روحانی جسارت اجرای هدفمندی را ندارد/افزایش قیمت حامل های انرژی کم است

کدخبر: ۱۰۰۱۰۱
رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که دولت باید بیش از نرخ کنونی قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد در غیر این صورت تغییری در کاهش مصرف سوخت رخ نمی دهد
روحانی جسارت اجرای هدفمندی را ندارد/افزایش قیمت حامل های انرژی کم است

به گزارش اقتصاد روز به نقل از جمهوریت غلامرضا مصباحی مقدم،  با اشاره به این که افزایش قیمت 30 درصدی قیمت حامل های انرژی سبب اصلاح الگوی مصرف نمی شود، گفت: مهم ترین هدف از اهداف قانون هدفمندی یارانه ها بهینه سازی مصرف و کاهش شدت مصرف انرژی است که این دو مورد جز اصلی ترین سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز هست.
نماینده تهران معتقد است قیمت ها باید به گونه ای اصلاح شود که در رفتار مصرف کننده و تولید کننده تغییر ایجاد شود به این شرح که تولید کننده ببیند با چرخه و سیستم فعلی، تولید به صرفه نخواهد بود بنابراین دست به اصلاح سیستم و نحوه تولید خود بزند به گونه ای که اتکا به انرژی کاهش پیدا کند .
مصباحی مقدم تصریح کرد: در این صورت تولید با صرفه است اما با این تغییر قیمت های فعلی ، اثر اصلاح الگوی تولید به اندازه نرخ تورم و یا حتی کم تر نیز رخ نمی دهد.
وی در تشریح نحوه افزایش قیمت حامل های انرژی بر رفتار مصرف کننده نیز گفت:با افزایش قیمت حامل های انرژی مصرف کننده نیز باید اقدام به کاهش مصرف کند به این شرح که باید وسایل پر مصرف خود را تغییر و تبدیل نماید.
به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این اتفاق باید با دادن تسهیلات به مردم باشد تا دستگاه ها و وسایل خود را به دستگاه ها و وسایلی تبدیل کنند که از مصرف انرژی کم تری برخوردار هستند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: این مسئله نیازمند کمک دولت است که برای این کار به پول نیاز دارداما با افزایش 30 یا 40 درصدی قیمت ها نه پول برای اصلاح ساختارهای تولید و نه پول برای تغییر رفتار مصرفی مصرف کنندگان حاصل می شود.

خطر تکرار تجربه غلط 16 ساله دولت اصلاحات و سازندگی در کمین دولت روحانی

مصباحی مقدم با اشاره به برنامه ریزی دولت روحانی برای افزایش 30 درصدی و تدریجی قیمت ها در اجرای هدفمندی یارانه ها گفت: به نظر می رسد این روش مشابه روشی است که در دوره آقای هاشمی و آقای خاتمی، 16 سال تجربه شد و در آخر به هیچ کجا به جز افزایش سالانه متوسط 8 درصد مصرف انرژی نرسید .
این نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: در آخر نیز ما به نقطه بن بست مبنی بر برابر شدن مقدار تولید نفت و فرآورده های نفتی با مقدار مصرف نزدیک شدیم بنابراین این کج راهه 16 سال طی شده و نتیجه ای نداده است.
وی با بیان این که دولت باید جسارت به خرج دهد ادامه داد: این مسئله را خدمت رییس جمهور نیز عرض کردم که انتظار چند جسارت را از دولت داریم که یکی از آن ها جسارت در اجرای هدفمند کردن یارانه ها است.
مصباحی مقدم با بیان این که دولت قبل بیش از حد در اجرای هدفمندی جسارت داشت گفت: دولت قبل این جسارت را داشت و حتی زیادی هم این جسارت را داشت.
وی افزود: دولت احمدی نژاد نباید گام اول را 60 درصد نقطه اول قرار می داد اگر دولت قبل گام نخست اجرا را 20 تا 30 قرار می داد، بستر را برای مراحل بعدی هم برای امروز بهتر فراهم می کرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: دولت فعلی باید نسبت به نقطه هدف برنامه خود را چیده و بگوید که می خواهد به کجا برود.
مصباحی مقدم با بیان این که آزاد سازی یکدفعه نسبت به بیش از سهیمه ها اقدامی است که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد، گفت:این اقدام به این معنی است که سهمیه ها بایدمحفوظ بماند.
وی ادامه داد: به طور مثال بنزین 60 لیتر را در اختیار مردم قرار د هند و گازوئیل برای هر مقدار و برای هر بخشی با نرخ محتمل تغییر 30 تا 40 درصد نیز ارائه دهند اما فراتر از این مسئله ، هر کس بیش از این مقدار نیاز دارد باید آزاد بخرد و بعد نتیجه این اقدام را بر اصلاح الگوی مصرف ببینید.
مصباحی مقدم تنها راهکار مناسب برای اصلاح الگوی مصرف را دوری از افزایش قیمت تدریجی خواند و گفت: در آن زمان نتیجه این خواهد بود که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژیی هزینه های پیش بینی شده را پوشش می دهد اما با شرایط فعلی هزینه ها قرار است از کجا تامین شود؟ وعده یارانه دادن به تولید چگونه باید محقق شود؟ دولت هزینه بیمه سلامت را که هزینه جدیدی است چگونه می خواهد تامین کند؟
وی تصریح کرد: 8 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت نیستند که باید تحت پوشش این بیمه قرار گیرند و این مسئله نیازمند اعتبار است. می خواهند سهمیه خانوار را از خدمات درمانی کاهش دهند اما منبع آن روشن نیست و من به جد معتقد هستم این اصلاح نسبت به دو حامل انرژی که هنوز برای آن ها قیمت جدید اعلام نشده باید امسال صورت گیرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به نگرانی ها از شوک تورمی در پی این موضوع گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی تنها یک شوک قیمتی به وجود می اورد و آن شوک هم زمانی که پدید آمد، تنها یکبار است.

با دغدغه رای مردم نمی توان هدفمندی را به نتیجه رساند/تورم سال 91 ناشی از سوءمدیریت بود نه اجرای هدفمندی

وی با یادآوری افزایش قیمت حامل های انرژی در دولت قبل برای آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها گفت:این افزایش 60 درصدی در گام اول تا یک سال تورم شدیدی را به وجود نیاورد و از پایان سال 1389 تا اواسط سال 1391 که تورم خود را نشان داد، تورم ثبت شده حاصل از اصلاح قیمت ها نبود بلکه تورم حاصل از سوء مدیریت ارز بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید