پیروزی امانوئل ماکرون با رای شهرهای بزرگ به دست آمد

فرمول نجات جمهوری پنجم فرانسه

کدخبر: ۱۶۷۸۴۹
استراتژی وحدت همه علیه پوپولیسم افراطی سرانجام جواب داد و همچون انتخابات 2002 شهروندان فرانسوی نگذاشتند که سرنوشت جمهوری پنجم به دستان رادیکال‌های دست راستی بیفتد. امانوئل ماکرون نامزد لیبرال این کشور توانست با رای قاطع، پیروزی را از آن خود کند. او که به‌عنوان نامزد مستقل در این دوره از انتخابات شرکت کرده بود با رای 1/66 درصدی توانست از مارین لوپن، نامزد افراطی و ملی‌گرای فرانسه که 9/33درصد از آرای مردم را به خود اختصاص داده بود، پیشی بگیرد.
فرمول نجات جمهوری پنجم فرانسه

به گزارش اقتصادنیوز ، ماکرون در این انتخابات توانست بالاترین رای را در پاریس و حومه آن به دست آورد. او در این شهر توانست رای 89 درصدی مردم را به‌دست آورد. 

در این رای‌گیری کسانی که طرفدار اتحادیه اروپا و برنامه اقتصادی ماکرون هستند به وی رای دادند. در مقابل مارین لوپن در نقاطی بیشترین آرا را به دست آورد که نرخ بیکاری در آن مناطق بالا بوده است. در واقع افرادی که به لوپن رای دادند با شعارهای ضد جهانی‌گرایی وی همساز شدند تا با ممنوعیت ورود مهاجران به این کشور بتوانند نرخ بیکاری را اصلاح کنند. 

با وجود این، ماکرون در شهرهای بزرگ و اصلی این کشور برنده میدان بود. در شهر لیل ماکرون با رای 60 درصدی توانست از لوپن که 43 درصد  از آرای مردم این شهر را به دست آورده بود پیروز میدان شود. در استراسبورگ نیز وضعیت به همین منوال بود. ماکرون توانست در این شهر 1/63 درصد آرا را به دست آورد.

لوپن در این شهر تنها توانست 36 درصد از آرای مردم را از آن خود کند. در رن نیز اوضاع کاملا به سود ماکرون بود. او با رای 7/77 درصدی بر لوپن 3/22 درصدی پیروز شد. در نانت نیز نتیجه‌ای نزدیک نتیجه رن رخ داد. ماکرون در این شهر 1/77 درصد  رای به دست آورد. سهم لوپن از سبد آرای این شهر 1/29 درصد بود. 

در بوردو نیز تقریبا نتیجه‌ای شبیه رن به دست آمد. در این شهر ماکرون 1/70 و لوپن 9/29 درصد از آرای مردم را توانستند به دست آورند. در تولوز هم ماکرون رای 72 درصدی داشت و لوپن تنها 6/27 درصد از رای مردم را به خود اختصاص داد. همچنین ماکرون در شهر لیون 6/73 درصد از رای مردم را توانست در سبد آرای خود ببیند. سهم لوپن از این شهر 4/26درصد بود. 

در مارسی و نیس اوضاع لوپن بهتر بود. وی در این دو شهر با اختلاف اندکی میدان را به رقیب لیبرال خود واگذار کرد. ماکرون در مارسی در حالی توانست رای 50 درصدی مردم را به خود اختصاص دهد که لوپن در آن سهم 49 درصدی داشت. در نیس نیز رای ماکرون 4/55 درصد بود و لوپن به‌دنبال او با رای 6/44درصد پشت سر او قرار گرفت. 

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز لوپن در مناطق روستایی و مناطقی که نرخ بیکاری بالا بود، رای بهتری به دست آورد. اما رای او در مارسی به این دلیل خوب بود که این منطقه به‌عنوان قلعه ملی‌گراها شناخته می‌شود و لوپن و جبهه ملی فرانسه در این منطقه از حمایت بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که در شهر آریژر ماکرون توانست دست به کار بزرگی بزند و این شهر را از دست لوپن خارج کند. زیرا در دور نخست انتخابات ژان لوک ملانشن، نامزد چپ افراطی بالاترین رای را در این شهر به خود اختصاص داده بود. 

این احتمال داده می‌شد که افراطی‌ها در این منطقه آرای خود را به سبد لوپن بیندازند اما ماکرون توانست در این شهر با رای1/63 درصدی گوی رقابت را از لوپن 9/36 درصدی برباید. 

هرچند لوپن و حزب وی در این انتخابات شکست خوردند، اما حضور وی در این مرحله از انتخابات، در غیاب دو حزب اصلی و قدرتمند این کشور به نوعی یک پیروزی به حساب می‌آید. 

حزب جبهه ملی با پشتوانه افزون بر 10میلیون نفر توانست در این دوره از انتخابات خودی نشان دهد.ماکرون نیز با رای بالاتر از 20 میلیونی خود توانست موقعیت حزب جدید خود را تقویت کند. لوپن و حزب وی در این دوره از انتخابات توانستند در مناطق روستایی آرای خیره‌کننده‌ای به‌دست آورند. لوپن از این پس می‌تواند روی پایگاه خود در این مناطق بیش از پیش حساب باز کند. این مناطق عمدتا مناطقی هستند که نرخ بیکاری در آن بالاست.

به‌عنوان مثال در منطقه سن مارنه پاریس میزان حمایت از لوپن 2/21 درصد بود. نرخ بیکاری در این منطقه روی عدد 7/12 درصد جا خوش کرده است.  همچنین در لیل در دو منطقه «پَت کَله» و نورد میزان حمایت از لوپن قابل توجه بود. این دو منطقه کوچک بالاترین نرخ بیکاری را در شهر لیل دارند. در نورد میزان حمایت از لوپن 1/43 درصد بود. نرخ بیکاری در این منطقه به 5/12 درصد می‌رسد. در پت کله هم میزان حمایت از لوپن1/52 درصد بود، در عین حال میزان نرخ بیکاری هم در عدد 2/12 درصد ایستاده است. 

چنین شرایطی هم در شهر بوردو حاکم است. مناطق روستایی و کوچک در این شهر حامی لوپن بودند. به‌عنوان مثال در منطقه ژیروند این شهر، میزان حمایت از لوپن 9/29 درصد بود. نرخ بیکاری هم در این منطقه 8/9 درصد است.  همچنین در روز انتخابات و در شهر نیس، در منطقه آلپ ماریتیمیز، میزان حمایت از لوپن به 6/44 درصد رسید، در حالی که نرخ بیکاری در این منطقه 6/10 درصد است. 

در مقابل شهرهای بزرگ به کمک امانوئل ماکرون آمد و وی توانست بالاترین رای را از شهرهای بزرگ در این کشور به دست آورد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ماکرون توانست رای خود را از شهرهای بزرگ و مردمی که در دور اول به او رای ندادند جمع‌آوری کند. در واقع دو حزب اصلی فرانسه سعی کردند که طرفداران خود را مجاب کنند تا به ماکرون، نامزد طرفدار اتحادیه اروپا رای بدهند.  پس از انتخابات هلند که در آن فاشیست‌ها شکست خوردند، این دومین شکست سنگینی است که به نام فاشیست‌ها در اتحادیه اروپا رقم می‌خورد. 

انتخابات روز گذشته یکی از سخت‌ترین روزها را برای طرفداران اتحادیه اروپا رقم زد. زیرا تا ساعت یک و نیم ظهر مشارکت مردم نزدیک به 29 درصد بود و تا ساعت 5 عصر نیز میزان مشارکت به 65 درصد رسید که این میزان از حضور تا ساعت 5  از سال 1981 به این سو رخ نداده بود و زنگ خطر برای ماکرون به صدا درآمده بود.  با وجود این،نرخ مشارکت تا نیمه‌های ظهر برای ستاد انتخاباتی ماکرون ناامید‌کننده بود. بسیاری از فرانسوی‌ها در روز 7 ماه مه ترجیح دادند در خانه‌هایشان حضور داشته باشند نه پای صندوق‌های رای. 

حدود 9 درصد از مردم نیز آرای خود را سفید انداختند. هر چند ماکرون راه سختی در پیش دارد و باید میزان اشتغال در این کشور را بالا ببرد، اما حضور 75 درصدی مردم این کشور موجب شد تا افراطیون در این کشور رای نیاورند.با وجود این میزان مشارکت و غیبت 25 درصدی فرانسوی‌ها پای صندوق‌های رای از  1969  در فرانسه بی‌سابقه بود.برای همین به محض اینکه خبر پیروزی پخش می‌شود مردم این کشور به خیابان‌ها سرازیر می‌شوند و به جشن و پایکوبی مشغول می‌شوند. یکی از شهروندان پاریسی که 45 ساله است به گاردین می‌گوید امروز روز پیروزی فرانسه و اتحادیه اروپا بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید