وزیر اقتصاد روسیه: از رکود خارج شدیم، اما مشکلات باقی است

کدخبر: ۱۳۱۶۷۷
وزیر اقتصاد روسیه روز گذشته اعلام کرد: کشور رکود را پشت سر گذاشته، اما اقتصاد بحران‌زده روسیه همچنان در باتلاق مشکلات فرو رفته است.
وزیر اقتصاد روسیه: از رکود خارج شدیم، اما مشکلات باقی است

به‌گزارش اقتصادنیوز، «الکسی یولیوکایف»، وزیر اقتصاد روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی این کشور گفت: بنابر شاخص‌های رسمی، رکود اقتصادی روسیه پایان یافته است.

پایان رکود در روسیه به منزله افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه سوم نسبت به سه‌ماهه دوم خواهد بود، اما این درحالی است که یولیوکایف هیچگونه آمار فصلی از اقتصاد ارائه نکرده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بااین‌حال، یولیوکایف تکرار کرد که سقوط کلی اقتصاد روسیه در سال 2015 میلادی نهایتا 3.9 درصد بوده که بخش بیشتر این سقوط به دلیل افت نفت و تحریم‌های غرب علیه مسکو بر سر مناقشات اوکراین بوده است.

بنابر آمارهای رسمی، با افزایش تورم و سقوط ارزش روبل، اقتصاد روسیه از سه‌ماهه سوم سال قبل دچار رکود شده است. آمارهای رسمی که اوایل ماه جاری منتشر شد، نشان می‌دهد، اقتصاد روسیه در سه‌ماهه سوم سال 2015، نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.1 درصد تحلیل رفته است. این میزان در سه‌ماهه دوم 4.6 درصد بوده است.

با این وجود، دولت روسیه همچنان اصرار دارد که بگوید بحران اقتصادی پایان یافته و اقتصاد روسیه با پیش‌بینی‌های رسمی که در آن بهبود 0.7 درصدی در سال 2016 درنظر گرفته شده بود، تطابق دارد.

هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود حجم تولید اقتصاد روسیه برای سال آینده 0.6 درصد کاهش یابد و نشانه‌های بهبود تنها در سال 2017 میلادی و با نرخ رشد 1.5 درصدی ظاهر خواهد شد.

بنابر اعلام بانک جهانی، درحالی‌که روسیه با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کرد، نرخ فقر در این کشور 15.1 درصد رشد کرده و 21 میلیون و 700 هزار نفر را درگیر خود کرد. بنابر اعلام این بانک، نرخ فقر در برخی مناطق روسیه حتی از 35 درصد هم فراتر رفته است.

رکود اقتصادی معمولا به دوره‌ای اطلاق می‌شود که در آن دست‌کم دو فصل پیاپی شاهد رشد منفی اقتصادی باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید