آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد

شمارش معکوس برای سبقت نفتی آمریکا از عربستان

کدخبر: ۱۹۸۴۷۴
آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود از رشد تولید نفت در آمریکا در سال جاری میلادی را ۲۳۰ هزار بشکه افزایش داده و به ۱/۱ میلیون بشکه در روز رسانده است. این درحالی است که در ماه گذشته میلادی آمریکا روزانه ۹/۹ میلیون بشکه و عربستان ۹۱/۹ میلیون بشکه نفت‌خام تولید کرده‌اند. از این‌رو آژانس اعلام کرده تولید نفت ایالات متحده آمریکا نه‌تنها به‌زودی از عربستان سعودی سبقت می‌گیرد، بلکه تا پایان سال این کشور به رقابت با روسیه برای کسب جایگاه برترین تولیدکننده نفت جهان خواهد رفت.
شمارش معکوس برای سبقت نفتی آمریکا از عربستان

به گزارش اقتصادنیوز ، «تولید آمریکا» فصل مشترک گزارش‌هایی است که این روزها درباره بازار نفت منتشر می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) در جدیدترین گزارش خود، اعلام کرده که تولید نفت آمریکا امسال رشد ۱/ ۱ میلیون بشکه‌ای را تجربه خواهد کرد و موجب می‌شود رشد تولید کشورهای غیرعضو اوپک به دوران طلایی خود باز گردد.

اما این همه ماجرا نیست، اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب دربیایند، تولید نفت این کشور نه تنها به زودی از عربستان به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک پیشی ‌خواهد گرفت، بلکه احتمالا تا پایان سال روسیه را نیز پشت سر خواهد گذاشت و آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بدل خواهد شد.

اوپک نیز که در گزارش قبلی خود چشم‌انداز بسیار متفاوتی نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی برای بازار نفت ترسیم کرده بود، سعی کرده در گزارش ماه ژانویه قدری این تفاوت دیدگاه را تعدیل کند. اوپک برآورد خود از رشد تولید آمریکا را ۱۱۰هزار بشکه افزایش داده و به ۸۲۰ هزار بشکه در روز رسانده است. اما از آنجا که آژانس نیز در گزارش اخیر خود برآورد از رشد تولیدات آمریکا را افزایش داده، مجددا فاصله بین برآورد دو سازمان از رشد تولیدات آمریکا افزایش یافته است.

 انفجار تولید نفت آمریکا

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده، تولید نفت آمریکا امسال از مرز ۱۰میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد و به بیشترین سطح خود ظرف ۳۰ سال گذشته خواهد رسید. اما نکته مهم در ۱۲ ماه آینده رخ خواهد داد. بر اساس این گزارش، تولید نفت‌خام این کشور در ۱۲ ماه آینده از عربستان، بزرگترین تولیدکننده اوپک و دومین تولیدکننده بزرگ جهان و روسیه، به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده کنونی جهان، پیشی خواهد گرفت و به جایگاه بزرگترین تولیدکننده نفت‌خام دنیا دست خواهد یافت.

آژانس برآورد از رشد تولید آمریکا را نسبت به گزارش ماه دسامبر افزایش داده و به ۱/ ۱ میلیون بشکه رسانده است. این سازمان در گزارش ماه قبل رشد عرضه آمریکا را ۸۷۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده بود. متوسط تولید آمریکا امسال به ۴/ ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این در حالی است که این کشور در ماه گذشته ۹/ ۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

اوپک نیز در پیش‌بینی‌اش از رشد تولید نفت خام آمریکا تجدیدنظر کرده و آن را افزایش داده است؛ با این حال برآورد اوپک از رشد تولید آمریکا همچنان بسیار کمتر از برآورد آژانس‌ بین‌المللی انرژی است. طبق این پیش‌بینی، رشد تولید نفت خام آمریکا در سال جاری به ۸۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که این رقم نسبت به گزارش ماه قبل اوپک ۱۱۰ هزار بشکه بیشتر است.

با این حال اوپک تاکید می‌کند، این بازبینی در رشد تولید آمریکا به دلیل افزایش تولید از منابع متعارف این کشور است. اوپک پیش‌بینی‌ خود از تولید نفت شیل را اندکی کاهش داده و با اشاره به افت ۱/ ۱ درصدی آن، تولید ۴۲/ ۵ میلیون بشکه در روز را برای این بخش از تولیدکنندگان نفت خام آمریکا در نظر گرفته است.

 عرضه نفت غیرعضو اوپک

به گفته آژانس رشد تولید آمریکا، کانادا و برزیل موجب می‌شود رشد تولید کشورهای غیر عضو اوپک در سال ۲۰۱۸ به ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز برسد، هرچند شاهد افت تولید چین و مکزیک خواهیم بود. این رشد تولید در حالی رخ می‌دهد که کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۱۶ با رکود و در سال ۲۰۱۷ با بهبود نسبی تولید مواجه بوده‌اند.

رشد تولید این کشورها امسال آنها را به دوران اوج ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ یعنی زمانی که رشد تولید آمریکا حدود ۹/ ۱ میلیون بشکه در روز بوده باز می‌گرداند. اوپک نیز در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی‌هایش از عرضه نفت خام کشورهای غیرعضو اوپک در سال ۲۰۱۸ را افزایش داده و سعی کرده مقداری به پیش‌بینی آژانس از رشد تولید این کشورها نزدیک‌تر شود.

این پیش‌بینی مشخصا به رشد قیمت نفت و افزایش انگیزه تولیدکنندگان آمریکا برای تولید بیشتر بازمی‌گردد. در این گزارش اوپک رشد عرضه تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان در سال جاری میلادی را ۱۶۰ هزار بشکه‌ای نسبت به گزارش قبلی خود افزایش داده و به ۱۵/ ۱ میلیون بشکه در روز رسانده است. این رقم در گزارش قبلی اوپک ۹۹۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود.

نفت+و+پتروشیمی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید