سرنوشت تفحص مجلس از بنیاد شهید

پرونده 1700 میلیاردی که مختوم نشد

کدخبر: ۱۰۳۶۸۴
عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفت: گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مرحله جمع بندی است تا به زودی گزارش را به مجلس ارائه کنیم.
به گزارش اقتصاد نیوز، محرمانه ماندن گزارش‌های تحقیق و تفحص تا روز قرائت در صحن علنی پارلمان امری طبیعی است. دو ماه پیش بود که خانه ملت خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مراحل پایانی تدوین است. 

با منتشر شدن این خبر در دنیای مجازی و روزنامه‌ها، لحظه شماری برای ارائه گزاش از عملکرد بنیاد شهید در صحن علنی پارلمان آغاز شد اما امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در همان تیر ماه گفت که نگران واکنش مردم به ارقام گزارش تحقیق و تفحص است و آب پاکی را بر دست کسانی ریخت که به دنبال خبرها و آمار و ارقامی قبل از ارائه گزارش در صحن علنی مجلس بودند.

او گفت: تا پایان کار هیچ جزئیاتی از گزارش رسانه‌ای منتشر نخواهد شد.

البته او پیش‌تر به کشف اختلاس ۱۵میلیاردتومانی و حیف‌ومیل بیش از ۱۷۰میلیارد از دارایی‌های بانک دی در صرافی‌ها اشاره کرده بود و این موضوع را دلیل اصلی تفحص از این بنیاد بر شمرده بود.

 «عدم‌شفافیت مالی، وجود شایبه‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵میلیاردتومانی» از جمله دلایل پیگیری این طرح توسط نمایندگان مجلس نهم بوده است.

امیر خجسته پیش‌تر به شرق گفته بود: «بانک دی بیشترین تخلف مالی را در این گزارش داشته است.»

چنانچه پیش از ارایه پیشنهاد تفحص از بنیاد شهید بهمن ماه سال 91 برای نخستین بار، درخواست تفحص از بانک «دی» روی میز کمیسیون اقتصادی مجلس رفت. بانک «دی» فعالیتش را از 18 اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ آغاز کرد و در سال 91 سرمایه‌اش به هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

مسعود زریبافان، رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون رئیس‌ دولت در دولت محمود احمدی نژاد با مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت اشغال چند پست توسط کارکنان دولت ناچار به استعفا شد و پس از شکست در انتخابات دور سوم شوراها که به‌عنوان کاندیدای ائتلاف رایحه ‌خوش‌ خدمت بود، ریاست مجمع باشگاه دولتی استقلال را در دست گرفت.

زریبافان در دولت دهم، به جای حسین دهقان به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد و پس از چندی، از ریاست مجمع باشگاه استقلال کناره‌گیری کرد. گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در حالی به مراحل نهایی نزدیک شده که کماکان برخی نگرانی‌ها همچنان درباره قرائت‌نشدن برخی از موارد و بندهای این گزارش وجود دارد.

در همین رابطه زریبافان در همان اوایل مطرح شدن تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفته بود: تحقیق و تفحص مسائل شخصی برخی افراد است. بنیاد شهید از پاک‌ترین نهادها است و پاک‌ترین افراد در آن کار کردند و همه این موارد دعواهای شخصی است.
با وجود این، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت و عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، پنجشنبه ششم شهریور به باشگاه خبرنگاران گفت: گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مرحله جمع‌بندی است تا به زودی گزارش را به مجلس ارائه کنیم. پیش از قرائت این گزارش در صحن علنی، جزئیات بیشتری قابل طرح نیست.
با وجود اینکه فعالیت هیات تحقیق و تفحص از تیرماه سال ۱۳۹۲ شروع شد و طبق قانون باید بعد از شش ماه به اتمام می‌رسید، اما پس از پایان مهلت شش ماهه، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که شش ماه دیگر زمان تحقیقات را افزایش دهند.
جعفرزاده ایمن‌آبادی، سال گذشته درباره علت طولانی شدن تحقیق و تفحص مجلس گفته بود: قرار بود تا اواخر پاییز، این تحقیق و تفحص به سرانجام برسد، ولی در کمال ناباوری، دیدیم هر چه جلو‌تر می‌رویم، ابعاد فساد‌ها گسترده‌تر می‌شود. ‌

او با اشاره به کشف فساد ۱۷۰۰ میلیارد ریالی در بنیاد شهید، تاکید کرده بود: این موضوع در گذشته بوده و حالا ما به مسائل جدیدتری رسیدیم. این مطالب جدید بحث فقط رقم نیست، داستان‌های دیگری رخ داده‌ که البته مجاز به انتشار آن نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ابعاد وحشتناکی دارد و هر ‌کسی‌‌ با‌ آگاهی از آن، ‌شرمنده ‌‌خانواده شهدا می‌‌شو‌د.
پیشتر خانواده‌های جانبازان و ایثارگران دوران جنگ هشت ساله بارها در مقابل مجلس تجمع کرده بوده و به خدمات حمایتی بنیاد شهید اعتراض کرده بودند. به همین دلیل تقریبا دو سال پیش پیش بود که نمایندگان مجلس به دلیل برخی شکایات و اعتراضات مردمی از بنیاد شهید و همچنین آشکار شدن برخی‌ اختلاس‌ها، از جمله ماجرای ۱۷۰۰ میلیارد ریالی و انتقال آن به خارج از کشور، تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس کلید زده شد.
سرانجام اوایل تیر ماه گذشته امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس و رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید، از اتمام کار این هیات خبر داد و وعده داد که گزارش نهایی به زودی در صحن مجلس قرائت می شود. با این همه پس از گذشت حدود دو ماه از پایان کار هیات مزبور، هنوز گزارش آن منتشر نشده است.
 
روزنامه آرمان نیز در نوشته ای با عنوان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در پیچ آخر از قول امیر خجسته، نوشت: شاید هفته آینده یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های سال در مجلس قرائت شود.

او تاکید کرد: در آینده نزدیک گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در صحن مجلس قرائت می‌شود و تا قبل از آن هیچ یک از اعضای تیم تحقیق و تفحص اجازه مصاحبه در این زمینه را ندارند.

این نماینده مجلس همچنین در آن مصاحبه گفته بود: تا زمان قرائت این گزارش نمی‌توان در این باره صحبت کرد ولی باید این را گفت که از مسیرهای بسیاری برای اعمال نفوذ در تغییر مسیر تحقیق و تفحص وارد شدند ولی به نتیجه نرسید.
با وجود اینکه زریبافان، رئیس پیشین بنیاد شهید پیش تر به روزنامه شرق گفته بود: بر پدر کسی که این کار را کرده و کسی که درباره مباحث مالی در بنیاد شهید در زمان مدیریت من دروغ گفته لعنت! عملکرد من روشن است. یک سال تلاش کردند اما نتیجه‌ای نداشت. هر چیزی که مربوط به زریبافان به دست آورده‌اند را رو کنند.

اما جعفرزاده ایمن‌آبادی اواخر خرداد ماه گذشته درباره تخلفات گسترده در بنیاد شهید گفته بود: تکرار می کنم حجم فسادهای مالی آن قدر زیاد است می‌ترسیم اگر آنها را افشا کنیم مردم شوکه شوند، چرا که اتفاق‌های بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که همه ناشی از توهم و سوء مدیریت است. در حال حاضر برخی اطلاعات این تحقیق و تفحص را به طور محرمانه برای دستگاه قضایی ارسال کرده‌ایم. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اساس تصمیمات شخصی خود عمل می‌کرد.

اکنون باید منتظر ماند و دید بعد از بازگشت نمایندگان از تعطیلات تابستانه خود، نتیجه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید چه می‌شود و آیا تمام گزارش در صحن علنی خوانده می‌شود یا فقط بخشی از آن.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید