دعوت رسمی ایران به‌ گفت‌وگوهای سوریه

کدخبر: ۱۲۹۸۰۷
روزنامه های انگلیس روز چهارشنبه در گزارش هایی با اشاره به دعوت رسمی از ایران برای شرکت در گفت وگوهای صلح سوریه، تصریح کردند که این یک حرکت دیپلماتیک مهم برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی در سوریه محسوب می شود.
دعوت رسمی ایران به‌ گفت‌وگوهای سوریه

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به دعوت رسمی آمریکا از ایران برای شرکت در نشست وین که قرار است روز پنجشنبه در وین پایتخت اتریش برگزار شود، نوشت: این اقدام واشنگتن می تواند یک حرکت دیپلماتیک مهم برای پایان بخشیدن به جنگ چهار ساله سوریه بشمار آید.

این روزنامه افزود: آمریکا با تجدید نظر در مخالفت درازمدتش با شرکت ایران در مذاکرات صلح به منظور اتمام این جنگ، مسیری را برای احتمال یک موفقیت دیپلماتیک برای حل اختلاف در این کشور، هموار ساخت.

گاردین افزود: مقامات در واشنگتن تصریح کرده اند که این اقدام برخاسته از یک' ابتکار چندجانبه واقعی ' بوده است، ضمن اینکه آنها موفق شده اند که بر مخالفت عربستان سعودی با پیوستن ایران به مذاکرات وین در روز جمعه غلبه کنند.

این روزنامه اضافه کرد: نزدیک به دو سال پیش، پیشنهادی شبیه به این برای پیوستن ایران به دور اولیه مذاکرات وین از سوی دبیرکل سازمان ملل صورت گرفت، اما به دلیل مخالفت شدید آمریکا، انگلیس و گروه های معارض سوریه لغو شد.

گاردین افزود: اما ادامه خونریزی ها و بن بست در روند گفت وگوهای دیپلماتیک به همراه بدتر شدن بحران آوارگان و دخالت جدید نظامی روسیه، جامعه بین الملل را زیر فشار گذاشته است که رهیافت سیاسی تازه ای برای پایان به جنگ در سوریه پیدا کنند.

این روزنامه نوشت: حضور ایران که همراه روسیه و یک متحد مهم برای دولت سوریه به شمار آید، می تواند یک عامل بسیار مهم در سوق دادن بازیگران خارجی به یک توافق مشترک برای پایان دادن به درگیری ها در این کشور، بشمار آید.

گاردین با اشاره به مخالفت آمریکا با ادامه حضور بشار اسد در قدرت، نوشت: واشنگتن تصریح دارد که هدف اصلی از مذاکرات صلح همچنین گفت وگو در مورد برکناری حکومت بشار اسد است، اما مقامات واشنگتن بیان نداشته اند که آیا ایران با این مساله موافق است و یا حتی تهران دعوت برای شرکت در گفت وگوهای اتریش را پذیرفته است یا نه؟

روزنامه ایندیپندنت نیز روز چهارشنبه نوشت: این برای اولین بار است که از ایران برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه بصورت رسمی دعوت می شود و آمریکا از آن حمایت می کند.

این روزنامه ادامه داد: مقامات آمریکایی گفته اند که دعوت نامه برای ایران برای شرکت در دور آینده مذاکرات که قرار است روز پنجشنبه در وین برگزار شود، فرستاده شده، ضمن اینکه بر اساس گزارش ها این دعوت نامه همچنین توسط روسیه نیز رسما فرستاده شده است.

ایندیپندنت افزود: آمریکا پیشتر نیز دعوت از ایران را به مذاکرات قبلی مورد توجه قرار داده بود، اما این ابتکار در عمل پس از روزها مذاکره پشت پرده بخصوص با رقیب منطقه تهران یعنی سعودی، کنار گذاشته شد.

این روزنامه اضافه کرد: انتشار خبر دعوت از ایران برای مذاکرات صلح سوریه درست به دنبال گزارش رسانه های ایران صورت گرفته که در آنها عنوان شده بود مواضع داعش و معارضان در نزدیکی بلندی های جولان توسط نیروهای روسی بمباران شده است.

ایندیپندنت با اشاره به حمایت ایران از دولت بشار اسد نوشت: به هرحال تلاش های پیشین جامعه بین الملل برای توقف صلح آمیز درگیری ها در سوریه شکست خورده است و هم اکنون طرف های درگیر به دنبال جلب کمک کشورهای منطقه برای حل این درگیری ها برآمده اند.

این روزنامه افزود: هفته گذشته نمایندگان کشورهای روسیه، آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه برای یافتن راه حلی به منظور حل دیپلماتیک بحران سوریه در وین نشستی برگزار کردند، اما شرکت کنندگان در این نشست همانند نشست های قبلی، هنوز در مورد آینده سوریه و نیز نقش بشار اسد که باید در این خصوص ایفا کند، دارای دیدگاه مشترکی نیستند.

در همین حال شبکه 'بی بی سی' نیز شامگاه گذشته گزارش داد: یک مقام بلندپایه آمریکایی در گفت وگو با این شبکه تایید کرده است که رسما از ایران برای شرکت در نشست مربوط به بحران سوریه در وین دعوت شده است.

'بی بی سی' افزود: این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفته است که این دعوت نامه را آمریکا و روسیه برای ایران ارسال کرده اند.

این شبکه خبری اضافه کرد: درصورتی که دولت ایران به این دعوت صورت گرفته جواب مثبت دهد، نخستین بار خواهد بود که تهران در نشست صلح سوریه که کشورهای غربی میزبان آن هستند، در کنار گروه های مخالفان دولت بشار اسد شرکت خواهد کرد.

بی بی سی افزود: 'جان کربی' سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این ارتباط گفته است 'اینکه می خواهند بیایند یا نه تصمیم رهبران ایران است. برای ما مهم این است که شرکای اصلی در این مباحثات شرکت دارند ... ایران می تواند شریکی مهم باشد.'

این شبکه خبری با بیان اینکه رایزنی های دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه بار دیگر شدت گرفته است، گزارش داد: وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، عربستان سعودی و ترکیه روز جمعه هفته گذشته در وین دیدار کردند، اما در مورد هیچ گام مشخصی به جز ادامه گفت وگوها به توافق نرسیدند.

به گزارش بی بی سی نشستی که برای پایان هفته جاری در وین برنامه ریزی شده است، در ادامه همان نشست قبلی به شمار می آید.

بر اساس گزارش های منتشر شده، انتظار می رود در گفت وگوهای وین، علاوه بر ایران، کشورهایی نظیر انگلیس، فرانسه، آلمان، اردن، و امارات نیز حضور یابند.

منبع: ایرنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید