در سه ماهه دوم 2014 اتفاق افتاد

توقف رشد اقتصادی منطقه یورو

کدخبر: ۱۰۳۹۵۹
آمارهای رسمی نشان داد رشد اقتصاد حوزه یورو در سه ماهه دوم سال جاری میلادی متوقف شده و متوسط رشد ۱۸ عضو این منطقه به صفر رسیده است.
توقف رشد اقتصادی منطقه یورو

خبرگزاری تسنیم به نقل از دیلی نیوز نوشت:

در حالی که چشم انداز منفی اقتصاد اروپا بانک مرکزی اروپا را روز پنجشنبه وادار به اتخاذ تصمیمات اساسی کرد، آمارهای رسمی در روز جمعه نشان داد که اقتصاد حوزه یورو در سه ماهه دوم 2014دچار رکود شده است.

موسسه یورو استات در دومین ارزیابی خود از رشد اقتصادی در 18 کشور عضو یورو، نرخ رشد صفر درصدی را برای این حوزه در سه ماهه قبلی تایید کرد.

این موسسه همچنین رشد جزئی 0.2 درصدی را برای کل 28 کشور اتحادیه اروپا اعلام کرد.

هاوارد آرچر، تحلیلگر موسسه آی اچ اس گلوبال اینسایت در این باره گفت: «رکود در تولید ناخالص داخلی حوزه یورو در سه ماهه دوم مشخصا فشار را بر بانک مرکزی اروپا برای اعمال فوری اقدامات محرک اقتصادی بیشتر و تلاش برای کاهش ریسک ناشی از نرخ پایین تورم افزایش داد.»

فعالیت های اقتصادی در حوزه یورو نیز «به دلیل افزایش تنش های ژئوپلتیک جهانی، به خصوص بحران اوکراین و روسیه و کاهش میزان سرمایه گذاری» آسیب دیده است.

اولین برآورد اعلام شده در اواسط ماه آگوست به بازارهای مالی و دولت های ناامید از رشد شوک وارد کرد و فشار بر بانک مرکزی اروپا را برای اتخاذ تصمیم تحت فشار قرار داد.

روز پنجشنبه، ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در اقدامی غیرمنتظره سیاست های جدید محرک اقتصادی این بانک را اعلام کرد و در عین حال هشدار داد که راه حل واقعی انجام اصلاحات سریع توسط دولت های عضو است.

نگرانی ها در این زمینه افزایش یافته است که اقتصاد اروپا پس از عبور از بحران یورو و احتمال فروپاشی واحد پول واحد اروپایی، اکنون ممکن است برای سال های متمادی گرفتار رکود یا نرخ رشد پایین شده باشد.

آمار ناشی از عدم رشد اقتصادی در حوزه یورو دولت های عضو این حوزه را ناگزیر کرده است تا برآوردهای خود را از میزان رشد تولید ناخالص داخلی در بقیه ماه های سال کاهش دهند. این وضعیت همچنین اهداف کاهش کسری بودجه دولت ها را با خطر مواجه کرده و بر چشم انداز رشد اقتصاد جهانی سایه افکنده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید