عربستان خواستار کاهش نشست های اوپک به یک بار در سال شد

کدخبر: ۱۰۱۰۹۹
عربستان در نشست اخیر اوپک پیشنهاد کرد این سازمان به جای دو نشست در سال هرساله یک نشست برگزار کند که البته با مخالفت سایر اعضا مواجه شد.
عربستان خواستار کاهش نشست های اوپک به یک بار در سال شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، در حالی که در اوایل دهه 2000 میلادی، اوپک سالانه تا 7 نوبت نشست برگزار می کرد، عربستان پیشنهاد داده است که نشست های اوپک به جای 2 بار در سال، هر سال تنها یک نوبت برگزار شود.
نشست های اوپک از سال 2012 تاکنون منجر به هیچ تغییر سیاستی نشده است و نشست روز چهارشنبه گذشته در وین نیز از این قاعده مستثنی نبود. اوپک در آخرین نشست خود، سقف تولید روزانه نفت خود را همچنان در سطح 30 میلیون بشکه حفظ کرد.
اوپک در گذشته با برگزاری 7 نشست در سال، اقدام به اتخاذ تصمیمات غیرمنتظره در تلاش برای مدیریت خرد بازار نفت می کرد.
اما با توجه به افزایش میزان تولید نفت در آمریکا و تثبیت قیمت نفت در حدود 110 دلار، اکنون دیگر نشست های اوپک تغییری را به دنبال نمی آورد.
به گفته 3 هیئت حاضر در نشست اخیر اوپک، عربستان، بزرگترین تولید کننده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت در نشست روز چهارشنبه سازمان پیشنهاد کرد که اعضای اوپک تنها یکبار در سال نشست برگزار کنند، اما دیگر کشورها با این ایده مخالفت کردند و بنابراین نشست بعدی اوپک برای 27 نوامبر سال جاری برنامه ریزی شد.
یکی از نمایندگان شرکت کننده در این نشست اظهار داشت: «نشست ها ساکت است و جز موضوع انتخاب دبیر کل، چیز زیادی برای بحث کردن وجود ندارد...اما نمی توان سیاست داخلی را که می گوید اوپک باید دو بار در سال تشکیل جلسه دهد، تغییر داد.»
بر اساس اساسنامه، اوپک باید سالانه 2 نشست عادی برگزار نماید.
سهمیه تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای، زمینه را برای عربستان جهت افزایش غیررسمی تولید بسته به میزان تقاضا یا نسبت به میزان کاهش تولید دیگر کشورهای عضو، فراهم می سازد.
عربستان، بیشترین میزان ظرفیت تولید ذخیره اوپک را در اختیار دارد و متحدان عرب این کشور در حاشیه خلیج فارس یعنی امارات و کویت نیز از میزان ذخیره تولید کمتری برخوردارند و این میزان تاثیرگذاری آنها در اوپک را افزایش می دهد. اکثر اعضای دیگر اوپک نمی توانند میزان تولید خود را افزایش دهند و کاهش تولید در لیبی، نیجریه، عراق و ایران، میزان عرضه نفت اوپک را کاهش داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید