کاهش سقف درآمد اعطای کارت معافیت

جزئیات جریمه غیبت سربازی در لایحه بودجه 96

کدخبر: ۱۵۴۹۳۸
براساس لایحه بودجه 96 دریافت کارت معافیت سربازی در مقابل پرداخت جریمه غیبت در سال 96 نیز اجرایی می شود. قانون به دولت اجازه می دهد که برای سومین سال پیاپی اقدام به اخذ جریمه از غیبت سربازی کند. تفاوت آنچه در بودجه سال آینده ذکر شده این است که دولت تکلیف بودجه از محل خرید خدمت سربازی را به میزان 50 درصد کاهش داده است.
جزئیات جریمه غیبت سربازی در لایحه بودجه 96

در بند ب تبصره 11 لایحه بودجه 96 است که برای سومین سال پیاپی به خرید غیبت سربازی پرداخته است. در این تبصره آمده است به دولت اجازه داده می‌شود تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، به‌صورت نقد و اقساط تا پایان 1396 معاف کند.

در این تبصره، میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه حداقل 10 میلیون تومان و حداکثر 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. به‌طوری‌که برای افراد دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم و فوق‌دیپلم به ترتیب 10 میلیون تومان، 15 میلیون تومان و 20 میلیون تومان و برای افراد دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس 25 میلیون و 30 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است. همچنین افرادی که دارای مدرک دکترای پزشکی و دکترای غیرپزشکی هستند و پزشکان متخصص و بالاتر نیز برای دریافت کارت معافیت نظام وظیفه خود باید جریمه 35، 40 و 50 میلیون تومانی بپردازند.

علاوه براین در مفاد این تبصره آمده است که به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، 10 درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه شده و مدت غیبت بیش از 6 ماه نیز یکسال محسوب می‌شود؛ درحالی‌که برای مشمولان متاهل تخفیف 5 درصدی و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر خواهد شد. نکته مهم این بند این است که در لایحه بودجه 96، سقف درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان 15 هزار میلیارد ریال ذکر شده که نسبت به سال گذشته کاهش 50 درصدی داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید