رقابت نزدیک جف بزوس با بیل گیتس در صدر جدول؛

ثروتمندترین‌های صنعت تکنولوژی را بشناسید

کدخبر: ۱۷۸۲۷۷
لقب پولدارترین انسان دنیا، سال‌هاست که به بیل گیتس موسس مایکروسافت تعلق دارد. بیل گیتس هم درمیان فعالان تکنولوژی رتبه اول را دارد و هم میان همه افراد دنیا صدرنشین است. ارزش خالص دارایی‌های بیل گیتس 7/ 90 میلیارد دلار است.بیل گیتس مدت طولانی با نفر دوم خود اختلاف فراوانی داشت اما حالا این اختلاف به حداقل رسیده است.
ثروتمندترین‌های صنعت تکنولوژی را بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز، پولدار بودن همیشه جذاب است و پولدارترین انسان دنیا بودن قطعا حس متفاوتی دارد. همان‌طور که همه ما می‌دانیم این لقب سال‌هاست که به بیل گیتس موسس مایکروسافت تعلق دارد. بیل گیتس مدت طولانی با نفر دوم خود اختلاف فراوانی داشت در حدی که اختلاف او با نفر دوم رقمی بیشتر از سرمایه نفر چهارم دنیا می‌شد! اما حالا این اختلاف به حداقل رسیده است و حتی برای چند ثانیه او در جایگاه دوم قرار گرفت تا جف بزوس (موسس آمازون) صدرنشین جدول ثروتمندترین افراد جهان باشد.  در این مطلب تصمیم داریم شما را با ثروتمندترین افراد دنیا که از راه تکنولوژی پولدار شده‌اند آشنا کنیم. مولفه اصلی سنجش ثروت افراد net worth یا ارزش خالص دارایی است. طبیعتا افراد این لیست هم براساس همین مولفه به ترتیب قرار گرفته‌اند.

1. بیل گیتس

ویلیام هنری گیتس سوم ملقب به بیل گیتس یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت است. سال 1975 بیل گیتس و پل آلن کمپانی مایکروسافت را تاسیس کرده‌اند و این کمپانی به بزرگ‌ترین کمپانی نرم‌افزاری دنیا تبدیل شد. بیل گیتس از همان سال مدیرعامل مایکروسافت بود تا سال 2000 که از این سمت کناره‌گیری کرد و فضا را برای سایرین آماده کرد. او تا سال 2014 در مایکروسافت مدیریت در سایه داشت و سپس اعلام بازنشستگی کرد و از مایکروسافت جدا شد و به انجام کارهای خیریه پرداخت. بیل گیتس هم درمیان فعالان تکنولوژی رتبه اول را دارد و هم میان همه افراد دنیا صدرنشین است. ارزش خالص دارایی‌های بیل گیتس 7/ 90 میلیارد دلار است.

2. جف بزوس

جف پریستون بزوس (یا به قولی بیزوس) موسس و مدیرعامل آمازون (بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دنیا) است. آمازون فعالیت خود را با فروش آنلاین کتاب شروع کرد و به گفته بزوس روزهای اول خود او خریدهای مشتریان را برای آنها می‌برده تا هزینه پست کمتری پرداخت کند. آمازون حالا بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی دنیا است و بزرگ‌ترین زیرساخت‌های کلاد در دنیا را دارد. جف بزوس در بین فعالان تکنولوژی رتبه دوم و در دنیا هم رتبه دوم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های جف‌بزوس 3/ 89 میلیارد دلار است.

3. مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ برنامه‌نویس جوان آمریکایی و یکی از موسسان فیس‌بوک است. زاکربرگ 33 ساله از روز اول تا به امروز هم مدیرعامل فیس‌بوک است. مارک زاکربرگ فیس‌بوک را سال 2004 ثبت کرد و آن زمان نام این شبکه اجتماعی thefacebook.com بود که بعدها به facebook.com تغییر نام داد. مارک زاکربرگ در بین فعالان تکنولوژی رتبه سوم و در دنیا هم رتبه پنجم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های مارک زاکربرگ 5/ 72 میلیارد دلار است.

4. لری الیسون

لارنس جوزف الیسون مدیرعامل و یکی از موسسان اوراکل است. لری الیسون سال 1977 کمپانی Software Development Laboratories را تاسیس کرد و 2 هزار دلار سرمایه به این شرکت تزریق شد که البته 1200 دلار آن متعلق به خودش بود. او سال 1983 ازدواج کرد و بعد از 3 سال از همسرش جدا شد. لری الیسون 72 ساله در بین فعالان تکنولوژی رتبه چهارم و در دنیا هم رتبه هفتم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های او 2/ 52 میلیارد دلار است.

5. لری پیج

لری پیج به همراه سرگی برین گوگل را تاسیس کرده‌اند و پیج تا سال 2015 مدیرعامل گوگل بود. در سال 2015 گوگل زیرمجموعه شرکت مادر یعنی آلفابت شد و لری پیج به عنوان مدیرعامل آلفابت فعالیت خود را ادامه داد. لری پیج 44 ساله در زندگی خود جوایز زیادی را دریافت کرده است که مهم‌ترین آن سال 2013 بود که جایزه کارآفرین سال را گرفت. لری پیج در بین فعالان تکنولوژی رتبه پنجم و در دنیا هم رتبه یازدهم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های لری پیج 5/ 47 میلیارد دلار است.

6. سرگی برین

سرگی برین یکی از موسسان گوگل و پرزیدنت آلفابت است. او در مسکو به دنیا آمده و یکی از موسسان کمپانی مانتین ویو در سال 1998 است. مانتین ویو در سال 2016 بیش از 90 میلیارد دلار درآمد داشته است. جالب است بدانید 6 درصد پربیننده‌ترین سایت دنیا (گوگل) هم به او تعلق دارد. برین در بین فعالان تکنولوژی رتبه ششم و در دنیا هم رتبه دوازدهم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های او 4/ 46 میلیارد دلار است.

7. جک ما

جک ما ثروتمندترین چینی فعال در حوزه تکنولوژی و موسس علی‌بابا است. علی‌بابا یک سایت فروش اینترنتی است و در چین بیش از 400 میلیون نفر مشتری فعال دارد.  جک ما در دانشگاه هنگ‌کنگ در رشته فناوری اطلاعات تحصیل کرده است و سال 1988 مدرک PhD خود را دریافت کرده است. او از 12 سالگی کار کرده و آن زمان ماهانه 15 دلار حقوق می‌گرفته است. او سال 1999 علی‌بابا را راه‌اندازی کرد و 60 هزار دلار سرمایه جذب کرد.  سال 2005 هم 40 درصد سهام خود را به قیمت یک میلیارد دلار به یاهو فروخت. جک ما در بین فعالان تکنولوژی رتبه هفتم و در دنیا هم رتبه چهاردهم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های جک ما 5/ 43میلیارد دلار است.

8. پونی ما

پونی ما رقیب اصلی جک ما در چین محسوب می‌شود. پونی ما موسس و مدیرعامل هلدینگ Tencent است. هلدینگی که بیش از 900 میلیون نفر مشتری فعال دارد. پونی سال 1993 از دانشگاه شنژن چین فارغ‌التحصیل شد و 5 سال بعد کمپانی پیام‌رسان Tencent را راه‌اندازی کرد.  سال 2001 هم نسپرز 47 درصد از سهام این شرکت را با مبلغ 32میلیون دلار خریداری کرد. پونی ما در بین فعالان تکنولوژی رتبه هشتم و در دنیا هم رتبه بیست‌وپنجم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های او 8/ 31 میلیارد دلار است.

9. استیو بالمر

استیو آنتونی بالمر سال 1956 در میشیگان به دنیا آمد. او در سال 1974 در دانشگاه هاروارد با بیل گیتس آشنا شد و سال 1977 در رشته ریاضی فارغ‌التحصیل شد. سه سال بعد بالمر استنفورد را رها کرد و به مایکروسافت پیوست. سال 1988 هم به مقام ریاست در مایکروسافت رسید. سال 2000 هم مدیرعامل مایکروسافت شد و یک‌سال بعد از آن ایکس‌باکس را روانه بازار کرد. بالمر سال 2010 هم 2 میلیارد دلار از سهام مایکروسافت را فروخت. استیو بالمر در بین فعالان تکنولوژی رتبه نهم و در دنیا هم رتبه بیست‌وهشتم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های او 2/ 30 میلیارد دلار است.

10. پل آلن

پل آلن به همراه بیل گیتس، مایکروسافت را سال 1975 تاسیس کردند، آن زمان سهم بیل 60 و سهم پل 40 درصد بود. پل آلن 64 ساله تا به امروز ازدواج نکرده و زندگی را مجردی گذرانده است.  او علاقه‌ زیادی به نحوه کارکرد مغز دارد و به‌دلیل همین علاقه سال 2003 موسسه آلن را تاسیس کرد تا درباره مغز تحقیقات شود و برای این موسسه 100 میلیون دلار سرمایه در نظر گرفت. سال 2014 هم موسسه دیگری با تمرکز بر هوش مصنوعی تاسیس کرد.  پل آلن در بین فعالان تکنولوژی رتبه دهم و در دنیا هم رتبه سی‌وسوم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های او 4/ 22 میلیارد دلار است.

11. مایکل دل

همان‌طور که حدس می‌زنید مایکل دل موسس و مدیرعامل کمپانی دل است که سال گذشته 62 میلیارد درآمد را رقم زده است. مایکل دل متولد 1965 است و چهار فرزند دارد، او در دانشگاه تگزاس و در رشته بیولوژی تحصیل کرده است. او در ابتدای کار، قطعات کامپیوتر را در خوابگاه دانشگاه سرهم می‌کرده و می‌فروخته است تا اینکه سال 1984 کمپانی دل را ثبت و دانشگاه را رها می‌کند. مایکل دل در بین فعالان تکنولوژی رتبه یازدهم و در دنیا هم رتبه سی‌ونهم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های او 5/ 20 میلیارد دلار است.

12. ویلیام دینگ

دینگ لی که او را با نام ویلیام دینگ می‌شناسند موسس نت‌ایست (Neteast) است. ویلیام دینگ سومین چینی میلیاردری است که در این لیست قرار دارد.دینگ متولد 1971 است و مهندسی علوم الکترونیک از دانشگاه چنگ‌دو دارد. او همیشه از توماس ادیسون و آلبرت انیشتین به‌عنوان قهرمانان خود یاد می‌کند. پس از فارغ‌التحصیلی به استخدام دولت درآمد و در اداره مخابرات محله خود شروع به‌کار کرد. دینگ پس از گذشت دو سال از آنجا استعفا کرد و به آمریکا رفت و در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه SAP شروع به‌کار کرد. ویلیام دینگ نت‌ایست را در سال 1997 در چین ثبت کرد و فعالیت خود را در آنجا ادامه داد تا به امروز که در بین فعالان تکنولوژی رتبه دوازدهم و در دنیا هم رتبه چهل‌وهفتم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های او 4/ 18 میلیارد دلار است.

13. ایلان ماسک

بدون شک ایلان ریو ماسک یکی از نوابغ حاضر دنیاست. ماسک در آفریقای جنوبی به دنیا آمده است و 46 سال بیشتر سن ندارد. او تا به حال 8 کمپانی بسیار موفق را ثبت کرده که همه آنها به خوبی مشغول کار هستند.ایلان ماسک اولین کمپانی خود را در سن 10 سالگی می‌خرد و دو سال بعد هم اولین بازی کامپیوتری که خودش ساخته را می‌فروشد. ماسک سال 1999 یک سیستم پرداخت آنلاین به نام ایکس دات کام طراحی می‌کند و یک‌سال بعد هم پی‌پل را می‌سازد و درنهایت این دو کمپانی را با هم ترکیب می‌کند. سال 2002 همeBay پی‌پل را به قیمت 5/ 1 میلیارد دلار از او می‌خرد و ماسک هم همان سال اسپیس ایکس را راه‌اندازی می‌کند. سال 2003 هم ماسک کمپانی تسلا را استارت می‌زند تا به کارنامه درخشان زندگی‌اش ستاره‌ای دیگر اضافه کند. سال 2008 هم اسپیس ایکس اولین ماهواره خود را با موفقیت به فضا پرتاب می‌کند. ایلان ماسک در بین فعالان تکنولوژی رتبه سیزدهم و در دنیا هم رتبه پنجاه‌وپنجم را دارد. ارزش خالص دارایی‌های او 8/ 16 میلیارد دلار است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید