رئیس جمهوری آمریکا تحریم‌های هسته‌ای «ایسا» را تعلیق می‌کند

آخرین تضمین اوباما برای برجام

کدخبر: ۱۵۹۰۰۴
در شرایطی که تنها یک روز به آغاز کار دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و ورودش به کاخ سفید باقی است، قرار است باراک اوباما امروز، آخرین کارت خود را برای تضمین برجام رو کند. کارتی که می‌توان از آن به‌عنوان آخرین گارانتی اوباما و آخرین تلاش دولت او برای اجرای مطلوب برجام یاد کرد. دستورات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توقف اجرای تحریم‌های یکجانبه هسته‌ای از جمله تحریم‌های هسته‌ای «ایسا» علیه ایران چهارماهه بوده که تاکنون برای سه بار تمدید شده است.
آخرین تضمین اوباما برای برجام

به گزارش اقتصادنیوز ، از این رو با امضای دوباره دستورات صادر شده از سوی اوباما در روز 19 ژانویه اجرای برجام به مدت چهار ماه دیگر از سوی آمریکا تضمین شده است. به گزارش «ایسنا» براساس برجام رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شده است تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی کشورش علیه ایران را برداشته یا متوقف کند.

همچنین براساس قوانین آمریکا رئیس‌جمهوری این کشور می‌تواند در چارچوب اختیارات داده شده به وی اقدامات و دستوراتی را خارج از قوانین کنگره انجام دهد. از جمله این اختیارات که اوباما در دوره ریاست‌جمهوری‌اش از آن استفاده کرد دستور توقف قوانین صادر شده علیه ایران در زمینه هسته‌ای و اقتصادی بوده است که در یک سال گذشته یعنی از 16 ژانویه 2016 هر چهار ماه یک بار تمدید شده است.نکته حایز اهمیت درباره تمدید این دستورات ازسوی اوباما در آخرین روز کاری‌اش در کاخ سفید این است که تصمیمات روسای‌جمهور آمریکا با تغییر آنها در مدت تعیین شده به قوت خود باقی است و رئیس‌جمهور جدید نمی‌تواند آنی این دستورات را لغو کند؛ بنابراین اگر ترامپ بخواهد هر تصمیمی خارج از اجرای برجام در دولتش اتخاذ کند، باید منتظر بماند تا مهلت دستور رئیس‌جمهور قبلی پایان یابد.

همزمان با این اقدام و در آستانه تحویل کلید کاخ سفید به رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، به‌نظر می‌رسد دونالد ترامپ و تیم همراهش تصمیم گرفته‌اند مواضع خود در قبال توافق هسته‌ای را آشکارتر از قبل بیان کنند. در همین راستا روز گذشته ولید فارز مشاور کلیدی دونالد ترامپ با تاکید بر اینکه ترامپ به کشورهای منطقه برای مقابله با ایران کمک خواهد کرد، گفت: دولت بعدی آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

ولید فارز که بسیاری بر این باورند به‌زودی در دولت ترامپ به سمت مهمی منصوب خواهد شد در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق الاوسط» تاکید کرد: مهم‌ترین دلیلی که ترامپ معتقد است باید برجام مورد بازبینی قرار گیرد آن است که برجام را مخالف با منافع امنیت ملی آمریکا می‌داند و این توافق به ایران اجازه می‌دهد تا آزادانه در یمن، سوریه، عراق و لبنان در جهت تقابل با منافع آمریکا عمل کند.

به گزارش «ایسنا» او به این روزنامه عربی گفت: دونالد ترامپ و دولت او چیزی را در این توافق که باید درباره تسلیحات هسته‌ای انجام می‌شد، اجرایی خواهد کرد. فارز افزود:‌ به‌عبارت دیگر ترامپ در جهت تبدیل این توافق برای حفظ ثبات امنیت در عراق، سوریه، یمن و لبنان و نیز درجهت اطمینان به کشورهای عربی منطقه تلاش خواهد کرد.

مشاور ترامپ ادامه داد: ایران یا باید اصلاحات جدید در توافق را قبول کند یا دولت آمریکا اقدامات جدیدی را برای حفاظت از شرکای منطقه‌ای و حفظ امنیت ملی آنها و کمک به آنها برای مقابله با ایران اقدامات جدیدی را انجام دهد. دو روز پیش نیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نیز در بخشی از مصاحبه اختصاصی خود با روزنامه ساندی تایمز با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) که 27 دی‌ماه جاری یکساله شد، با بیان اینکه من نمی‌خواهم بگویم که قصد دارم با توافق هسته‌ای با ایران چه کار کنم ناخرسندی خود از این توافق را صراحتا اعلام کرده بود. او همچنین این توافق را یکی از بدترین و ابلهانه‌ترین توافق‌هایی که تاکنون منعقد شده است، توصیف کرد.

او در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش نیز بارها توافق هسته‌ای را بدترین توافق ممکن خوانده بود. تندترین اظهارات ترامپ در این خصوص، در اجلاس سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) و در جریان رقابت‌های انتخاباتی اش بیان شد. او در آن اجلاس اولویت نخست کاری‌اش پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، لغو توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده بود. در کنار ترامپ، رکس تیلرسون نامزد هدایت وزارت خارجه آمریکا نیز چند روز پیش گفت که او پیشنهاد «بازبینی کامل» برجام را خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید