آلن ایر با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 :

مصممیم برای توافق سنگ تمام بگذاریم

کدخبر: ۱۰۱۹۸۹
سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 که در وین در حال برگزاری است، گفت: پیشنهادهای دست یافتنی (در این مذاکرات) مطرح کردیم
مصممیم برای توافق سنگ تمام بگذاریم

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسنا،آلن ایر با بیان این مطلب که  همه تلاش می‌کنند به یک توافقی برسیم ،گفت:البته هنوز شکاف‌های عمده سر جایشان باقی است.

وی با بیان این که نمی‌تواند جزئیات مذاکرات را با رسانه‌ها مطرح کند، در ارزیابی‌اش از مذاکرات گفت: الان در وسط آن هستیم. کارشناسان در تعطیلات آخر هفته با همدیگر ملاقات کردند. امروز(دوشنبه) در سطوح مختلف، هم مدیران سیاسی و هم کارشناسان دیدارهایی بود. یعنی همه تلاش می‌کنند تا قبل از ضرب الاجل به یک توافقی برسیم ولی صاف و پوست کنده باید بگویم که هنوز شکاف‌های عمده سر جایشان باقی است.

آلن ایر در پاسخ به این که این شکاف‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی هستند؟ گفت: همانطور که می‌دانید من نمی‌توانم به جزئیات خاص این مذاکرات بپردازم، ولی آنچه می‌توانم بگویم این است که هنوز روشن نیست که آیا ایران تصمیم گرفته اقدامات لازم را انجام دهد تا به جامعه جهانی نشان بدهد که ماهیت برنامه هسته‌ای‌ اش صرفاً صلح‌آمیز است و خواهد بود. اگر ایران راضی باشد این کار را بکند ... ما می‌توانیم قبل از ضرب الاجل (تعیین شده در توافق موقت آذرماه سال گذشته) به توافق برسیم.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا شما تغییری در مواضع ایران می بینید؟ در این چند روز از دیپلمات‌های مختلف نقل می‌شود این مذاکرات خیلی کند پیش می‌رود و این که تغییر موضعی هم از جانب ایران نمی‌بینیم؟ خاطرنشان کرد: بطور کلی شما نباید فراموش کنید که همان شعاری که همه ما می‌دهیم، یعنی تا بر سر کل توافق به توافق نرسیده‌ایم، بر سر اجزای مختلف هیچ توافقی وجود ندارد. یعنی در مورد موضوعات مختلف سعی می‌کنیم که فاصله دیدگاه‌ها را کمتر کنیم، ولی تا به یک توافق نهایی و جامع نرسیده‌ایم، توافق بر اجزای مختلف اصلاً مهم نیست.

وی در پاسخ به این که یعنی هنوز روی کلیات هم اختلاف هست؟ گفت: نه، در سطوح مختلف صحبت می‌کنیم؛ یعنی هم راجع به موضوعات کلی صحبت می‌کنیم و هم در خود نگارش متن توافق، یعنی تلاش برای کمتر کردن این پرانتزها.

آلن ایر در گفت‌وگو با صدای آمریکا در پاسخ به این که برخی صحبت‌های یک مقام ارشد آمریکایی در ابتدای این مذاکرات، مبنی بر عدم تمدید خودکار ۶ ماهه این مذاکرات، را اینطور تعبیر کردند که آمریکا دارد تهدید می‌کند که مذاکرات بعد از این تمدید نخواهد شد و درواقع به ایران اولتیماتوم می‌دهد. آیا چنین حسی وجود دارد؟ آیا امکان تمدید مذاکرات بعد از این ۶ ماه وجود دارد؟ گفت: نه این سوء تعبیر است؛ شما نباید همه آن چیزهایی که در رسانه‌ها می‌خوانید را باور کنید. این فقط واقعیت است که بطور خودکار این توافق تمدید نمی‌شود و فقط با توافق همه طرف‌هاست که این توافق قابل تمدید است.

الان تمرکز ما فقط و فقط بر رسیدن به یک توافق جامع است و الان اصلاً به فکر تمدید کردن یا تمدید نکردن این مهلت نیستیم.

وی در پاسخ به این که در دور قبل مذاکرات شما گفتید امیدواریم در همین دوره (۶ ماهه) به توافق برسیم، یعنی تا پیش از مهلت ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیرماه). آیا همچنان امیدوار هستید؟ گفت: مسئله خوشبینی و بدبینی نیست، (مسئله) واقع بینی است. ما مصمم هستیم که سنگ تمام بگذاریم تا به یک توافقی برسیم. آنچه قبلا به شما عرض کردم کماکان درست است. ادعای ایران این است که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز است. مقام رهبری فتوا را صادر کرده، یعنی در مورد حرام بودن سلاح‌های کشتار جمعی. ولی آنچه روشن است، از تقریباً سال ۱۳۸۲ طبق نظر نهاد ذیصلاح، یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای (خود) محرز شده؛ از این نظر، برای همین علت، پرونده هسته‌ای ایران از آژانس ارجاع شده به شورای امنیت (سازمان ملل متحد).

به گزارش ایسنا، این اظهارات در حالی است که مقامات کشورمان بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده و خاطر نشان کرده‌اند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

ایر افزود: الان به یک وضعیتی رسیده‌ایم که اینجا هستیم، در وین و سعی می‌کنیم بطور مسالمت‌آمیز به توافقی برسیم و این بحران را حل کنیم. همانطور که عرض کردم الان ایران بر سر یک دو راهی قرار دارد و واقعاً اگر نیت دارد به دنیا نشان دهد که ماهیت برنامه هسته‌ای اش واقعاً صلح‌آمیز است، رسیدن به یک توافق امکان‌پذیر است و انشالله این اتفاق هم بیافتد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود ایران حاضر است تغییراتی در ساختار راکتور آب سنگین اراک بدهد تا نگرانی‌ها را برطرف کند. آیا پیشنهادات ایران مورد پذیرش قرار گرفته، یا همچنان اراک یکی از موضوعات مورد اختلاف است؟ گفت: بله اظهارات ایشان را خواندیم؛ ولی همانطور که قبلا عرض کردم، راجع به اجزای مختلف این مذاکرات نمی‌توانم رسانه‌ای صحبت کنم. در مورد راکتور اراک، اگر ایران راضی باشد اقدامات لازم را انجام بدهد، عالی است ولی همانطور که قبلا شعار دادیم، تا به یک توافق کلی، که مرضی‌الطرفین باشد، (نرسیده‌ایم) توافق بر سر اجزای مختلف معنا ندارد.

وی افزود: بعضی‌ها در مورد زیاده‌خواهی صحبت می‌کنند، ولی ما پیشنهادهای معقول و قابل راستی‌آزمایی و دست یافتنی روی میز گذاشتیم که اگر واقعا ایران قصد دارد به دنیا نشان بدهد که برنامه هسته‌ای اش صرفاً صلح‌آمیز است، این عالی است، از این چه بهتر. این زیاده‌خواهی نیست. این فقط این است که در میان تمام کشورهای عضو ان پی تی، ایران به تعهدات هسته‌ای عمل نکرده و درخواست ما، یعنی جامعه جهانی، فقط و فقط این است که ایران مثل همه اعضای ان پی تی به تعهدات خود پایبند باشد و شفاف باشد تا این نگرانی‌های جامعه جهانی برطرف شود.

به گزارش ایسنا، سخنان آلن ایر مبنی بر پیشنهادهای معقول و دست‌یافتنی آمریکا در مذاکرات در حالی مطرح می‌شود که زیاده خواهی های 1+5 و به ویژه آمریکا در طول مذاکرات تاکنون مانع دستیابی توافق بین ایران و طرف مقابل شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید