پیش‌بینی‌های اقتصاددانان نشان می‌دهد

احتمال بازگشت دوباره تورم حوزه یورو به محدوده صفر

کدخبر: ۱۳۸۶۱۶
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم در حوزه یورو، پس از یک رشد جزئی، دوباره در ماه جاری میلادی (فوریه) به محدوده صفر بازمی‌گردد.
احتمال بازگشت دوباره تورم حوزه یورو به محدوده صفر

به‌گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم در حوزه یورو در ماه جاری میلادی (فوریه)، دوباره به محدوده صفر بازمی‌گردد و رشد خفیف قیمت‌ها متوقف می‌شود که این امر بر ضرورت بازنگری بانک مرکزی اروپا در سیاست محرک پولی می‌افزاید.

پیش‌بینی رکود در حوزه یورو ازسوی اقتصاددانان، در ماه ژانویه با رشد 0.3 درصدی قیمت مصرف‌کننده همراه شد. با این حال بنظر می‌رسد با اعلام سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا مبنی بر اینکه ارزانی نفت سبب افت قیمتها و تورم در ماه‌های پیش‌رو خواهد شد، نباید انتظار داشت روند نزولی تورم در پایان ماه جاری متوقف شود.

طی سه سال گذشته، نرخ تورم در 19 کشور عضو حوزه پولی یورو همچنان از نرخ تورم هدف دو درصدی بانک مرکزی اروپا عقب بوده که این مساله نگرانی‌ها را نسبت به کاهش دستمزدها و سرکوب میل مصرف‌کنندگان به هزینه کردن، افزایش داده است. بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود شورای حکومتی اتحادیه اروپا در نشست دهم مارس خود نسبت به کاهش چشم‌انداز تورمی و اعمال دوباره سیاست‌های انبساطی پولی اقدام کند.

«فابیو بالبونی»، و «رینر سارتوریس»، اقتصاددانان هلدینگ‌های بانک اچ‌اس‌بی‌سی می‌گویند: حوزه یورو هم‌اکنون با یکی از طولانی‌ترین دوره‌های نرخ تورم صفر یا منفی در تاریخ خود مواجه است. این مساله خطر سرکوب انتظارات تورمی و افزایش فشارها بر بانک مرکزی اروپا را به دنبال خواهد داشت.

بنابر نظرسنجی‌های انجام شده ازسوی بلومبرگ، بدین ترتیب، این تنها اندازه کل تورم نیست که تضعیف می‌شود، بلکه رشد واقعی قیمت‌ها (بدون درنظر گرفتن قیمت مواد غذایی و سوخت) نیز احتمالا از یک درصد در ماه ژانویه، به 0.9 درصد در ماه فوریه تنزل یابد.

داده‌های آماری حوزه یورو از آمارهای ناامیدکننده کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا تبعیت می‌کند. در آلمان نرخ تورم هماهنگ یورو، از 0.4 درصد به منفی 0.2 درصد افت کرده است. نرخ تورم فرانسه به منفی 0.1 و نرخ تورم اسپانیا نیز به 0.9 افت کرده که همه این قرائت‌ها بسیار پایین‌تر از چیزی است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید