مدودف: توافق هسته‌ای امکان گسترش همکاری ایران و روسیه را فراهم می‌کند

کدخبر: ۱۲۳۵۹۷
دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه اعلام کرد، توافق در مورد برنامه هسته ای ایران امکانات گسترده ای را برای توسعه همکاری های تهران و مسکو فراهم می کند.
مدودف: توافق هسته‌ای امکان گسترش همکاری ایران و روسیه را فراهم می‌کند

مدودف در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام که متن آن در پایگاه اینترنتی دولت روسیه منتشر شد خاطرنشان کرد: روسیه و ایران روابط دیرینه دوستانه و حسن همجواری دارند. در شرایط کنونی که توافق هسته ای در وین به دست آمده است امکانات گسترده و فرصت های خوبی برای تعمیق و گسترش همکاری های دوجانبه فراهم شده است.

وی افزود: روسیه همواره به طور اصولی اصرار کرد که وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران فقط می تواند راه حل سیاسی-دیپلماتیک داشته باشد.

نخست وزیر روسیه گفت: بر این باوریم که برنامه جامع اقدامات مشترک امکان برای بازگشت ایران به شرایط عادی همکاری های سیاسی و اقتصادی با جامعه جهانی را فراهم می کند و صلح و آرامش و ثبات را در منطقه خاورمیانه تامین خواهد کرد.

ایران و گروه 1+5 یک ماه پیش در پایان مذاکرات در وین به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران دست یافتند که با اجرای آن ابعاد فعالیت های هسته ای کشورمان محدود و تحریم ها اعمال شده در مورد آن اعم از تحریم های شورای امنیت و یکجانبه وضع شده از سوی آمریکا و متحدانش به تدریج لغو می شود.

راه حل سیاسی تنها راهکار برای حل مساله سوریه
نخست وزیر روسیه در مورد سوریه نیز خاطرنشان کرد که راه حل سیاسی تنها راهکار برای حل مناقشه این کشور است و هیچ راه دیگری به جز آن وجود ندارد، در غیر این صورت فقط جنگ و اغتشاش خواهد بود.

به گفته مدودف سیاست روسیه در این مساله تغییر نکرده است و بر این باور است که حل و فصل مناقشه سوریه بر اساس بیانیه سی ام ژوئن 2012 ژنو انجام گیرد که در آن به صراحت تمام گام های لازم قید شده است.

وی افزود: هرگونه مداخله خارجی در سوریه را غیرقابل قبول می دانیم.سوری ها خود باید سرنوشت کشورشان و رهبری خود را تعیین کنند. هیچ کس حق ندارد از خارج به جای آنها در این مورد تصمیم بگیرد.

مدودف در مورد جایگاه بشار اسد رییس جمهور سوریه گفت: روسیه با حکومت سوریه و معارضان میانه رو سوری در تماس است. اما بمباران خام سوریه توسط ائتلاف بین المللی (به رهبری امریکا) را غیرقانونی می دانیم.

وی یادآوری کرد: ائتلاف بین المللی علیه گروه تروریستی داعش به ابتکار امریکا و بدون مجوز شورای امنیت تشکیل شده است و نیروهای این ائتلاف در سوریه برخلاف عراق بدون کسب اجازه این کشور حملات هوایی انجام می دهند و این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید