بررسی اقتصادنیوز از به‌روزترین کارنامه تولید خودرو

رشد ماهانه و افت 10 ماهه تولید خودرو/تولید کدام خودروها کاهش یافته است؟

کدخبر: ۱۳۶۵۶۷
سه خودروساز بزرگ کشور اگرچه توانستند در دی ماه و نسبت به ماه قبل از آن، تیراژ خود را افزایش دهند، اما آمار تولید 10 ماهه شان با کاهش مواجه شد تا افت را در کنار خیز تجربه کنند.
رشد ماهانه و افت 10 ماهه تولید خودرو/تولید کدام خودروها کاهش یافته است؟
حمید رضا بهداد:

بنابر آماری که روی سایت انجمن خودروسازان ایران و به نقل از وزارت صنعت،معدن و تجارت، قرار گرفته، در مجموع در 10 ماه امسال حدود 651هزار دستگاه انواع خودرو سواری در ایران خودرو و گروه سایپا (شامل سایپا و پارس خودرو) به تولید رسیده که سهم اولی، نزدیک به 388 هزار دستگاه است و سهم دومی نیز قریب به 174هزار دستگاه.

به گزارش اقتصادنیوز، با توجه به این آمار، تولید خودروهای سواری در مقایسه با 10 ماه سال گذشته بیش از 9 درصد کاهش پیدا کرده و این در شرایطی است که تیراژ این خودروها در دی ماه و نسبت به آذر، حدود 24.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. با توجه به این درصد افزایش، خودروسازان ترک عادت کرده و به کاهش تولید ماهانه شان که از خرداد ماه آغاز شده بود، پایان داده‌اند.

طبق آمار و در بین محصولات ایران خودرو، تیراژ پژو 206 کاهشی اندک را تجربه کرده، حال آنکه تولید پارس 23 درصد پایین آمده است. از پژو 405 اما خبر می رسد که تیراژ آن در 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 0.2 درصد بالا رفته است. از سوی دیگر اما تیراژ سمند پایین آمده، به نحوی که ایران خودرویی‌ها با کاهش 18.3 درصدی  در تولید این محصول مواجه شده‌اند.

از تهران به مشهد برویم و نگاهی بیندازیم اوضاع تولید مونتاژی ها در این سایت بزرگ ایران خودرو. طبق آمار، تا پایان دی‌ماه امسال هزار و 94 دستگاه سوزوکی گرندویتارا را به همراه 326 دستگاه هایما مونتاژ کرده اند. بر این اساس، تیراژ ویتارا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به بیش از دو برابر رسیده است. ویتارا محصولی از شرکت سوزوکی موتورز ژاپن به شمار می رود و هایما نیز میهمان چینی ایران خودرویی ها محسوب می شود.

اما آن‌طور که آمار 10 ماهه تولید روایت می‌کند، ایران خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژی 12 هزار و 630 دستگاهی در 10 ماه امسال، کاهشی44.6 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که دنا به‌عنوان دیگر محصول داخلی ایران خودرو، توانسته با افزایش تیراژ مواجه شود. بر اساس آمار منتشره، طبق آمار اعلامی، دنا توانسته تیراژی حدودا 14 هزار دستگاهی را در 10 ماه امسال از خود به جا بگذارد.

هم پراید افت کرد هم تیبا
اما به سایپا و پارس خودرو (دومین و سومین شرکت های خودروساز بزرگ کشور) برویم و ببینیم آنجا چه خبر است. آن طور که آمار می گوید، سایپایی‌ها در 10 ماهه امسال 173 هزار و 852 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه دهم درصد کاهش تیراژ را تجربه کنند. همچنین پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپا به‌شمار می‌رود، طی10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهشی سه دهم درصدی به خود دیده است. پراید در بازه زمانی موردنظر، تیراژی 163 هزار و 294 دستگاهی داز خود به جا گذاشته تا نسبت به 10 ماه سال گذشته بیش از 21 درصد کاهش تیراژ را تجربه کند. بر این اساس، پارس‌خودرویی‌ها با تیراژی 59 هزار و 491 دستگاهی،20.6 درصد کاهش تیراژ را در تولید پراید تجربه کرده‌اند و این در حالی است که سایپا، 103 هزار و 803 دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده و در نتیجه 21.7 درصد از تولید پراید این شرکت کم شده است.

در کنار پراید اما تیبا نیز با افت تیراژ روبه‌رو شده، چه آنکه سایپایی‌ها در 10 ماه امسال 62 هزار و 666 دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افتی حدودا 11.2 درصدی را تجربه کرده باشند. سه هزار و 708 دستگاه از تیباهای تولیدی در 10 ماه امسال، دوگانه سوز بوده‌اند که همه آنها در سایت کاشان به تولید رسیده‌اند. اما افت تولید پراید و تیبا در شرایطی است که سایپا تا پایان دی‌ماه امسال چهار هزار و 946 دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از چهار و نیم برابر کند. بخشی از سراتوهای مونتاژی، اتومات و بخش دیگر دنده معمولی هستند. علاوه‌بر این خودرو، سایپایی‌ها به همراه زیرمجموعه خود (پارس‌خودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ می‌کنند، خودرویی چینی که در 10 ماه امسال تیراژی شش هزار و 668 دستگاهی داشته است. دیگر محصول سایپا به نام آریو نیز که قرار است در اختیار ناوگان تاکسیرانی نیز قرار بگیرد، تا پایان دی ماه امسال یک هزار و 280 دستگاه تولید داشته و این موضوع سبب شده تیراژش نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، به بیش از 10 برابر برسد.

تندر شتاب گرفت
اما از تندر-90 که پر حاشیه ترین محصول خودروسازی ایران به شمار می رود، خبر می رسد تیراژ آن در مقایسه با 10 ماه سال گذشته حدود 62 درصد افزایش داشته است. بر این اساس، در مجموع 37 هزار و 872 دستگاه تندر-90 تا پایان دی ماه امسال به تولید رسیده که 15 هزار و 857 دستگاه آن سهم ایران خودرو بوده و 22 هزار و 15 دستگاه دیگر را نیز پارس خودرویی ها به تولید رسانده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید