شکاف تجاری آمریکا و چین به 365 میلیارد دلار رسید

چین بازنده بزرگ عصر ترامپ

کدخبر: ۱۵۵۸۴۳
دونالد ترامپ در طول دوران مبارزات انتخاباتی خود علیه کشورهای مختلفی صحبت کرد، اما تا اینجا تنها علیه چین دست به یک اقدام عملی زده است. تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری تایوان به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران نه یک اشتباه بلکه یک عمل فکر شده بود و نشان از عزم جدی ترامپ برای رویارویی با چین دارد. رئیس جمهور بازرگان آمریکا قصد دارد تا با استفاده از تنش سیاسی راه را برای امتیاز گرفتن اقتصادی از چین هموار کند.
چین بازنده بزرگ عصر ترامپ

به گزارش اقتصاد نیوز آخرین آمار رسمی ارائه شده در خصوص شکاف تجاری بین آمریکا و چین نشان می دهد که شکاف تجاری بین دو کشور با شدت زیادی به سود چین در حال گسترش است. شکاف تجاری بین دو کشور اکنون به 365 میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده است. جدای از افزایش شکاف تجاری بین دو کشور که بر اثر افزایش واردات از چین حاصل شده است، تغییر ترکیب واردات کالاها از چین نیز موجب نگرانی آمریکایی ها را فراهم کرده است. واردات از چین از کالاهایی مانند پوشاک و ابزار دیجیتال اکنون به ماشین آلات صنعتی نیز رسیده است. سهم واردات ماشین آلات صنعتی از چین به آمریکا یک دهه پیش تقریبا صفر بود اما اکنون به بیش از 12 درصد رسیده است.

عصبانیت رئیس جمهوری منتخب آمریکا از اینجاست که بخش زیادی از این کالا که از چین به آمریکا صادر می شوند با سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در چین تولید می شوند. همچنین ترامپ در خصوص مبارزه جدی با دامپینگ صادرکنندگان چینی هشدار داده است. قیمت شکنی چینی ها در بسیاری از بازارها، عرصه را برای بازرگانان آمریکایی تنگ کرده است. آمریکا بارها در خصوص دامپینگ ، از چین در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است اما هنوز نتوانسته در این زمینه کاری از پیش ببرد. اما ترامپ در مورد برخورد با دامپینگ قصد دارد تا کاری فراتر از شکایت کردن انچام دهد. او می خواهد تعرفه واردات کالاهای چینی را افزایش دهد. اگر چه چین نیز می تواند در مورد تعرفه ها مقابله به مثل کند اما این جنگ تعرفه ای بیشتر به زیان چین خواهد بود. چرا که هم حجم صادرات چین به آمریکا بیشتر است و هم اینکه ترکیب کالاهایی که چین از آمریکا وارد می کند ترکیب کالاهای اساسی تری است که کاهش واردات آنها دشوارتر خواهد بود.

ترامپ در مورد رویکرد تجاری چین با آمریکا از واژه « چپاول » استفاده کرده است. به کاربردن این واژه عمق نگاه دونالد ترامپ به چین را نشان می دهد. ترامپ به کنترل نرخ برابری یوآن در برابر دلار از سوی دولت چین نیز اعتراض کرده است. این کار یکی از ابزارهای چین برای صادرات قدرتمند به حساب می آید. ترامپ قصد دارد تا بامانع تراشی در تجارت خارجی چین منابع دلار این کشور را محدود کرده و پکن را وادار کند تا از کنترل بیش از اندازه یوآن دست بردارد.

بازگرداندن سرمایه گذاران آمریکایی از چین یکی دیگر از برنامه های ترامپ است. او پنهان نمی کند که تمایل دارد شرکت های بزرگ از چین خارج شده و تولید خود را در آمریکا ادامه دهند. برای این کار از همه ابزارها نیز کمک می گیرد. گاه از در دوستی وارد می شود، گاه تهدید می کند و گاه مشوق های اقتصادی را پیشنهاد می دهد. ترامپ و مشاورانش می دانند که اگر بتوانند جنرال موتورز، مایکروسافت و اپل را از چین بیرون بیاورند، شرکت های کوچک به طور خودکار چین را رها می کنند. اگر ترامپ بتواند برنامه خود را به اجرا درآورد چین با یک بحران بزرگ در زمینه بیکاری مواجه خواهد شد که می تواند فراتر از اثرات اقتصادی ، به ناآرامی های سیاسی هم منجر شود.

به نظر می رسد انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بیشتر از هر کشور دیگر برای چین دردسرساز باشد و این کشور در چهار سال آینده بیشتر از هر کشور دیگری حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید را احساس کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید