اولین امضاهای رئیس جمهوری جدید آمریکا چه بود؟

به «عصر ترامپ» خوش آمدید!

کدخبر: ۱۵۹۱۷۹
دونالد ترامپ او در اولین دقایق ورود به کاخ سفید اسنادی را امضا کرد تا همان‌طور که وعده داده بود میراث اوباما را حلاجی کند. این امضاها با قلم‌های متفاوت بود و سپس این قلم‌ها به حاضرین هدیه داده می‌شد. ترامپ ابتدا در سخنرانی تحلیف خود طرح تقویت ارتش برای مقابله با حملات موشکی کشورهای دشمن را مطرح کرد.
به «عصر ترامپ» خوش آمدید!

به گزارش اقتصادنیوز ، بر این اساس، کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا بالاترین سطح آمادگی نظامی را دنبال خواهد کرد. به همین منظور آمریکا به تمام ابزاری که در اختیار دارد نیاز خواهد داشت. همان‌طور که دونالد ترامپ در سخنرانی تحلیف خود بر ارجحیت آمریکا تاکید کرد، نمی‌توانیم اجازه دهیم دیگر کشورها از ظرفیت نظامی ما فراتر روند.

 کاخ سفید افزود: از منظر سیاسی دولت جدید آمریکا تامین خواسته دفاعی موجود را که بودجه نظامی آمریکا را پوشش می‌دهد کنار خواهد گذاشت و بودجه جدیدی را برای تقویت ارتش‌مان ارائه خواهد داد. ترامپ این بودجه جدید را برای بازسازی ارتش در نظر گرفته است.

این در حالی است که دونالد ترامپ رسیدگی به برنامه‌های جنجال‌برانگیز ساخت جنگنده‌های گران قیمت اف 35 را اساس برنامه‌هایش برای کاهش بودجه اعلام کرده و متعهد شده تا به‌طور کامل هزینه‌ها را کاهش دهد. در حالی‌که ترامپ بارها حمایت خود از ارجحیت و برتری توانایی‌های پنتاگون را مطرح کرده اما گفته است که می‌خواهد پنتاگون با پول اندک به‌طور کارآمدی فعالیت کند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده که برآورد شده نزدیک به 45/ 1 تریلیون دلار به برنامه نسل پنجم جنگنده‌های اف 35 تزریق شده که شامل برنامه‌ها برای خرید 2000 جنگنده‌ اف 35 دیگر است. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که ترامپ می‌خواهد چه نوع سیستم‌های دفاع موشکی را توسعه دهد. یک روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف، آمریکا راکت اطلس 5 را که حامل یک ماهواره بود برای نظارت بر لحظه شلیک و مقصد موشک‌های دشمن به فضا پرتاب کرد.

یکی دیگر از حوزه‌های دفاعی که آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ به شدت آن را تقویت و دنبال می‌کند، حوزه دفاع سایبری است. کاخ سفید در وب سایت خود گفت: «جنگ سایبری یک میدان نبرد در حال ظهور است. ما باید هرکار که می‌توانیم برای تضمین امنیت اسرار امنیت ملی و سیستم‌هایمان انجام دهیم.» اما اولین اقدام ترامپ به محض استقرار در کاخ سفید و نشستن بر پشت میز اوباما امضای دستوری برای لغو قانون «اوباما کر» بود.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که پس از پایان مراسم تحلیف مستقیما به کاخ سفید رفت، دستوری را امضا کرد که طبق آن سازمان‌های دولتی موظف می‌شوند تا «از اجرای مفادی که به ایالات، شرکت‌ها و افراد بار مالی وارد می‌کند، چشم‌پوشی کرده، به تعویق انداخته، معاف کرده یا به تاخیر بیندازند.»

ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی قول داده بود تا به محض روی کار آمدن میراث بهداشت و درمان باراک اوباما را لغو کند. ترامپ همچنین خواستار انجام تلاش‌هایی شد تا انعطاف‌پذیری بیشتری به ایالات برای اجرای برنامه‌های بهداشت و درمان داده شود و همزمان «یک فضای آزاد در حوزه تجاری بین ایالتی برای ارائه خدمات بهداشت و درمان و بیمه سلامت ایجاد شود.»

شاید مراسم تحلیف ترامپ از معدود مواردی باشد که نه تنها در آمریکا بلکه در سایر نقاط دنیا نیز تظاهراتی علیه آن برگزار شد. بزرگ‌ترین تظاهرات در آمریکا به‌ویژه در واشنگتن دی‌سی که محل برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری آمریکا بود برگزار شد. در نیویورک بزرگترین تظاهرات ضدترامپ با حضور شخصیت‌های فرهنگی و هنری آمریکا صورت گرفت و در واشنگتن دی‌سی نیز مردم در مقابل محل برگزاری مراسم تحلیف دست به اعتراض و راهپیمایی علیه ترامپ زدند. همچنین در مقابل برج ترامپ در نیویورک نیز تعدادی از معترضان حضور داشتند و باعث اختلال در رفت و آمد خودروها شدند، اگرچه پلیس تعدادی از آنها را دستگیر کرد.

گروه‌های چپ گرا شامل سوسیالیست‌های دموکرات آمریکا و گروه زنان نیویورک شعارهایی علیه ترامپ سر دادند و در سانفرانسیسکو نیز هزاران تن از معترضان ترامپ را از ناسزا بی‌نصیب نگذاشتند. گروه‌های اقلیت از کشورهای آسیایی و عربی نیز در این تظاهرات حضور داشتند. 95تن از معترضان ضد ترامپ در واشنگتن دستگیر شدند. درگیری زمانی رخ داد که 400 تا 500 تن از معترضان که به سمت پلیس سنگ پرتاب می‌کردند با نیروهای ضدشورش درگیر شده و ماموران در واکنش به آنها از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

در جریان این درگیری دو مامور پلیس زخمی شدند. رئیس پلیس واشنگتن دی‌سی نیز در توئیتر گفت: «متاسفانه ما با گروه کوچکی روبه‌رو بودیم که می‌خواستند مراسم تحلیف چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا را دچار تنش کنند. در برخی از مناطق شهری ما شاهد خساراتی هستیم که این گروه‌ها به وجود آوردند.»

نظرسنجی جدید گالوپ نشان می‌دهد، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها مراسم تحلیف دونالد ترامپ را جشن سیاسی حامیان او می‌دانند. نتایج نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد اکثر آمریکایی‌ها باور دارند که مراسم تحلیف تاریخی باراک اوباما در هشت سال پیش جشن تمام آمریکایی‌ها بود اما امسال اکثریت مردم گمان می‌کنند که این مراسم بیشتر یک مراسم حزبی است. در آن زمان ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها احساس می‌کردند که مراسم ادای سوگند اوباما به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری سیاهپوست زمان جشن گرفتن است و بیش از سه‌چهارم به مراسم او به چشم یکی از حوادث تاریخی در تاریخ کشورشان می‌نگریستند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید