اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

حال و روز بازار محصولات شیمیایی چگونه است؟/کاهش عرضه شیمیایی‌ها و بی میلی خریداران

کدخبر: ۱۲۹۴۲۲
کاهش 3000 تنی حجم عرضه محصولات شیمیایی باعث شد تا حجم معاملات 1500 تن در روز چهارشنبه کاهش یافته که داده مطلوبی برای این بازار به شمار نمی آید. ممکن است این روند نزولی ادامه یافته که برای واحدهای پایین دستی تبدیل به یک تهدید بالقوه شود.
حال و روز بازار محصولات شیمیایی چگونه است؟/کاهش عرضه شیمیایی‌ها و بی میلی خریداران

به گزارش اقتصادنیوز، روز چهارشنبه رینگ پتروشیمی بورس کالا میهمان عرضه محصولات شیمیایی بود ولی به نسبت هفته گذشته حجم معاملات 1500 تن و حجم عرضه ها نیز 3000 تن کاهش را نشان می دهد که سیگنال مثبتی برای کل بازار به شمار نمی آید.

 از سوی دیگر بسیاری از عرضه ها حالت سلف داشت که باز هم از جذابیت خرید می کاهد. این موارد نشان می دهد که پس از بازار پلیمرها نوبت به بازار شیمیایی ها رسیده تا با کاهش عرضه ها بازی جدید و البته خطرناکی را آغاز کند.

این موارد در حالی است که بازار شیمیایی ها بسیار مهم تر از بازار پلیمرهاست زیرا از لحاظ فنی مواد شیمیایی خود مواد اولیه دیگری برای تولید یک ماده اولیه دیگر است تا در نهایت کالایی همچون یک پلیمر تولید شود.

این مطلب می تواند تأثیر منفی بزرگی برای کل بازار به شمار بیاید زیرا از هم اکنون باید منتظر کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی باشیم. استایرن منومر ، دی اتانول آمین ، منو اتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول ، جوش شیرین ، اسید استیک و دی اتیلن گلایکول کالاهایی بودند که در این تالار با افزایش جذابیت رو به رو شده و سپس با افزایش قیمت ها معامله شدند.

به نظر می رسد پایین بودن حجم عرضه ها در بازار محصولات شیمیایی و پلیمرها باز هم ادامه داشته باشد زیرا عرضه های سلف باعث خواهد شد که در آینده واحد عرضه کننده نسبت به تحویل تعهدات پیشین خود اقدام کرده بنابراین ممکن است بخشی از عرضه ها را به ناچار کاهش دهد که داده مطلوبی برای کل بازار به شمار نمی آید.

در هر حال رکود باز هم در این بازار در حال رخنمایی است که ممکن است برخی از موفقیت های پیشین را نیز تبخیر کرده و به حجم تولید در صنایع پایین دستی می تواند ضربه وارد سازد. در هر حال و با آغاز روزهای سرد سال انتظار داریم تا حجم تقاضا افزایش یافته و حتی بازارهای منطقه ای نیز تحریک شود اما این ادعا پاشنه های آشیل قدرتمندی خواهد داشت.

در بازارهای جهانی قیمت نفت خام با از دست دادن کف قیمتی 50 دلاری خود وارد فاز جدیدی شده که مشخص نیست تا کجا ادامه یابد زیرا بسیاری از عرضه کنندگان اصلی همچون روسیه و عربستان برای حفظ سهم بازار خود دست به افزایش عرضه با قیمت های پایینی زده اند که می تواند روند کاهشی قیمت نفت را ادامه داده ولی مشخص نیست که این اقدامات تا چه حد ادامه یافته و یا افزایش حداقل 500 هزار بشکه ای صادرات نفت خام ایران چه تأثیری را بر بازارهای جهانی برجای بگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید