یک تحلیلگر مسائل روسیه با اشاره به غیبت لاوروف در وین:

مسکو به غرب حسادت می کند

کدخبر: ۱۰۲۱۲۲
بهرام امیراحمدیان معتقد است که عدم سفر وزرای خارجه روسیه و چین به وین به جهت ناخشنودی آنها از نزدیکی تهران به غرب و فیصله پیدا کردن پرونده هسته ای ایران در آینده نزدیک است.
مسکو به غرب حسادت می کند

امیر احمدیان در گفت و گو با اقتصاد نیوز، در رابطه با عدم حضور سر گئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مذاکرات وین، اظهار داشت: مسکو از نزدیکی تهران به غرب ناخشنود است.برهمین اساس چندان راغب به شرکت در مذاکرات هسته ای ایران نیست.

وی افزود:علاوه براین روسها هنوز از موضع کشورهای اروپایی و آمریکا در مناقشات اوکراین دل چندان خوشی ندارند. به هر حال سه عضو گروه 1+5 اعضای اتحادیه اروپایی هستند که تحریم های سفت و سختی را علیه مسکو اعمال کرده اند.

این تحلیلگر مسائل روسیه تاکید کرد: در حال حاضر روسیه با بحران مالی مواجه است که برای رهایی از آن نیازمند داشتن روابط اقتصادی گسترده با تمامی کشورهای جهان است اما تحریم های کشورهای اروپایی این فرصت را از آنها سلب کرده است.

وی با بیان این مطلب که مقامات مسکو از اینکه دیگر نمی توانند در بازار پر سود و منفعت ایران حضور داشته باشند نیز دل چرکین هستند،متذکر شد:نزدیکی ایران به غرب موجب می شود تا خدمات فنی و مهندسی کشورهای اروپایی و آمریکا مشتری دیگری برای خود داشته باشد و با قطعی شدن توافق وین، تهران غرب را جایگزین مسکو کند.

 به گفته امیر احمدیان توافق وین خود موجب می شود تا بحران مالی روسیه تشدید شود و روسها در وضعیت بغرنج تری قرار گیرند.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشته باشید که روسها هیچگاه دوستان راستین و صادقی برای ما نبوده اند که حالا ما بخواهیم برای آنها دل نگران باشیم.

این استاد دانشگاه با یادآوری رای مثبت روسیه و چین به 4قطعنامه تحریمی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متذکر شد: حالا که ما توانسته ایم به جایگاه گذشته خود در نظام بین الملل بازگردیم وقت آن رسیده است که روابط مان با مسکو و پکن را مجددا مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع بدان معنا است که با هر کشوری به اندازه وزن و جایگاهی که برای ایران قائل می شود، برخورد کرد.

امیراحمدیان معتقد است که موضع اخیر روسها و چینی ها تنها به ضرر خودشان تمام می شود چرا که با توجه به وضعیت بحرانی منطقه،آمریکاییها ترجیح داده اند تا یک ایران غیر هسته ای قدرتمند در خاورمیانه داشته باشند تا خیالشان از اوضاع این منطقه راحت شود.

گفتنی است:خبرگزاری ایتارتاس روسیه  پیش از این گزارش داده بود که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور در نشست روز یکشنبه وزیران خارجه 1+5 در وین شرکت نمی کند.

دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5  در حالی آغاز شد که طرفین برای اساس توافق موقت ژنو، تا پایان تیر ماه برای رسیدن به توافق بر سر راهکار جامع زمان دارند. «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته رسما از وزیران خارجه 1+5 دعوت کرد برای ارزیابی روند مذاکرات، به وین سفر کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه این هفته به کشورهای آمریکای جنوبی سفر می کند. به گفته وزرارت خارجه روسیه، لاوروف رئیس جمهور این کشور را در این سفر همرامی می کند و به همین جهت امکان حضور در مذاکرات وین را ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید