عاقبت «جنگی» که رئیس جمهوری آمریکا آغاز کرد

ترامپ، چین و آمریکا را به جان هم می اندازد

کدخبر: ۲۰۳۴۲۷
جنگ تجاری آمریکا با چین سر دراز دارد. ترامپ در روزهای اولی که در کاخ سفید مستقر شد وعده انتقام از چین را داده بود؛ به‌خاطر اینکه این کشور «تجارت آمریکا را می‌کشد.» اما بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی، بحث تجارت مناقشه‌انگیز با چین را به راه انداخت.
ترامپ، چین و آمریکا را به جان هم می اندازد

به گزارش اقتصادنیوز ، برخی معتقدند بن‌بست تجاری در روابط دو کشور موجب تنش‌های ژئوپلیتیک شده و می‌تواند بر طیف گسترده‌ای از موضوعات از کره‌شمالی گرفته تا دریای چین جنوبی تاثیر بگذارد. «زاخاری کوهن» و «نیکول گوئه تا» در گزارش ۳ مارس ۲۰۱۸ در سی‌ان‌ان نوشتند که مواضع تعجب برانگیز ترامپ در روز پنج‌شنبه مبنی بر وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی بازارها را به تکاپو انداخته و موجب خشم متحدان آمریکا در سراسر جهان شده و حتی در داخل حزب او هم برخی اعضا به انتقاد از او پرداختند. اما اینکه آیا جنگ جهانی تجارت میان طرفین آغاز شود یا خیر به واکنش چین بستگی دارد.

چین روز جمعه خواستار این شد که آمریکا به قوانین تجاری چندجانبه احترام بگذارد و به نظم اقتصادی و تجارت بین‌الملل یاری رساند. برخی معتقدند چین هم می‌تواند مبادرت به وضع محدودیت‌های اقتصادی برای آمریکا کند. چین می‌گوید اگر آمریکا به‌طور مستقیم و به شدت دولت کمونیست را تحت فشار بگذارد «از حق خود دفاع خواهیم کرد.»

«کوهن- گوئه تا» بر این باورند که چین نه تنها می‌تواند با ابزارهای اقتصادی واکنش نشان دهد، بلکه در صورت بدتر شدن تنش‌های تجاری می‌تواند منافع ژئوپلیتیک آمریکا را هدف بگیرد. «وندی کوتلر»، دیپلمات و مذاکره‌کننده سابق که در «موسسه سیاسی جامعه آسیا» قائم مقام رئیس است، بر این باور است که «وقتی وارد مرحله دیگر شویم و چین را در مسائل سرمایه‌گذاری و تجارت هدف قرار دهیم، واکنش‌ها به حوزه‌های دیگر هم سرریز خواهد شد.»

یکی از این حوزه‌ها می‌تواند کمک به کره‌شمالی در دور زدن تحریم‌ها یا افزایش تعامل با این کشور باشد. چنین کاری دهن‌کجی به آمریکا محسوب شده و تا حد زیادی تحریم‌های آمریکا علیه پیونگ‌یانگ را بی‌اثر می‌سازد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند کره‌شمالی فاصله چندانی تا دستیابی به هدف خود مبنی بر قرار دادن کلاهک روی موشک‌هایی که می‌تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد، ندارد. در صورت تداوم یا تشدید تنش‌های تجاری میان پکن- واشنگتن، همکاری چین با کره‌شمالی شدت بیشتری یافته و عملا تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا را متوقف می‌سازد.

آمریکا بارها خواهان ایفای نقش گسترده تر از سوی چین بود تا تحریم‌ها موثرتر واقع شود اما کارشناسان هشدار داده‌اند که مناقشه تجاری با چین می‌تواند بر چالش‌ها افزوده و شاید پکن را به این باور برساند که اساسا از مساله تحریم کره‌شمالی شانه خالی کند.

یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان می‌گوید: «آمریکا هر چه در توان دارد صرف کرده تا تحریم‌ها بر کره‌شمالی را تشدید کند اما در صورت نپیوستن چین و کمک نکردن این کشور، فشارها کافی نخواهد بود.» این مقام به این خبرگزاری می‌گوید: «کره‌شمالی در طفره رفتن‌ها مهارت یافته است و اگر چین و روسیه مانع کره‌شمالی نشوند، در بلندمدت تحریم‌ها اثری نخواهد داشت، بلکه فقط تحریم روی کاغذ خواهد بود. در این صورت، کره‌شمالی هم دیگر ترغیب نمی‌شود که به‌دنبال مسیرهای دیپلماتیک برود. بلکه پشتگرمی یافته و برنامه‌های خود را از پیش می‌برد.»

برخی هم استدلال می‌کنند که «نفوذ رو به کاهش چین بر کره‌شمالی عمدی است، زیرا این کشور به عمد می‌کوشد هم بر آمریکا فشار بیاورد و هم در روند تلاش‌ها برای عاری‌سازی شبه‌جزیره خرابکاری نکند و خود را کنار بکشد اما در عین حال چین کارت‌های دیگری هم برای بازی دارد.»   منابع دیپلماتیک اعلام کردند، چین درخواست آمریکا برای قرار دادن نام ۳۳کشتی، ۲۷ کمپانی حمل‌ونقل و یک مرد تایوانی در لیست تحریمی سازمان ملل به‌دلیل نقض تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را به تاخیر انداخته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید