گفت‌و‌گوی اقتصادنیوز با 2 نماینده مجلس:

نمایندگان مجلس درباره نرخ 35 دلاری نفت در بودجه چه می‌گویند؟

کدخبر: ۱۳۴۱۳۸
با توجه به گزارش منتشر شده مبنی بر تعیین نرخ 35 دلاری نفت در بودجه 95 از سوی دولت دو عضو کمیسیون انرژی مجلس نسبت به این موضوع ارزیابی خود را بیان کردند.
نمایندگان مجلس درباره نرخ 35 دلاری نفت در بودجه چه می‌گویند؟
فائزه برمخ‌شاد:

چند روز پیش آخرین گزارش از ارقام منتشر شده بودجه 95 اعلام شد، آن طور که برخی خبرگزاری‌ها خبر دادند هیات دولت تصمیم‌هایی را برای بخش‌های مختلف لایحه بودجه سال آینده گرفته و ارقام نهایی منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور را تصویب کرده است. نفت 35 دلاری یکی از همین تصمیمات دولت در بودجه 95 است، به نظر می‌رسد دولت در بودجه 95 نفت را بر مبنای بشکه‌ای 35 دلار تدوین کرده است.

این در حالیست که پیش از این محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از دو نرخ 43 و 45 دلاری نفت در بودجه خبر داده بود. اما به نظر می رسد کاهش بهای نفت در بازار جهانی پیش بینی‌ها بودجه ریزان را بهم زده است.

اما چقدر نرخ 35 دلاری نفت در بودجه 95 واقعی است؟ این سوالیست که دو عضو کمیسیون انرژی مجلس به آن پاسخ دادند.

در همین مورد امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: با توجه به تحولات سیاسی و وضعیت اقتصادی دنیا و وضعیت منفی کشورهای در حال توسعه و از طرف دیگر بحث بی‌انضباطی در اوپک و نداشتن سقف معین برای کشورهایی که صادرکننده نفت به نظر می‌رسد کار کارشناسی مناسب در رابطه با این قضیه صورت نگرفته‌باشد.

او ادامه می‌دهد: عبور خط قرمز کشورهای اوپک از میزان تولید و فروش 31 میلیون بشکه‌ای  عربستان و از طرفی بحث داعش و بحث کشور ایران که می‌خواهد جایگاه خود را در اوپک و بازار جهانی پیداکند و فروش خود را به دو میلیون بشکه در روز برساند و از طرفی ذخایر دنیا همه نشان از نزولی بودن نرخ نفت دارد.

سلطانی خاطر نشان می‌کند: مسائل سیاسی و نظامی و کوتاه نیامدن کشور عربستان و روسیه در جنگ و نبود اجماع میان کشورهای عضو اوپک و در مجموع شرایط اقتصادی که در دنیا حاکم است به عقیده بنده به نظر می‌رسد نفت به 25 دلار هم برسد و حداقل تا یک سال آینده امیدی به افزایش نفت وجود ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان سخنانش بیان می‌کند: تعیین نرخ 35 دلاری نفت در بودجه 95 از طرف دولت نشان دهنده کاهش قیمت نفت به مرز 25 دلار است و قطعا تعیین نرخ نفت از سوی دولت در مجلس بازنگری خواهدشد.

همچنین جلیل جعفری بنه‌خلخال، دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: به عقیده بنده قیمت نفت از این کمتر نخواهدشد، حدود 20 دلار برای کشورهای صادرکننده هزینه‌های تولید وجود دارد. به عقیده بنده نرخ 35 دلار برای نفت نرخ خوبی است، بنده از ابتدا نظرم همین نرخ 35 دلار بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید