اسنودن: ایران اولین هدف حملات سایبری آمریکا بود

کدخبر: ۱۰۹۳۵۳
ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسیهای سایبری دولت آمریکا می گوید اگر آمریکا هدف حملات سایبری قرار گرفته باید از این بابت تنها خودش را ملامت کند.
اسنودن: ایران اولین هدف حملات سایبری آمریکا بود

خبرگزاری فارس نوشت:

ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسیهای سایبری دولت آمریکا می گوید اگر آمریکا هدف حملات سایبری قرار گرفته باید از این بابت تنها خودش را ملامت کند. 

وی افزوده که دولت آمریکا روند جهانی برای انجام حملات سایبری تخریبی علیه دیگر کشورها را با حمله هکری به تاسیسات هسته ای ایران آغاز کرد.
 
وی در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی پی بی اس آمریکا که قرار است در آینده نزدیک پخش شود، گفته است که آمریکا اولین کشوری بود که از بدافزار علیه کشور دیگری استفاده کرد. اسنودن توضیح داد که دولت این کشور در سال 2007 و 2008 از ویروس استاکس نت علیه تاسیسات هسته ای ایران استفاده کرده است.
 
اسنودن که در حال حاضر در روسیه به صورت پناهنده سیاسی به سر می برد قبلا در سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا مشغول به کار بوده و سال گذشته هزاران صفحه سند محرمانه در مورد برنامه های جاسوسی سایبری غیرقانونی دولت این کشور را منتشر کرد.
 
اسنودن در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: منصفانه است که بگوییم که روند حملات سایبری را آمریکا با طراحی ویروس استاکس نت علیه برنامه هسته‌ای ایران شروع کرد. این واقعیت که حمله یاد شده با مجوز آمریکا صورت گرفت نشانگر تحولی جدی در سبک تحلیل سنتی ما در مورد سطوح خطراتی است که ما به دنبال مقابله با آنها هستیم.
 
او ویروس استاک نت را پیچیده ترین تهدید سایبری در زمان خود توصیف کرد و افزود با این کار ایران هم به فکر مقابله و انتقام گیری افتاد و آنها فهمیدند که برای مقابله با چنین خطراتی آمادگی ندارند. هر چند به گفته وی ایران در سال‌های بعد این آمادگی را برای خود ایجاد و آن را ثابت کرد.
 
این تحلیل گر در بخش دیگری از صحبتهایش هشدار داد که با انتشار ویروس های آمریکایی در اینترنت زندگی شخصی افراد به خطر افتاده و شرایط مشابه وضعیتی است که در فیلم پارک ژوراسیک رخ داده بود، اما هنوز راهی برای جلوگیری از این وضعیت پیدا نشده است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید