رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد:

افزایش پنج برابری شبکه ریلی برای توسعه بخش معدن

کدخبر: ۱۳۳۸۰۴
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: افزایش پنج برابری شبکه ریلی برای دستیابی به اهداف چشم انداز 1404 در بخش معدن و صنایع معدنی، ضروری است.
افزایش پنج برابری شبکه ریلی برای توسعه بخش معدن

مهدی کرباسیان افزود: حمل و نقل از جمله بخش های زیربنایی برای توسعه اقتصادی و به ویژه بخش معدن است و توسعه شبکه حمل و نقل و برنامه ریزی صحیح برای حمل و نقل مواد معدنی، موجب شناسایی بهتر، بهره برداری مطلوب تر، ارتقای سطح استخراج از معدن و کاهش هزینه های تولید می شود.

او اضافه کرد: توسعه خطوط حمل و نقل می تواند در کنار تسریع صادرات مواد و محصولات معدنی، توسعه صنایع معدنی در کشور را نیز به همراه داشته باشد.

این مسوول، یکی از مشکل های کنونی بخش حمل و نقل ریلی در بخش معدن و صنایع معدنی را پایین بودن ظرفیت خطوط نسبت به تقاضا عنوان کرد و گفت: بهره وری بسیار پایین و سرعت پایین حرکت لکوموتیو در ایران، کمبود ناوگان ریلی (لکوموتیو و واگن)، فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی و نیز کمبود شبکه ریلی بهینه از دیگر مشکل های این بخش است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو به وجود 81 هزار و 661 کیلومتر جاده و حدود 10 هزار و 223 کیلومتر خط آهن در کشور اشاره کرد و افزود: اکنون حجم حمل و نقل جاده ای سالانه حدود 611 میلیون تن بار و حجم حمل و نقل ریلی 35 میلیون تن بار است که 25 میلیون تن آن مربوط به حمل و نقل مواد معدنی و صنعت فولاد است.

او ادامه داد: پیش بینی وضعیت حمل و نقل نشان می دهد، با توجه به رشد سالانه حمل و نقل تا سال 1404، ظرفیت جاده های کشور باید به 1069 میلیون تن و ظرفیت راه آهن به350 میلیون تن بار برسد.

کرباسیان تاکید کرد: برای پاسخگویی به نیاز حمل و نقل مواد معدنی و محصول های فولادی از طریق ریلی در چشم انداز 1404 باید حدود 50 هزار کیلومتر راه آهن داشته و طول جاده های اصلی کشور نیز با توجه به رشد مستمر در 14 سال آینده باید 5/23 درصد افزایش یابد.

او درباره برنامه های ایمیدرو برای افزایش بهره وری شبکه ریلی گفت: تدوین و اجرای راه حل های کوتاه مدت از جمله برون سپاری بهره برداری خطوط و تجهیزات تخلیه و بارگیری، مشارکت شرکت های فولادی برای ایجاد واگن برگردان در منطقه ویژه، کاهش هزینه دسترسی به شبکه ریلی، تشکیل کارگروه های استانی برای حل مشکل های حمل و نقل ریلی، ایجاد انگیزه برای تشکیل شرکت های حمل و نقل ریلی اختصاصی برای شرکت های فولادی و معدنی مهمترین برنامه های پیش بینی شده است.

منبع: ایمیدرو

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید