نرخ خوراک پتروشیمی، محور اختلاف‌ نظر زنگنه و فطانت

کدخبر: ۱۳۳۶۰۰
درحالی که رئیس سازمان بورس چند روز پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد که باتوجه به رایزنی‌هایی که با وزیر نفت بر سر نرخ خوراک پتروشیمی‌ داشته‌اند، زمینه برای کاهش نرخ خواک پتروشیمی فراهم شده است این در حالیست که وزیر نفت امروز در نشستی در اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که نمی‌شود که برای حفظ پتروشیمی مکررا نرخ خوراک را پایین بیاوریم.
نرخ خوراک پتروشیمی، محور اختلاف‌ نظر زنگنه و فطانت

به گزارش اقتصادنیوز، درحالی که رئیس سازمان بورس چند روز پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد که باتوجه به رایزنی‌هایی که با وزیر نفت بر سر نرخ خوراک پتروشیمی‌ داشته‌اند، زمینه برای کاهش نرخ خواک پتروشیمی فراهم شده است این در حالیست که وزیر نفت امروز در نشستی در اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که نمی‌شود که برای حفظ پتروشیمی مکررا نرخ خوراک را پایین بیاوریم.بیژن زنگنه حتی تاکید کرد که من مسوول توسعه پتروشیمی هستم. خودم را مسوول می‌دانم اما زیر فشار کوتاه نمی‌آیم.

زنگنه در حالی برای کاهش ندادن نرخ خوراک پتروشیمی تاکید کرد که محمد فطانت در گفت‌و‌گوی اخیر خود با  هفته‌نامه تجارت فردا در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در آینده نزدیک چه برنامه‌ای برای نرخ خوراک در نظر گرفته شده است، گفته است که  نرخ خوراک انشاءالله کم خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان بورس تکلیفی وجود دارد که به صورت 10‌ساله، این چشم‌انداز بلندمدت از نرخ خوراک پتروشیمی، تعریف شود که برای سرمایه‌گذاران بتواند یک چشم‌انداز درست کند. برای مناطق کمتر‌توسعه‌یافته، با فرمول‌هایی، آن نرخ خوراک باز با یک تخفیف‌هایی همراه خواهد بود که در واقع آیین‌نامه آن تصویب شده است و درصدهای این تخفیف، مشخص است.

با این حال جنجال‌ها بر سر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی در حالی ادامه دارد که به زعم کارشناسان اقتصادی بازار سرمایه در دو سال گذشته از این ناحیه آسیب دیده است به طوریکه در دی‌ماه سال 92 یکی از دلایل افت سنگین بازار سرمایه کاهش نرخ خوراک پتروشیمی در بودجه بود.

بر این اساس؛ طولانی شدن روند تعیین نرخ خوراک، سبب سردرگمی سرمایه‌گذاران در دوسال گذشته شده است و این  امید می‌رفت که  با ابزار امیدواری مسوولان امر  نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تعیین تکلیف شود تا سرانجام غائله تعیین نرخ خوراک به سرانجام رسد تا شاید شرکت‌های پتروشیمی پس از دوسال سردرگمی و کشمکش میان دولت و مسوولان بر سر تعیین نرخ خوراک، رهایی یابند و در نهایت روند عملکرد و سودآوری آنها در مسیری شفاف و مشخص قرار گیرد.

اما با صحبت‌های امروز وزیر نفت به نظر می‌رسد، همچنان کشمکش‌ها بر سر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی در بین وزارت‌ نفت با وزارت صنعت و سازمان بورس همچنان ادامه دارد.

در این رابطه یک عضو اتحادیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی با اشاره به اینکه تعیین رقیب آینده ایران در بازار گاز بسیار مهم است، گفت: در برنامه و چشم‌انداز 10 ساله برای نرخ خوراک باید فرمول‌های مناسب جایگزین قیمت‌های خشک شود.

حمیدحسینی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: در برخی مسائل همچون تعیین نرخ خوراک نمی‌توان تنها به یک موضوع نگریست، بلکه باید تمام مولفه‌های مرتبط با آن باید بررسی شود.

وی ادامه داد: در قانون مشخص شده متوسط قیمت گاز وارداتی، صادراتی و مصرف صنایع در شرایط کاملا رقابتی و با نگاه به نرخ کشورهای رقیب تعیین شود.

او خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قیمت گاز طبق فرمول تعین شده نرخ خوراک برای پتروشیمی‌ها در محدوده 9 سنت قرار می‌گیرد، اما اختلاف نظر کارشناسی در رابطه با رقیبان آینده ایران است که اعلام می‌شود رقیب آینده ایران در بازار گاز کشور آمریکا باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، گفت: با تعیین آمریکا به عنوان رقیب آینده بازار گاز ایران نرخ خورام بیش از ارقام محاسبه شده خواهد بود.

وی با بیان اینکه، تعیین درست رقیب ایران در بازار گاز بسیار مهم است، یادآور شد: اگر به دنبال برنامه ریزی و ایجاد چشم انداز 10 ساله در تعیین نرخ خوراک هستیم باید فرمول‌های مناسبی به عنوان جایگزین قیمت خشک و از پیش تعیین شده، تعریف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید