR را به گونه ای برای گوشی های هوشمند امروزی طراحی کنند و به این ترتیب میزان نوردهی و فوکوس در موبایل های هوشمند می تواند دگرگون شود.
تحول در دوربین های موبایل با شیشه هوشمند
به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از آی تی ایران، یک مقاله علمی منتشر شده نشان میدهد  یک تکنولوژی جدید تحت عنوان smart glass" یا شیشه هوشمند با قابلیتی همانند دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای می‌تواند تلفن‌های هوشمند آینده را به دوربین‌های فوق‌العاده حرفه‌ای مجهز کند. 
 
متخصصان آلمانی که مبدع این نوآوری هستند توانسته‌اند قابلیتی همانند دیافراگم در دوربین‌های DSLR را به گونه‌ای برای گوشی‌های هوشمند امروزی طراحی کنند و به این ترتیب میزان نوردهی و فوکوس در موبایل‌های هوشمند می‌تواند دگرگون شود. 
 
در دوربین‌های حرفه‌ای که البته امروزه تکنولوژی آن‌ها نسبتا قدیمی به شمار می‌رود دیافراگم یک پرده کوچک با یک حفره در وسط آن  در داخل لنز است که به شکل مکانیکی باز وبسته می‌شود. با باز یا بسته شدن دیافراگم نور بیشتر یا کمتری از آن به صفحه حساس می‌رسد ضمن اینکه در شکل وضوح یا فوکوس عکس نیز تغییراتی حاصل می‌شود. کارکرد دیافراگم در دوربین‌های DSLR بسیار شبیه عنبیه چشم است که در مواقع نور شدید کوچک و در نور کم بزرگ می‌شود. 
 
در واقع این عملکرد باز و بسته شدن دیافراگم اساس نوردهی مناسب به عکس یا کم و زیاد شدن عمق وضوح تصویر است. 
 
در دوربین تلفن‌های هوشمند به دلیل سایز کوچک آن‌ها مکانیسم دیافراگم حذف شده و کنترل نوردهی توسط صفحه حساس صورت می‌گیرد درعین حال اما در این دوربین‌ها عمق وضوح تصویر یا به اصطلاح عکاسان عمق میدان نیز هنوز به کیفیت عمق میدان در دوربین‌های DSLR نیست. این در حالی است که اخیرا برخی از دوربین‌های موبایل مانند HTC M8 با استفاده از دو لنز و یا برخی گوشی‌های دیگر مانند S5 یا Z2 با استفاده از نرم‌افزار و تار کردن بخشی از تصویر عمق میدان ایجاد می‌کنند. 
 
تصویر ایجاد شده حتی توسط پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود قابل مقایسه با عمق میدان یک دوربین DSLR با یک لنز معمولی هم نیست. 
 
توبیاس دوچمن فیزیکدان دانشگده تکنیک کایزرزلاترن آلمان می‌گوید: امروزه هیچ تکنولوژی که بتواند عملکرد مشابه چشم انسان را در دوربین‌های هوشمند بازتولید کند وجود ندارد. این در حالی است که بهره‌گیری از این تکنولوژی می‌تواند دوربین‌های هوشمند را دچار تغییرات زیادی کند به خاطر اینکه اجازه تغییر عمق وضوح عکس را می‌دهد چیزی که هم اکنون ممکن نیست. با این تغییر دوربین های موبایل فاصله خود را با دوربین‌های دیجیتالی حرفه‌ای امروزه بسیار کم خواهند کرد. 
 
به گفته دوچمن مزیت دیگر این تکنولوژی این است که به تلفن‌های هوشمند اجازه می‌دهد که با استفاده از اپتیک‌های بزرگتر کیفیت تصویر خود را به خصوص در محیط‌های کم نور بالا ببرند ودر عین حال باعث جلوگیری از نورخوردگی زیاد سنسور موبایل در محیط‌های پرنور می‌شود.
 
آنچه دوچمن و  همکارانش روی آن کار می‌کنند در واقع یک تکنولوژی “میکروعنبیه” است که فوکوس بهتری را به همراه دارد. این دستگاه کوچک که از جنس electrochromic تولید شده و به آن شیشه هوشمند هم گفته می‌شود در داخل لنز دوربین دوربین‌های هوشمند قرار می‌گیرد. در واقع شیوه کار این شیشه هوشمند تغییر شفافیت است چیزی که می‌توان شبه عملکرد دیافراگم را بازآفرینی کند. این شیشه هوشمند البته می‌تواند در سقف‌های شیشه ماشین‌ها ، پنجره‌ها و یا عینک‌های آفتابی هم مورد استفاده قرار گیرد.
 
مزایای دیگری هم برای این شیشه هوشمند عنوان شده از جمله کاهش glare یا درخشش نامناسب و همچنین مصرف بسیار کم انرژی . میکروعنبیه فقط ۱.۵ ولت انرژی الکتریکی نیاز دارد و از این جهت موبایل‌ّهای هوشمند به خوبی می‌توانند از آن بهره بگیرند. 
 
این تکنولوژی هم اکنون در مراحل اولیه توسعه است و با تجاری شدن فاصله دارد اما با توجه به اشتیاق شدید شرکت‌های تولید کننده  موبایل به بهبود دوربین‌های خود و رقابت فوق‌العاده جدی در عرصه کیفیت و امکانات دوربین‌های موبایل بعید نیست خیلی زود در گوشی‌های آینده شاهد این تکنولوژی باشیم.  
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید