کارشناس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی پاسخ داد:

افزایش تولید نفت آمریکا چه تاثیری بر بازار ایران دارد؟

کدخبر: ۱۲۱۷۶۹
کارشناس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی معتقد است که تاثیر افزایش تولید نفت آمریکا بر بازار نفت، نیازمند عوامل مختلفی است.
افزایش تولید نفت آمریکا چه تاثیری بر بازار ایران دارد؟

محمدصادق جوکار در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، به تشریح امکان تاثیرگذاری افزایش تولید نفت آمریکا بر بازار ایران پرداخت و گفت: افزایش تولید نفت آمریکا تنها تحت چند شرط می‌تواند بر بازار جهانی نفت و همچنین بازار ایران تاثیر بگذارد.

وی در تشریح این عوامل گفت: اولین مسئله تحولات سیاسی و از جمله عواملی است که منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت می‌شود که از مهم‌ترین آن، توافق هسته‌ای آمریکا با ایران است. دومین مسئله، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و بررسی میزان انطباق‌پذیری روسیه با این تحریم‌هاست و مسئله دیگر، میزان توسعه سطح فناوری است که بتواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد.هرچند که در کنار این عوامل، مسائل بلندمدتی را نیز می‌توان در نظر داشت اما مهم‌ترین عوامل همین سه مورد است.

جوکار به وضعیت مشابه افزایش تولید نفت آمریکا و تاثیرات آن اشاره کرد و گفت: بین سال‌های 2008 تا 2014، عمده افزایش تولید نفت آمریکا صورت گرفت که تا 30 میلیون بشکه بود. این میزان در شرایطی بود که خروج غیربرنامه‌ریزی شده از بازار به میزان 2.8 تا سه میلیون بشکه در بازار صورت گرفت. این میزان کم شدن عرضه هم از سوی نفت سوریه بود و هم از طرف لیبی تا در نهایت میزان افزایش تولید نفت آمریکا در بازار را خنثی کند و قیمت‌ها تغییری نکند.

این کارشناس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در عین حال تاکید کرد که این میزان افزایش تولید از طرف آمریکا باید به گونه‌ای باشد که هزینه‌های سرمایه‌گذاران نفت شیل را پوشش داده و اقتصادی باشد.

وی معتقد است که برداشته شدن تحریم‌های وضع شده علیه ایران نیز می‌تواند بر افزایش تولید نفت آمریکا موثر باشد، حتی خود توافق هسته‌ای جو امنیت عرضه را کاهش داده و قیمت را دستخوش تغییراتی می‌کند.

وی تاکید کرد:بر این اساس اگر قرار باشد افزایش تولید نفت آمریکا که تا اواخر سال جاری میلادی پیش‌بینی شده محقق شود، معلول عوامل مختلفی از جمله تحولات سیاسی، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و فناوری‌های تولید نفت خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید