ولید بن طلال کیست؟

بازتاب اقتصادی دستگیری این یک شاهزاده

کدخبر: ۱۸۹۳۱۷
دستگیری گسترده شاهزادگان سعودی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است. علت این دستگیری‌ها مبارزه با فساد اقتصادی عنوان شده است. اگر چه مردان اقتصادی مشهوری در میان این افراد هستند اما بدون تردید چهره اصلی این ماجرا شاهزاده ولید بن طلال است. مردی که ثروتمندترین فرد جهان عرب به حساب می آید و دامنه سرمایه‌گذاری‌هایش بسیار فراتر از مرزهای عربستان و دنیای عرب است. به همین دلیل به نظر می رسد بازداشت این یک نفر با بقیه متفاوت است.
بازتاب اقتصادی دستگیری این یک شاهزاده

به گزارش اقتصادنیوز ، انتشار خبر این دستگیری‌ها بلافاصله در بورس عربستان بازتاب یافت.  براساس گزارش رویترز، دقایقی پس از شروع معاملات در بازار سهام عربستان، شاخص سهام 1.5درصد کاهش یافت.

همچنین ارزش سهام شرکت سرمایه گذاری القابضه (Kingdom Holding Company) که رئیس آن شاهزاده ولید بن طلال در میان بازداشت شدگان است، حدود ۹٫۹ دهم درصد سقوط کرد.

بر اساس قوانین بورس عربستان، سهام شرکت ها نمی تواند در عرض یک روز بیش از ۱۰ درصد سقوط کند. که اگر این قانون و توقف معامله این سهم پس از رسیدن به این سقف وجود نداشت احتمالا سقوط بزرگتری در انتظار بازار بود.

شرکت سرمایه گذاری القابضه از سهام داران شرکت های بزرگ جهانی همانند سیتی‌گروپ ( شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی) ، شرکت اپل و یورو دیزنی است.

سهام این شرکت از اوایل سال ۲۰۱۷ بتدریج به میزان ۱۵ درصد سقوط کرده بود.

اما دستگیری فردی که سهامدار شرکت های بزرگی همچون اپل و توییتر است می تواند یک پیام منفی از عربستان به جهان بفرستد. اینکه آیا سرمایه گذاران در این کشور از امنیت برخوردار هستند یا خیر؟

ولید بن طلال ۶۲ ساله یکی از ثروتمندترین افراد در جهان است و ثروتش بیش از ۱۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

او علاوه بر توییتر و اپل، در هتل‌های زنجیره‌ای فورسیزنز و موسسه نیوزگروپ روپرت مرداک هم سرمایه‌گذاری کرده است.

از او به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در آمریکا و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و بریتانیا یاد می‌شود.

سال ۱۹۹۱ او یک قایق تفریحی گران‌قیمت به دونالد ترامپ هدیه داد. اما چند سال بعد به ترامپ توصیه کرد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند چون شکست خواهد خورد. این ماجرا باعث جدال لفظی این دو شد. ترامپ آن زمان در توییترش نوشت که یک شاهزاده سعودی با "پول بابا" می‌خواهد آمریکا را اداره کند. البته شاهزاده طلال بعدا، انتخاب دونالد ترامپ را به او تبریک گفت.

ولید بن طلال، رئیس هیئت مدیره کینگدام هولدینگ کمپانی است. این شرکت از سهامداران بانک سیتی‌گروپ آمریکا و شهربازی یورو دیزنی است و سهامش در بورس عربستان عرضه می‌شود.

پیش از آن که در عربستان سعودی به زنان اجازه رانندگی داده شود، او از منتقدان سخت‌گیری علیه زنان بود و خواهان برداشتن محدودیت برای زنان در فضاهای عمومی شده بود. او همچنین گفته بود که قصد دارد در موسسه‌های زیر نظر خود سهم بیشتری به کارکنان زن بدهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید