گفت‌وگو با عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی

عقب‌نشینی تقاضا دلیل رشد منفی صنعت/ باید منتظر عکس‌العمل مردم بود

کدخبر: ۱۲۹۸۳۹
عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی دلیل اصلی رشد منفی صنعت در بهار امسال را عقب نشینی تقاضا دانست و گفت: درصورت موفقیت اعطای کارت‌های خرید دولت به مردم، پیش‌بینی می‌شود صنعت در فصل‌های بعدی تا سه درصد رشد داشته باشد.
عقب‌نشینی تقاضا دلیل رشد منفی صنعت/ باید منتظر عکس‌العمل مردم بود

مرتضی عمادزاده در گفت‌و گو با اقتصادنیوز با اشاره به رشد منفی صنعت در بهار امسال و دلیل کاهش این رشد اظهار کرد: دلیل اصلی کاهش رشد صنعت در بهار عقب‌نشینی تقاضا در فصل‌های قبلی بوده است.

وی افزود: در فصل‌های قبلی تقاضا عقب نشینی کرد و میزان زیادی کالا در انبارها باقی ماند. ازاین رو در حال حاضر حدود 9.5 هزار میلیارد تومان مازاد موجودی کالا در انبارها وجود دارد که یکی از مهمترین دلایل کاهش رشد صنعت، به فروش نرفتن این کالاها در انبارها است.

به گفته عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی، رشد صنعت بر اساس رشد فروش سنجیده می‌شود نه رشد تولید، از این رو رشد صنعت به علت عقب ماندگی تقاضا، به فروش نرفتن و انباشت کالاها نسبت به قبل کاهش یافته است.

او ادامه داد: در این زمان مساله اصلی افزایش تقاضا است که باید دولت تلاش کند تا شرایطی ایجاد شود که مصرف کننده نسبت به خرید محصول راغب شود و بازار با افزایش تقاضا همراه شود. گرچه در شرایطی دولت سعی کرده است با شیوه‌های گوناگون تقاضا را تحریک کند که یکی از مهمترین روش‌ها ارائه بسته ضد رکود بوده است، اما قابل توجه است که اجرا و موفقیت این روش بسته به رفتار مردم دارد.

عمادزاده تصریح کرد:  به نظر می‌رسد رمز موفقیت طرح پیشنهادی دولت مبنی بر  اعطای کارت 10 میلیون تومانی خرید به رفتار اقتصادی مردم و استقبال از این کارت‌ها بستگی دارد.

وی افزود: شاید اگر دولت تصور کند که این شرایط موجب بهبود شرایط خودرو می‌شود، بعید باشد اما ممکن است در بخش لوازم خانگی مصرفی و بادوام موفقیت آمیز باشد.

به گفته عمادزاده، در زمانی که دولت از کاهش تورم اقتصاد صحبت کرد، باید دقت می‌شد که این مدیریت دولتی یا برنامه‌ها نبودند که به تنهایی در کاهش نرخ تورم تاثیر گذار شدند بلکه رفتار اقتصادی مردم و عقب نشینی تقاضا در این زمان نیز تاثیر گذار بود که در نهایت به کاهش رشد صنعت منتهی شد.

وی اظهار کرد: در این برهه از زمان که رشد صنعت در فصول بعدی به سختی امکان‌پذیر است، تنها کارت‌های خرید هستند که می‌توانند با رفتار اقتصادی و مصرفی مردم هماهنگ شوند و تقاضا را تحریک کنند و به رشد صنعت کمک کنند.

عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی معتقد است: رشد صنعت و تحریک بازار در این زمان تا حد زیادی به عکس‌العمل مردم بستگی دارد، بنابراین ممکن است میزانی از سیاست‌گذاری‎های کلاسیک انبساطی بتواند تا حدی به رشد صنعت و کاهش رکود کمک کند، اما هیچ اطمینانی در این میان وجود ندارد به غیر از اینکه نظر مردم نسبت به آینده تغییر کند.

او گفت: امیدواریم دولت بتواند با پرداخت 7500 میلیارد تومان بدهی پیمانکاران و کاهش زنجیره پرداخت بدهی‌ها، مانع و کاهنده رشد منفی صنعت باشد که البته به غیر از رفتار مصرف‌کننده به پیگیری دولت در این زمان نیز بستگی دارد.

عمادزاده در پاسخ به اینکه این کارت‌های خرید تا چه اندازه به خروج رکود از صنعت کمک می‌کنند، اظهار کرد: قطعا موثر است، به شرطی که مردم در این زمان از خود عکس‌العمل نشان دهند. این کارت‎ها در صورتی در بخش صنعت موفق خواهند بود و بازار و صنعت را به راه می‌اندازد که از آن‎ها استفاده شود و پول در نظر گرفته شده به جریان صنعت برگردد.

 وی تاکید کرد: البته هنوز هم بر انجام سریع  این طرح از سوی دولت اطمینانی وجود ندارد، همچنین نباید به محض اعطای کارت‎ها برای خرید عجول بود تا بازار شاهد هجوم متقاضی به بازار شود، چرا که اگر کارت‎های خرید به مرور مصرف شوند، انبارها نیز کم کم تخلیه می‌شوند و صنعت به رشد قبلی و مثبت خود بر می‌گردد.

عمادزاده با اشاره به اینکه شرط اعطای کارت‌های خرید 10 میلیون تومانی، کالای ایرانی است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 10 هزار میلیارد تومان کالای مصرفی بادوام در انبارها موجود است. هنگامی که به ملاحظات بازار نگریسته می‌شود، همه بازارها و مردم از رکود رنج می‌برند بنابراین هنگامی که بخشی فعال شود صنعت نیز روند رو به رشد به خود می‌گیرد.

وی در پیش‌بینی خود از تاثیرگذاری اعطای کارت خرید به متقاضیان کالاهای مصرفی گفت: رشد سریع نرخ صنعت در دو فصل پیش‌رو بعید به نظر می‌رسد اما در صورت فعالسازی این بخش، شش ماهه دوم امسال نسبت به شش ماهه اول بسیار متفاوت خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید