ظریف:

50درصد از متن نهایی مورد توافق قرار گرفته است

کدخبر: ۱۰۲۰۵۵
محمدجواد ظریف در رابطه با آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت: بحث در مورد موضوعات مختلف ادامه دارد و همانطور که مقام معظم رهبری با محبت و لطف همیشگی شان مطرح کردند تیم مذاکره کننده با عنایت به حقوق مردم اجازه نخواهد داد که به حقوق مردم ایران دست اندازی صورت بگیرد.
50درصد از متن نهایی مورد توافق قرار گرفته است

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از واحد مرکزی خبر، محمد جواد ظریف در مورد مذاکرات وین 6 گفت:در مورد مسائل موجود در تلاش هستیم که راه حل هایی پیدا کنیم که هم دسترسی ما به آخرین فناوری های روز دنیا تأمین شود و هم همه محدودیت هایی که برای مردم ایران از نظر اقتصادی و از طریق تحریم ها ایجاد شده است برطرف شود، هم راه برای همکاری ها در حوزه فناوری هسته ای فراهم شود که امکان افزایش دانش فنی ما باشد هم دستاوردهایی که در این حوزه های مهم داشته ایم از این دستاوردها حراست شود.

ظریف گفت: اینها مبانی ای است که ما براساس آن مذاکره می کنیم و امیدوار هم هستیم که با استقامت و پایداری روی حرفمان با ارائه نظر منطقی و با بیان دقیق و همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم مشاهده کردیم، بتوانیم دنیا را قانع کنیم که بپذیرند با یک برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز زندگی کنند.

وی افزود: ما هم این آمادگی را داریم که نشان بدهیم که برنامه هسته ای ما کاملا صلح آمیز است. به خاطر اینکه جمهوری اسلامی همانطور که بارها در بالاترین سطوح گفته شده است، نه به سلاح هسته ای به عنوان یک ابزار تأمین امنیت اعتقادی دارد و نه اعتقاد دارد که استفاده از این ابزار مشروعیتی دارد و معتقدیم که در واقع باید کل دنیا به سمت عاری شدن جهان از سلاح هسته ای پیش برود و ما هم همواره در این مسیر پیشقدم هستیم.

ظریف در پاسخ پرسشی مبنی بر پیش بینی از آینده مذاکرات گفت: امیدواریم که اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد این واقعیات را ببیند، به حرف های ما جدی توجه کند و بپذیرد که مردم ایران هیچ گاه در مقابل فشار، عقب نشینی نکرده اند.

وی ادامه داد: بهترین راه برای گفتگو با مردم ایران راه تکریم و احترام و تلاش برای رسیدن به فهم متقابل است، اگر به این نتیجه برسند که ما امیدواریم این کار در همین چند روزه انجام شود، رسیدن به راه حل ممکن است.

وزیر خارجه افزود: البته ما برای رسیدن به راه حل به هر قیمتی آمادگی نداریم، ما روی حقوقمان ایستادگی و در عین حال تلاش می کنیم که به یک راه حل قابل قبول، متین، منطقی، بلندمدت و پایدار دست پیدا کنیم.

وی افزود: دنیا باید به این واقعیت برسد که راه حلی که تحمیلی باشد راه حل نیست و اگر برای مدت کوتاهی هم بتوانند از یک راه حل تحمیلی استفاده کنند، این راه حل هیچ گاه پایدار نخواهد بود.

همه دیدارها به نزدیک کردن مواضع کمک می کند

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این سوال که این هفت روز گذشته را چگونه ارزیابی می کنیدگفت: بهرحال همه این دیدارها به نزدیک کردن مواضع کمک می کند.

ظریف افزود: اینکه من بخواهم بگویم در این مدت ما توانسته ایم مشکلات اساسی را رفع کنیم، این اتفاق هنوز نیافتاده است اما بر روی متن ، همکارانم بویژه معاونین دوطرف مذاکره کننده از طرف ما آقایان عراقچی و روانچی و از طرف مقابل خانم اشمید کار قابل توجهی کرده اند .

وی گفت : من در پایان دور گذشته اظهار کردم که تعداد پرانتزها بیشتر از تعداد کلمات متن است اما الان می توانیم بگوییم که شاید نزدیک به 50 درصد متن موردتوافق باشد که البته این به آن معنا نیست که ما روی نقاط اختلافی به نتیجه رسیده ایم .

ظریف افزود: شاید روی موضوعات مهم هنوز فاصله ها زیاد باشد اما دوستان ما لااقل توانسته اند متن ها را به هم نزدیک کنند تا تصمیم گیران سیاسی بدانند چند موضوع باقی مانده است تا روی آن موضوعات باید به نتیجه برسند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته هفته پرکاری بود گفت : هفته گذشته بسیار پرمحتوا بود ضمن آنکه موفقیت، بسیار زیاد نبود اما اینطور نیست که بگوییم هفته گذشته کاملا موفقیت آمیز نبوده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که 12روز به پایان ضرب الاجل باقی مانده است ، فکر می کنید در این مدت بتوان به نتیجه رسید و همچنین اخبار حاکی از آن است که وزرای 1+5 اواخر همین هفته در وین حاضر خواهند شد، افزود : من احساس می کنم که اگر وزرای خارجه تصمیم بگیرند به وین بیایند برای رسیدگی به موضوعات نهایی نیست ، بلکه برای این است که از آخرین تحولات اطلاع حاصل کنند .

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ضمن اینکه از آمدن آنها ما هنوز خبر قطعی هم نداریم و بعد از آمدن آنها مذاکرات ادامه خواهد داشت به این خاطر که همانطور که شما هم گفتید 12روز دیگر به پایان این دور از مذاکرات و ضرب الاجل 29تیر زمان داریم، اگر وزرا بخواهند به وین سفر کنند برای آگاهی از آخرین تحولات است.

ظریف ادامه داد : قبل از ورود آنها حتما مذاکرات بسیار فشرده ای خواهیم داشت و بعد از ترک وین توسط آنها هم مذاکرات ادامه خواهد یافت تا اینکه نزدیک به روزهای آخر ببینیم کار ان شاءالله به توافق می رسد یا اینکه نیاز است تصمیم دیگری گرفته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید