محمد العریان در گفت‌وگو با تلویزیون «بلومبرگ»:

مشکلات اقتصاد جهان مهم است، اما یک بحران بزرگ نیست

کدخبر: ۱۲۴۹۴۰
محمد العریان، مدیرعامل سابق شرکت «پیمکو» و سرمقاله‌نویس «بلومبرگ» طی مصاحبه‌ای با تلویزیون این شبکه، درباره فشار فروش سهام در بورس‌های نقاط مختلف جهان سخن گفت؛ اما این ایده را که این یک «بحران اقتصادی بزرگ» است، رد کرد.
مشکلات اقتصاد جهان مهم است، اما یک بحران بزرگ نیست

به گزارش اقتصادنیوز، محمد العریان در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ شباهت اوضاع نابسامان کنونی اقتصاد را با گذشته رد کرد و گفت: به نظر من شرایط فعلی نه شبیه سال 1998 است و نه 2008. در سال 1998 نرخ‌های ارز ثابت زیادی داشتیم اما اکنون تعداد کمی داریم. همچنین مشکلات سال 2008 مربوط به پرداخت‌ها و نظام تسویه بود، درحالی‌که این بار موضوع چیز دیگری است.

العریان ادامه داد: اولین مشکل این است که نرخ رشد اقتصادی از آنچه مردم توقع داشتند کندتر است و دیگر آنکه سیاست‌ها از آنچه توقع می‌رفت تأثیر کمتری داشته است. به همین خاطر بازارها دوباره قیمت‌گذاری شده‌اند و قیمت‌ دارایی‌های مالی به سطح پایه نزدیک‌تر شده‌اند.

مجری «بلومبرگ» با اشاره به گزارش‌های جامع العریان درباره قیمت‌گذاری سهام و نظر وی درباره قیمت‌گذاری نامناسب پرسید، به نظر او اگر دارایی‌ها به طور مناسبی ارزش‌گذاری شده‌بودند، اکنون شاخص S&P کجا بود؟

العریان در پاسخ گفت: به نظر من خیلی پایین‌تر می‌بود. اگر شرکت‌های مختلف را در نظر بگیریم، می‌بینیم در حوزه‌های مختلف یک افزایش عمومی صورت گرفته که در چند هفته اخیر معکوس شده است. بنابراین به عقیده من کلید موفقیت سرمایه‌گذاران این است که به چند نکته توجه کنند.

العریان عوامل کلیدی برای موفقیت سرمایه‌گذاران را این‌گونه برشمرد: باید سهام شرکت‌های و کشورهایی را بخرید که ترازنامه بزرگی دارند زیرا به انعطاف پذیری نیاز خواهید داشت. دوم اینکه به مدیریت ثروت احتیاج دارید و سوم اینکه باید در صنعتی مشارکت کنید که آینده دارد، نه گذشته.

به گفته العریان وقتی آبها از آسیاب بیفتد، قیمت در بسیاری حوزه‌ها بالا خواهد رفت و آن‌گاه سرمایه‌گذاران فعال بسیار خشنود خواهند شد.

مجری «بلومبرگ» از العریان پرسید که به طور خاص به چه حوزه‌ای اشاره دارد؟ وی گفت: ارزش زیادی در حوزه تکنولوژی‌های جدید خوابیده و ترازنامه‌شان بسیار بزرگ است.

العریان تأکید کرد: من موافق این ایده نیستم که این بزرگ‌ترین بحران دوران است. مشکل اقتصادی فعلی در جهان بسیار مهم است و عمیق‌تر نیز خواهد شد، اما قرار نیست اقتصاد را از مسیر خارج کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید