بیگدلی با اشاره به سفر بازرسان آژانس به ایران:

توافق در یک قدمی است

کدخبر: ۱۰۵۲۲۸
علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است: گزارش مثبت بازرسان آژانس از سایت های اراک و پارچین می تواند فضا را برای دستیابی به توافق جامع هسته ای میان ایران و 1+5 آماده کند.
توافق در یک قدمی است

علی بیگدلی در گفت و گو با «اقتصاد نیوز» با اشاره به سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران اظهار داشت: این دور از مذاکرات ایران با آژانس که برای حل و فصل موضوعات باقی مانده صورت گرفته است تاثیر بسزایی در دور هشتم و شاید نهایی گفت و گوهای تهران و 1+5 دارد.

وی در رابطه با ابراز نگرانی ایران نسبت به امکان جاسوسی از اطلاعت ایران در آژانس گفت: نشت بخشی از اطلاعات کشورها در آژانس امری طبیعی و عادی است و نباید موجب نگرانی ما شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: این اطلاعات ممکن است در گفت گوهای یوکیا آمانو با معاونان آژانس یا کارشناسان بلندپایه آن درز پیدا کند و به رسانه ها برسد.

وی ادامه داد: ما نباید اجازه دهیم موضوعات این‌چنینی، سفر مهم بازرسان آژانس به ایران را تحت الشعاع قرار دهد؛ چرا که این سفر برای بازدید از سایت های پارچین و اراک صورت گرفته است و نتایج آن می تواند در مذاکرات نهایی ما با 1+5 تاثیرگذار باشد.

بیگدلی یادآور شد: این بازرسان در یکی از سفرهای گذشته خود خواهان بازدید از سایت پارچین شده بودند، ولی ما با طرح این موضوع که این یک سایت نظامی است اجازه بازدید از آن را رد کرده بودیم.

وی گفت: حالا که ما به مذاکرات پایانی با 1+5 رسیده ایم این فرصت را در اختیار بازرسان آژانس قرار داده ایم تا با بازدید از این سایت متوجه شوند که محتویات آن، نه چاشنی های انفجاری ساخت موشک بلکه صرفا ابزار و ادوات مورد نیاز برای کشتی ها و زیردریایی های ایران بوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گزارش بازرسان آژانس از سفر اخیر به ایران در گزارش آتی آمانو از برنامه هسته ای ما انعکاس پیدا می کند، افزود: این گزارش نیز در اختیار خانم اشتون قرار می گیرد تا بر اساس آن به جمع بندی مذاکرات نهایی با ایران بپردازد.

وی تاکید کرد: دیگر راهی برای ما و 1+5 باقی نمانده است. طرفین از این مذاکرات طولانی و ممتد به تنگ آمده اند؛ نه ایران آمادگی پذیرش تحریم های جدید را دارد و نه 1+5 می تواند این مذاکرات را ادامه دهد.

بیگدلی معتقد است که فضای اقتصادی اروپا به گونه ای است که اعضای این اتحادیه خواهان لغو تحریم های ایران و ورود به بازار کشور ما هستند و ما نیز باید با استفاده از این فرصت و البته فرصت حضور باراک اوباما در کاخ سفید نهایت استفاده را داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید