سه گمانه در مورد سفر رییس دفتر رییس جمهور به سوئیس

سفر مهم نهاوندیان به مرکز بانکی جهان

کدخبر: ۱۵۵۲۵۶
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری شامگاه چهارشنبه به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری سوئیس و بانکداران این کشور برای بررسی راهکارهای توسعه روابط بانکی و همکاری‌های مالی و پولی دو کشور وارد «برن» پایتخت سوئیس شد.
سفر مهم نهاوندیان به مرکز بانکی جهان

سفر محمد نهاوندیان و تیم همراهش به سوئیس سه سناریو را مطرح می‌کند که با توجه به دوران پسابرجام و ارتباطات بانکی با کشورهای اروپایی از اهمیت زیادی برخوردار است.اول، ایجاد اطمینان در بانکداران سوئیسی برای تقویت ارتباطات بانکی، دوم،حفظ وضعیت موجود درارتباط با این کشور که همان ارتباط با بانک‌های کوچک این کشور محسوب می‌شود. سوم، حفظ و تحکیم برجام از طریق کانال سوئیس است.

نهاوندیان در شرایطی شامگاه چهارشنبه وارد سوئیس شد که این کشور طی دو سال مذاکرات هسته‌ای ایران با اعضای گروه 1+5 میزبان گفت‌وگوهای هسته‌ای بود و از این نظر جایگاه خاصی برای ایران دارد. این جایگاه البته مختص به میزبانی این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای نیست. سوئیس از معدود کشورهایی است که طی دوران تحریم‌های اقتصادی ایران، چرخش قابل توجهی در مناسبات اقتصادی خود با ایران ایجاد نکرد و حتی براساس گزارش‌ها قراردادهای بزرگ خرید گاز نیز با ایران امضا کرد. از سوی دیگر به‌دلیل قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا از 31 خرداد سال 59، این کشوراز طریق سفارت خود در تهران،نقش حافظ منافع آمریکا در ایران را ایفا می‌کند. در کنار تمامی این موارد، با توجه به ویژگی‌های اقتصادی سوئیس به‌دلیل داشتن معتبر‌ترین بانک‌های جهانی و شبکه وسیع خدمات مالی‌اش در صد سال اخیر، سفر نهاوندیان و هیات همراهش به این کشور می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در بهبود روابط بانکداری و گشایش مسیر بانکی ایران با سایر کشورها در راستای برجام بگذارد.

گفته می‌شود نهاوندیان را در این سفر غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی و محمدرضا مسگریان مدیرعامل بانک بین‌المللی پرشیا همراهی می‌کنند. در همین حال خبرها حاکی از آن است که در جریان گفت‌وگو‌های رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بانکداران سوئیس، گفت‌وگو‌های مثبتی در مورد نقل‌و‌انتقال مالی صورت گرفته و دو طرف به نتایج مهمی درجهت بهبود روابط بانکی میان دو کشور دست یافته‌اند. این همان نکته‌ای است که روز گذشته از سوی «مهدی عابدی» کاردار ایران در سوئیس نیز مورد تاکید قرار گرفت.

این گفت‌وگو‌ها و نتایج حاصل ازآن از این جهت حائز اهمیت است که تاکنون بانک‌های بزرگ اروپایی به‌دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا از هر گونه معامله و نقل‌و‌انتقال مالی با ایران خودداری کرده‌اند و مقامات ایرانی امیدوارند با گفت‌وگو‌هایی از این دست بتوانند در شرایط موجود راه را برای معاملات بانکی با بانک‌های بزرگ هموار کنند. طی سال‌های گذشته 7 بانک اروپایی بابت نقض تحریم‌های ایران، از سوی آمریکا مجموعا ۱۵ میلیارد دلار جریمه شده‌اند و به علت ترس از تکرار همین جریمه‌ها، اکنون از برقراری مجدد روابط بانکی با ایران خودداری می‌کنند. هر چند جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اوایل سال جاری در دیدار با روسای بانک‌های بزرگ در انگلیس تلاش کرد تا آنها را به کار با ایران دور از هر گونه هراسی ترغیب کند، اما به‌نظر می‌رسد بانک‌های بزرگی چون «استاندارد چارترد»، «دویچه‌بانک» آلمان، بانک بزرگ بین‌المللی اچ.اس.بی.سی و «بارکلیز» انگلیس، همچنان به‌دلیل ترس از جریمه‌های سنگین مالی آمریکا از معامله با ایران هراس دارند و این همان چیزی است که به‌نظر می‌رسد نهاوندیان و تیم همراهش در جریان سفرشان به «برن» تلاش کردند تا در مورد آن گفت‌وگو کنند. در این میان و در تشریح سناریوی دوم برخی معتقدند سفر نهاوندیان به سوئیس و گفت‌وگوهایش با مقامات ارشد بانکی این کشور با توجه به روحیه محافظه‌کاری سران این کشور، صرفا عملی برای حفظ وضعیت موجود در روابط بانکی دو کشور بوده است.

خصوصا که پیش از این تنها دو بانک سوئیسی همکاری خود را با ایران اعلام کرده‌اند، که یکی از آنها به شرکت‌های ایرانی ثبت شده در خارج خدمات ارائه می‌کند و دیگری نیز برای افتتاح حساب با طرف ایرانی همکاری می‌کند.به همین دلیل این گروه بر این نظرند که تهران به جای سوئیس باید روی فرانسه و آلمان برای گسترش روابط بانکی‌اش سرمایه‌گذاری کند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید