جدول مقایسه ای تعطیلات ایران با 10 کشور توسعه یافته و اقتصادهای نوظهور

طرح تعطیلات دو روزه آخر هفته به مجلس رسید

کدخبر: ۱۵۶۶۱۹
در حالی که نظر عمومی جامعه موافق دو روزه شدن تعطیلی آخر هفته است ، این طرح به طور رسمی وارد مسیر قانونی شد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس دریافت طرح اصلاح تعیین تعطیلات رسمی کشور را اعلام وصول کرد. به این ترتیب می‌توان گفت گام نخست در عملی شدن یک اقدام ضروری و با پشتوانه منطقی برداشته شد.
طرح تعطیلات دو روزه آخر هفته به مجلس رسید

به گزارش اقتصادنیوز ، طرح مورد اشاره علاوه‌بر ساماندهی برخی تعطیلات مناسبتی و ملی قصد دارد تعطیلات آخر هفته را از یک روز کنونی به دو روز افزایش دهد. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته علاوه‌ بر آثار مثبت اقتصادی، موجب بهبود سبک‌ زندگی، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، توزیع زمان سفر و... می‌شود.

البته برخی کارشناسان تاکید دارند با هدف دور نگه‌داشتن طرح از حواشی احتمالی و جدل بی‌حاصل درخصوص تعیین روزهای تعطیل در آخر هفته این تصمیم بر عهده سران سه قوه گذاشته شود. در واقع قوه مقننه، دولت را ملزم به دوروزه کردن تعطیلات آخر هفته کند. در عین حال تعیین روزها را برعهده سران سه قوه قرار دهد. در این حالت امکان اجماع و هماهنگی میان سلایق بیش از تعیین روز در قالب مصوبه است.

دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته به زعم بسیاری از صاحبنظران از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بهره‌وری به‌عنوان یک نیاز برای کشور مطرح است. در این‌باره می‌توان به یک سند رسمی اشاره کرد که در سال 1389 از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده است؛ این سند با انتقاد از پایگاه‌هایی که تعداد تعطیلات در ایران را بالا می‌دانند بر آثار مثبت فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تعطیلات تاکید کرده و توضیح می‌دهد با وجود برخی اظهارات، در بین کشورهای جهان، تنها کشور یمن است که تعداد تعطیلات کمتری در مقایسه با ایران دارد. این گزارش در بررسی ابعاد غیراقتصادی تعطیلات، تاکید می‌کند مردم در این روزها به اموری می‌پردازند که ارزش افزوده آنها به مراتب بیشتر از منفعت اقتصادی است و در بررسی ابعاد اقتصادی نیز به اثر مثبت مغفول تعطیلات اشاره می‌کند. از جمله اینکه در روزهای تعطیل بازار کار غیررسمی مثل گردشگری، رونق بیشتری پیدا می‌کند که موجب افزایش تولید ناخالص داخلی می‌شود. این سند رسمی با بررسی استاندارد تعطیلات در سایر کشورها، تاکید می‌کند در حال‌حاضر الگوی رسمی غالب کشورها به سمت 40 ساعت کاری در پنج روز هفته با دو روز تعطیلات آخر هفته رفته و ایران تنها کشوری است که تنها یک روز تعطیلات آخر هفته دارد.

برای دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته یک پیش نیاز وجود دارد و آن بحث حذف تعطیلات غیرضروری است. آنچه مسلم است آنکه با افزایش تعطیلات رسمی آخر هفته به دو روز، نیازمند آنیم که برخی تعطیلات غیرضروری در برخی مناسبت‌ها و نیز هفته دوم فروردین ماه (نوروز) را از زمره تعطیلات رسمی حذف کنیم. هرچند گزینه حذف برخی تعطیلات مناسبتی می‌تواند زمینه‌ساز برخی مخالفت‌ها باشد، اما تجربه نشان داده مجلس می‌تواند با توجه به این تجربه شهامت به خرج دهد و برخی از این روزهای تعطیل مناسبتی را حذف کند.

به‌طور کلی ساماندهی تعطیلات با دو روزه کردن تعطیلات آخر هفته سبب می‌شود از هدررفت تعطیلات که هم‌اکنون به‌صورت نابسامان در روزهای سال پراکنده شده است، جلوگیری شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید