نسخه فارسی وایبر در راه است

مدیر وایبر: از استقبال ایرانیان هیجان زده ایم

کدخبر: ۱۰۲۱۱۸
تالمون مارکو، مدیر عامل وایبر می گوید: ما واقعاً در مورد محبوبیت وایبر در ایران هیجان زده هستیم و به زودی نسخه فارسی وایبر برای اندروید را منتشر خواهیم کرد به علاوه تعدادی مضمون بومی برای ایرانیان نیز به زودی منتشر خواهیم کرد.
مدیر وایبر: از استقبال ایرانیان هیجان زده ایم
به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تجارت فردا، تالمون مارکو بنیانگذار اصلی وایبر است و در حال حاضر این شرکت مخابراتی را مدیریت می‌کند. وایبر توسط چهار همکار تاسیس شد: تالمون مارکو، ایگور مگزینیک، سانی مارولی و اوفر اسموچا.

در عالم پیام‌رسانی بسیاری معتقدند وایبر یک برنامه جاسوسی است و در پس چهره زیبا و کاربردی‌اش اهداف امنیتی هم در پشت پرده دارد. اگرچه 
مارکو مدیرعامل شرکت وایبر سابقه همکاری با سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را در پرونده خود دارد با این حال مدعی است که نرم‌افزار او کاربرد جاسوسی ندارد.

 در ۱۴ فوریه ۲۰۱۴ وایبر توسط شرکت ژاپنی راکوتن به قیمت ۹۰۰ میلیون دلارخریده شد. تالمون مارکو مدیرعامل وایبر  می‌گوید این شرکت با 360 میلیون کاربر متعلق به راکوتن بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک در ژاپن است که ده‌ها میلیارد دلار در بخش کاربر نهایی، فروش دارد. او به این نکته اشاره دارد که با وجود اینکه این موضوع حقیقت دارد که وایبر توسط چند اسرائیلی تاسیس شده است اما وایبر بیش از هر شرکت دیگری در این حوزه به حریم خصوصی کاربران خود احترام می‌گذارد. او می‌گوید شایعات بسیاری در جوامع مختلف وجود دارند که منبع معتبری ندارد همانند شایعه زنده بودن الویس پریسلی که درست نیست. مارکو از استقبال ایرانیان از وایبر بسیار هیجان‌زده است و می‌گوید وایبر به زودی آپ خود را به زبان‌فارسی برای فارسی‌زبانان منتشر می‌کند و مضمون‌هایی بومی را نیز برای ایرانیان در اختیار کاربران فارسی‌زبان قرار می‌دهد.
 
تالمون مارکو درباره دلایل تاسیس وایبر می‌گوید: وایبر به این دلیل تاسیس شد که ما تشخیص دادیم نیاز به یک برنامه با محوریت فرستادن پیام متنی و پیام صوتی، در تجربه کاربری تلفن همراه و دفترچه تلفن به عنوان «گراف اجتماعی» یا «لیست تماس» کاربر داریم. ما می‌خواستیم برنامه‌ای را طراحی کنیم که از کار کردن با آن لذت ببرید و برای شما سرگرم‌کننده باشد و در عین حال به اندازه‌ای ساده باشد که حتی پدر و مادر شما هم بتوانند به‌راحتی بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنند و نیاز به کمک شما برای کار کردن با آن را نداشته باشند. ما فکر می‌کردیم به دلیل قیمت، این برنامه کاربران زیادی را به خود جذب خواهد کرد اما برای حفظ آنها باید تجربه‌ای فوق‌العاده را برای کاربران ایجاد کند.
 
وی معتقد است: امروزه پیام‌های تلفن همراه به‌طور فزاینده‌ای اجتماعی شده است. شعار ما «متصل شوید. آزادانه» تمام چیزی است که ما هستیم. اما این مفهوم روز به روز با اجتماعی‌تر شدن مفهوم اتصال، در حال تکامل است. ما مشاهده می‌کنیم که خدمات ارتباطی روز به روز در حال تحول به سمت پلت‌فورم‌های هرچه بیشتر اجتماعی هستند. این چیزی است که در حال حاضر در حال وقوع است و ادامه پیدا خواهد کرد. در طی چند سال تعدادی از این خدمات به قدری بالغ خواهند شد که تبدیل به یک تجربه اجتماعی کامل خواهند شد.
 
به گفته او، در مورد وایبر شایعات زیادی وجود دارد.مثلا شایعه است که وایبر یک نرم افزار جاسوسی است. البته شایعه‌ای هم وجود دارد که می‌گوید الویس پریسلی هنوز زنده است و شایعات بسیار زیاد دیگری از این دست در جوامع رواج دارد. با وجود اینکه این نکته حقیقت دارد که وایبر توسط چند اسرائیلی تاسیس شده است اما این شرکت متعلق به «راکوتن» (Rakuten) است. راکوتن بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک در کشور ژاپن است که ده‌ها میلیارد دلار در بخش کاربر نهایی، فروش دارد. بیشتر از هر شرکت پیام‌رسانی تلفن همراه دیگر، وایبر مقید به حریم خصوصی کاربران خود باقی‌مانده است. ما هیچ‌گاه توانایی آن را ایجاد نکردیم که بتوانیم ارتباطات (متن، صدا، تصویر) کاربر نهایی خود را ضبط کنیم یا ارتباطات (متن، صدا، تصویر) کاربر نهایی خود را به اشتراک بگذاریم.
 
بازار برچسب وایبر (Sticker Market) هم محتوای مجانی دارد و هم محتوای پولی. به‌علاوه، سرویس وایبر اوت (Viber Out) به شما اجازه می‌دهد که با شماره‌هایی که وایبر در اختیار ندارد و شماره‌های خط‌های ثابت با قیمت‌های پایینی تماس بگیرید.
 
تالمون مارکو می افزاید: رویکرد سرگرم‌کننده و نوآورانه وایبر برای پیام‌رسانی و VoIP (صدا بر روی پروتکل اینترنت) با کیفیت بالا، برای ارائه سرویس‌های راکوتن جفت بسیار مناسبی است. این رابطه با راکوتن به وایبر این اجازه را می‌دهد که بتواند از تخصص‌ها و حجم عظیم کاربران راکوتن استفاده کند تا بتواند سرعت رشد خود را هر چه بیشتر افزایش دهد و برنامه‌های خود را جهت کسب درآمد بیشتر گسترش دهد.
 
به گفته مدیرعامل وایبر، تلاش‌هایی برای مسدود کردن، فیلتر کردن و مختل کردن وایبر وجود داشته است و هم‌اکنون نیز وجود دارد. در حال حاضر، ما اطلاعی از هیچ کشوری در اختیار نداریم که تلاش‌های آنها در جهت مسدود کردن، فیلتر کردن و مختل کردن وایبر موفقیت‌آمیز بوده باشد.
 
او ادامه می دهد: وایبر دارای 360 میلیون کاربر در جهان است. وایبر در ایران بسیار محبوب است اما ما در حال حاضر هیچ‌گونه اطلاعات آماری آماده در اختیار نداریم تا بتوانیم با شما به اشتراک بگذاریم. ما واقعاً در مورد محبوبیت وایبر در ایران هیجان‌زده هستیم و به زودی نسخه فارسی وایبر برای اندروید را منتشر خواهیم کرد به‌علاوه تعدادی مضمون بومی برای ایرانیان نیز به زودی منتشر خواهیم کرد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید