وال استریت ژورنال گزارش داد

ترامپ به دنبال اتحاد عربی - اسرائیلی علیه ایران

کدخبر: ۱۶۱۶۳۰
نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارش جدیدی از تلاش ترامپ برای تشکیل یک ائتلاف نظامی با متحدان عربی علیه ایران خبر داده است. در این گزارش اعضای این ائتلاف با آمریکا چنین معرفی شده‌اند: عربستان سعودی، امارات‌متحده عربی، رژیم صهیونیستی، مصر و اردن. این نشریه اعلام کرده است چندین مقام در خاورمیانه گفته‌اند که دیگر کشورهای عربی نیز احتمالا به این ائتلاف می‌پیوندند. پیش‌بینی می‌شود اعضای این ائتلاف برای کمک به آنچه مهار ایران می‌خوانند، اطلاعات خود را با رژیم صهیونیستی به اشتراک خواهند گذاشت.
ترامپ به دنبال اتحاد عربی - اسرائیلی علیه ایران

دولت دونالد ترامپ،رئیس‌جمهوری آمریکا، در فکر تشکیل یک ائتلاف نظامی با متحدان عربی است تا از طریق آن با دشمن مشترک‌شان، یعنی ایران، مبارزه کنند. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این ائتلاف ضدایرانی شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، رژیم صهیونیستی، مصر و اردن است. وال‌استریت‌ژورنال خاطرنشان می‌کند مصر و اردن هم‌اینک معاهد‌ه‌های صلح دیرینه‌ای با رژیم صهیونیستی دارند. این روزنامه اعلام کرده است از طریق چند مقام در خاورمیانه مطلع شده است که دیگر کشورهای عربی نیز احتمالا به این ائتلاف می‌پیوندند.

پیش‌بینی می‌شود اعضای این ائتلاف برای کمک به مهار دشمن مشترک یعنی ایران، اطلاعات خود را با رژیم صهیونیستی به اشتراک خواهند گذاشت. یکی از دیپلمات‌های عرب که نخواست نامش فاش شود، به وال‌استریت‌ژورنال گفته است: «اگر قرار باشد ما به این ائتلاف که یک پای آن اسرائیل است بپیوندیم، باید ماموران دیپلماتیک ما در واشنگتن حضور داشته باشند.

احتمالا نقش اسرائیل به اشتراک‌گذاری اطلاعات خواهد بود و نه آموزش یا اعزام نیروی زمینی. آنها اطلاعات و اهداف را فراهم می‌کنند. این کاری است که اسرائیلی‌ها در آن مهارت دارند.» براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، کشورهای عربی که درحال مذاکره برای تشکیل این ائتلاف هستند، فاقد توافق‌نامه دفاعی مشترک هستند. این روزنامه می‌نویسد: برای کشورهای عربی حاضر در این مذاکره، این ائتلاف دارای مولفه‌های دفاع مشترک به سبک ناتو خواهد بود که براساس آن حمله به یک عضو به منزله حمله به همه کشورهای عضو درنظر گرفته می‌شود.

اما به گفته مقامات، درمورد جزئیات این ائتلاف باید کارهای زیادی انجام شود. براساس اعلام مقامات، ایالات‌متحده از این ائتلاف حمایت نظامی و اطلاعاتی به عمل خواهد آورد که فراتر از حمایتی است که هم‌اینک از عربستان سعودی در جنگ یمن به عمل می‌آید. اما ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی هیچ‌کدام عضو این پیمان دفاعی مشترک نخواهند بود. براساس اعلام وال‌استریت‌ژورنال کاخ سفید و رژیم صهیونیستی درخواست برای ارائه اظهارنظر درباره این گزارش را نپذیرفته‌اند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی از آمریکا خواسته‌اند در ازای همکاری آنها با رژیم صهیونیستی، قانونی را که اجازه می‌دهد خانواده قربانیان حادثه یازده سپتامبر از عربستان و امارات شکایت کنند، ملغی کند. دولت ترامپ مکررا اعلام کرده است که برای تغییر این قانون با کنگره لابی خواهد کرد. این قانون با حمایت قریب به اتفاق هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تصویب شد، اما اوباما،رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، آن را وتو کرد.

ولی اندکی پس از تصویب این قانون، کنگره که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، اظهار پشیمانی و اعلام کرد که آماده است این قانون را بازنویسی کند. کشورهای عربی در ازای پیوستن به این ائتلاف خواستار توقف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی شده‌اند. علاوه بر این، کشورهای عربی اعلام کرده‌اند همکاری آنها به این مساله بستگی خواهد داشت که ترامپ از قول خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس صرف‌نظر کند.

انتقال سفارت آمریکا، اقدامی بحث‌برانگیز است که به موجب آن این شهر مقدس و باستانی به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته خواهد شد. اگر این ائتلاف شکل بگیرد، نمایانگر این سخن قدیمی است که شرایط دشوار حتی افراد متفاوت را درکنار هم قرار می‌دهد. یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی با دشمن خود رژیم صهیونیستی در کنار هم قرار خواهند گرفت.

در مارس 2016، روزنامه عربستانی الجزیره مقاله‌ای را منتشر کرد و مدعی شد ایران جای رژیم صهیونیستی را گرفته و به دشمن شماره یک کشورهای حوزه خلیج‌فارس تبدیل شده است. علاوه بر این، در ماه مه 2016 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل آماده است با مصر و دیگر کشورهای عربی ازجمله همان کشورهایی که ترامپ تلاش می‌کند برای مبارزه با ایران دور هم جمع کند، در زمینه توسعه فرآیندهای دیپلماتیک و ثبات در منطقه همکاری کند.» در شرایطی که پادشاه عربستان و رژیم صهیونیستی، ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای خود تلقی می‌کنند، ایالات‌متحده ایران را به‌عنوان کشور شماره یک حامی تروریسم در جهان معرفی کرده است.

11 کشور عربی خاورمیانه و شمال آفریقا در نامه‌ای که سال گذشته میلادی به سازمان ملل متحد ارسال کردند، ایران را به‌عنوان یک تهدید عمده معرفی کردند. آنها در این نامه نوشتند: «ایران کشوری است که از تروریسم حمایت می‌کند و برای شبه‌نظامیانی که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنند تسلیحات و بودجه تامین می‌کند.» این نامه از سوی نمایندگان امارات نوشته شد و عربستان سعودی، مصر، اردن، سودان، مراکش، بحرین، کویت، عمان، قطر و یمن آن را امضا کردند.

ترجمه و تنظیم از رفیعه هراتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک