ترامپ به کانون توجه بازارها بازگشت

بازارهای جهانی در انتظار «پول ترامپی»

کدخبر: ۱۶۲۷۰۶
بازارهای جهانی آخرین روز فوریه را با انتظار برای سخنرانی رئیس‌جمهور تازه وارد آمریکا در کنگره این کشور آغاز کردند. سه‌شنبه بیست و هشتمین روز ماه دوم سال میلادی بود، اما عمده معامله‌گران بیشتر از روند ماهانه، متوجه سخنرانی دونالد ترامپ به امید یافتن سرنخ‌های تازه از سیاست‌های مبهم او بودند.
بازارهای جهانی در انتظار «پول ترامپی»

این وضعیت باعث آغاز کم نوسان بیشتر بازارها شد، البته در ادامه روز اثر بازارها بر یکدیگر دامنه نوسان‌ها را افزایش داد. شاخص دلار که دوشنبه با رشدی اندک به عدد 13/ 101 رسیده بود، صبح سه‌شنبه اندکی افت کرد. اونس طلا هم که دوشنبه با 5 دلار افت به بهای 1252 دلار رسیده بود، روز گذشته را با نوسان پیرامون همان قیمت آغاز کرد. 

در این میان، معامله‌گران بازارهای سهام ریسک‌پذیری بیشتری داشتند و با امید به سیگنال‌های ترامپ، شاخص‌های بورسی را افزایشی کردند. رویترز صبح سه‌شنبه نوشت که بازارهای سهام در آخرین روز فوریه نزدیک بالاترین سطح در تاریخ نوسان کردند و در آستانه رقم زدن چهارمین ماه متوالی رشد بودند. بازارهای سهام نیز منتظر سخنرانی ترامپ بودند اما آنها از زمانی که او پیروز انتخابات نوامبر 2016 اعلام شد، 10 درصد جهش داشته‌اند.

بورس‌های جهانی به افزایش هزینه‌ها در آمریکا امید بسته‌اند که قرار بود جزئیات بیشتری از آن در نشست سه‌شنبه شب کنگره اعلام شود.

صبح سه‌شنبه نوسان اندک دلار و نبود داده‌های تازه باعث شد اونس روز خود را کم نوسان آغاز کند، اما در ادامه روز رکوردشکنی‌های تازه بورس‌ها فلز زرد را تحت فشار گذاشت. اونس طلا که دوشنبه تا قیمت 1252 دلار افت کرده بود، تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران به بهای 1256 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز هفته و آخرین روز ماه فوریه رقم خورده باشد.

اونس در حالی از ظهر روز گذشته تحت فشار قرار گرفت که پیش از آغاز این هفته، عمده معامله‌گران انتظار داشتند ارزش طلا در روزهای این هفته باز هم بیشتر شود. اونس طلا در دو ماه گذشته از سال 2017، روزهای خوبی را پشت‌سر گذاشته است. این کالاهای گرانبها در حالی اواخر فوریه در میانه کانال 1200 دلار نوسان کرد که سال 2016 را با قیمت 1061 دلار به پایان برده بود.

ادوارد میر تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «اف‌سی‌استون» صبح سه‌شنبه گفت: «ما باید تا امشب منتظر بمانیم و سخنرانی ترامپ را ببینیم. البته من بعید می‌دانم که اظهارات ترامپ اثرات کوتاه‌مدت چندانی بر بازارهای بین‌المللی داشته باشد. هرگونه پیشنهادی که از سوی ترامپ مطرح شود، باید به قوانین واقعی و اجرایی تبدیل شود و این قوانین نیز نیاز به تصویب کنگره خواهد داشت. واقعا معلوم نیست که آیا سیاست‌های ترامپ با حمایت کافی از سوی کنگره روبه‌رو خواهد شد یا نه.

حتی اطمینان چندانی نسبت به حمایت جمهوری‌خواهان از طرح‌های اقتصادی ترامپ وجود ندارد.» به گزارش سیاست طلا به نقل از رویترز، ترامپ روز دوشنبه تاکید کرد که قصد دارد در نخستین بودجه پیشنهادی‌اش، میزان هزینه‌های نظامی را 54 میلیارد دلار افزایش دهد، ولی بودجه سایر بخش‌ها با کاهش روبه‌رو خواهد شد. به‌نظر می‌رسد اظهارات جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا در روز جمعه نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت جهانی طلا داشته باشد. اظهارات یلن تا حد زیادی وضعیت نرخ بهره فدرال رزرو در نشست مارس را روشن خواهد کرد. هرگونه تاخیر فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره می‌تواند قیمت جهانی طلا را افزایش دهد.

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1249 دلار است و سطح مقاومتی بعدی برای طلا نیز 1278 دلار خواهد بود. اگر این سطح مقاومتی شکسته شود قیمت طلا تا 1300 دلار افزایش خواهد یافت. تازه‌ترین تحلیل تکنیکال «اف ایکس استریت» نیز نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در دامنه 40 دلاری در نوسان خواهد بود. بر اساس این تحلیل سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1269و 1284 دلار خواهد بود. سطح حمایتی نیز پس از سطح 1250 دلار، 1244 دلار در نظر گرفته شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید